Sida 1 av 1

SE-DMB, McDonnell-Douglas MD-81/MD-82

InläggPostat: 21 mar 2013, 13:46
av Sven-Erik Jönsson
SE-DMB McDonnell-Douglas MD-81/MD-82
c/n: 53314/1946
Tillverkad år 1991

Registrerad 1992-01-10 McDonnell-Douglas ?
1992-02-10 Bjarne Leasing International Co Ltd, Tokyo, Japan
Innehavare 1992-02-10 AB Aerotransport, Stockholm (levererad 1991-12-13/14 LGB-YMX-SFJ-ARN)
Eo 1992-02-10 Scandinavian Airlines System "Bjarne Viking"
Innehavare 1997-01-23 SAS Sverige AB, Stockholm "Bjarne VIking"
2002-01-30 SAS Sverige AB, Stockholm "Bjarne VIking"
Eo 2003-05-19 Sista flygning (ferryflygning ARN-RIX 2003-05-22 för magasinering)
Eo 2005-04 Uthyrt till Spanair i Star Alliance-målning (ferryflygning CPH-MAD 2005-04-16), åter CPH 2006-02-06.
2009-07-12 Modifierad till MD-82

Re: SE-DMB, McDonnell-Douglas MD-81/MD-82

InläggPostat: 08 apr 2014, 22:41
av Rolf Larsson
C/n 53314

91-11-23 första flygning , testreg. N9012S
91-11-26 SE-DMB interimistiskt reg.
92-01-10 reg. på McDonnell Douglas Corp.
92-02-10 reg. på Bjarne Leasing Int. Co. Ltd. , Tokyo

Ytterligare info:
1991-12-13 officiellt levererad
1991-12-14 formellt accepterad (enligt SAS)
2003-05-19 sista flygning i trafik innan temporär avställning Oslo/OSL-Arlanda/ARN som SK1488
2003-05-22 ferry Arlanda/ARN-Riga/RIX som SK9142 , avställd , TT 24955 timmar, 22720 cycles
2004-06-11 ferry Riga/RIX-Oslo/OSL som SK9198
2004-08-11 testflygning Oslo/OSL som SK9198
2004-08-14 åter i trafik Oslo/OSL-Trondheim/TRD som SK1350
2005-01-13 sista flygning i trafik i SAS målning Köpenhamn/CPH-Stavanger/SVG som SK1862, TT 25790 timmar, 23482 cycles
2005-01 målad i Star Alliance färger med ytterligare Spanair titlar
2005-01-22 åter i SAS trafik Stavanger/SVG-Köpenhamn/CPH som SK1863
2005-04-15 sista flygning i trafik London-Heathrow/LHR-Köpenhamn/CPH som SK506
2005-04-16 ferry Köpenhamn/CPH-Madrid/MAD som SK9239 för lease till Spanair, TT 26078 timmar, 23697 cycles
2005-04-17 i Spanair trafik Madrid/MAD-Jerez de la Frontera/XRY som JK6214
2006-02-06 sista flygning i trafik Jerez de la Frontera/XRY-Madrid/MAD som JK6213
2006-02-06 ferry Madrid/MAD-Köpenhamn/CPH som JK1003, TT 27557 timmar, 25567 cycles
2006-04-01 åter i SAS trafik Köpenhamn/CPH-Arlanda/ARN som SK410
2013-10-16 sista flygning i trafik München/MUC-Köpenhamn/CPH som SK2658
2013-10-16 ferry Köpenhamn/CPH-Oslo/OSL som SK9105
2014-04-08/09 ferry Oslo/OSL-Keflavik/KEF-Bangor/BGR-Blytheville/BYH som SK9198

Till Delta med reg. N482DN som reservdelslager

Re: SE-DMB, McDonnell-Douglas MD-81/MD-82

InläggPostat: 24 jun 2014, 19:39
av Nils-Olof Andersson
SE-DMB avförd 2014-05-15, såld Delta Air Lines N482DN.

Re: SE-DMB, McDonnell-Douglas MD-81/MD-82

InläggPostat: 27 dec 2017, 16:18
av Rolf Larsson
SE-DMB.1.JPG

Foto: Tommy Lakmaker Arlanda/ARN 1991-12-15

SE-DMB.2.JPG

Foto: Tommy Lakmaker Arlanda/ARN 2007

Re: SE-DMB, McDonnell-Douglas MD-81/MD-82

InläggPostat: 04 maj 2018, 16:08
av AndersNilsson
SE-DMB på Arlanda 2013-09-20.
SE-DMB130920ARN.jpg

Re: SE-DMB, McDonnell-Douglas MD-81/MD-82

InläggPostat: 16 sep 2018, 00:36
av AndersNilsson
SE-DMB på Arlanda 2013-09-04.
SE-DMB130904ARN.jpg