Sk 11A nr 5517, 517

I tjänst 1932-1957
Antal i Flygvapnet: 15 st Sk 11, 21 st Sk 11A,

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Sk 11A nr 5517, 517

Inläggav Leif Fredin » 22 jun 2014, 12:39

Sk 11A
Typ: de Havilland D.H.82A Tiger Moth
Tillverkare: A.B. Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning
Tillverkningsnummer: 49

Överlämnat till Fc 1939-06-19 som lån med motor typ GpM nr 5855
Numrerat 5517
Godkänt 1935-06-21
F 5 formation 1935-06-29. Motor typ GpM nr 5853.

Haveri 1935-09-11. Skada på flygkroppens bakre del.

Verkstad 1935-09-12. Reparation av undre ramrör å vänster sida, motorplåtar. Utbyte av sporrör med skopa, oljerör till manometer. Riktning av vänster stabilisatorstötta. Bakre överfall för motorinfästning infilade.
Formation 1935-09-19.
Verkstad 1936-01-02 för liten översyn och motorbyte. Motor typ GpM nr 5854 inmonterad.

Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 5-21
Registreringsnummer 517 enligt skrivelse FS, TB nr 624:2 daterad 1935-10-15

Formation 1936-01-25
Verkstad 1936-10-01. Liten översyn och motorbyte. Motor nr 5853 inmonterad
Formation 1936-10-19 med

Haveri 1936-10-21
Besättningen lärare: underlöjtnantSmith, elev: resoffasp Linderoth oskadad.
Orsak till haveri: Felbedömning.
Skador flygplan: Propeller och sidoroder kassabla. Samtliga vingar svårt skadade.
Beräknad reparationskostnad 4.500:- kr

Verkstad 1936-10-23. Reparation efter haveri.
Formation 1936-11-07.
Till CVM 1937-07-09. Liten fplöversyn och motorbyte. Motor typ GpM nr 8241 inmonterad.
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
F 5 formation 1937-08-16

Nödlandning 1938-01-24 c:a 5 km nordväst Trolleholm station.
Total flygtid: 764 tim.
Motor: GpM nr 8241
Total gångtid: 508 tim.
Ff furir C G Andersson oskadad
Orsak till nödlandning: Låga dimmoln.
Orsak till haveri: Felaktigt utförd nödlandning under svåra väderleksförhållanden.
Skador flygplan: Motorfundament, motorplåtar, propeller, fena, sidoroder, baldakin, bränsletank, landningsställ samt höger övervinge och vänster undervinge kassabla. Diverse beslag för landningsställ, baldakin, fena och motorfundament samt höger undervinges bakbalk och bakre vingrotsbeslag kassabla. Oljetank samt diverse småskador å kropp samt höger under- och vänster övervinge reparabla.
Skador motor: Diverse skador.
Beräknad reparationskostnad 7.010:- kr

Ur protokoll

Furir 54 Andersson anförde i huvudsak följande:
att A. den 24/1 1938 enligt dagsprogram för flygning var beordrad utföra navigeringsflygning Ljungbyhed -Revinge stn - vägskälet sydost ”p” i Lommarp-Ljungbyhed;
att A. i trakten av Löberöb avbröt flygningen på 1. sträckan på grund av låga dimmoln;
att A. härefter flög mot 2. vändpunkten, men förlorade orienteringen, sannolikt nordost Sösdala;
att A. härvid flög västerut i avsikt att nå Söderåsen;
att vädret avsevärt försämrades varför A. inriktade sig på att landa;
att A. upptäckte ett lämpligt fält, men förlorade kontakten med detsamma vid ingång för landning;
att A. efter fortsatt flygning i västlig riktning upptäckte ännu ett fält, på vilket A. ämnade landa;
att A. landade i sväng och vingglidning för att ej förlora fältet ur sikte;
att vänster vinge och vänstra hjulet träffade marken först, varvid fpl gick över på rygg;
att landningen skedde c:a 5 km nordväst Trolleholm stn.

Uppläst och vidkänt:
C. G. Andersson
Furir.

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Felaktigt utförd nödlandning under svåra väderleksförhållanden.

Ljungbyhed den 27/1
B. Jacobsson
Förhörsledare
Grels Naeslund
Protokollförare
F 5 verkstad 1938-01-25. Reparation efter haveri.
Föreslaget till kassation 1938-03-01 jml FKS skr avd VI nr 96.
Till CVM 1938-09-26
F 5 formation 1938-11-01.
CVM formation 1939-09 med motor typ GpM nr
F 5 formation 1939-10-19
Överlämnat till F 2 1940-05-08 som

Haveri 1940-05-30
Motor: GpM nr 8121
Ff vpl Lundberg oskadad
Orsak till haveri: Fpl har under flygning kommit in i en synnerligen kraftig hagelby som slagit hål på vingduken
Beräknad repkostnad: 800:- kr

Ny propeller, vingarna omklädda.
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Återlämnat till F 5 1940-08-31. Liten översyn, motorbyte. Motor typ GpM nr 8423 inmonterad.
Märkning 5-72
F 2 formation 1940-09-11.
Överlämnat till F 2 1940-09-30
Märkning 2-72

Nödlandning 1942-07-30
Motor: GpM nr 8423
Besättningen aspirant Hedblom, aspirant Pettersson oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp, skadad ventil

F 5 verkstad 1940-09-03. Liten översyn.
Till F 2 1940-09-11
Kassationsförslag 1945-01-29. Lämplig som materielreserv
Fpl skall iordningsställas enligt skrivelse MF 6:6 daterad 1945-03-20
Kasserat 1948-03-02. Gångtid 1561 tim. Antal flygningar 5607 st. Dåligt allmäntillstånd.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst