SE-DAT, Douglas DC-9-41

Moderator: Sven-Erik Jönsson

SE-DAT, Douglas DC-9-41

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 01 jan 2013, 11:08

SE-DAT
Typ: Douglas DC-9-41
c/n: 47625 / 737
Tillverkad år 1974

Registrerad 1974-08-02 AB Aerotransport, Bromma (levererad 1974-07-17)
Eo 1974-08-02 Scandinavian Airlines System "Gissur Viking"
Haveri 1987-02-23 Trondheim, hård landning från 15m (spoiler gick ut), båda motorerna lossnade och vingen sprack...
Avreg 1987-06-25 Totalhaveri, svåra strukturella skador.

002-1093494.jpg
SE-DAT på Arlanda den 6 januari 1975.
Foto: Benny Karlsson
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9856
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: SE-DAT, Douglas DC-9-41

Inläggav Rolf Larsson » 02 jan 2013, 15:33

SE-DAT c/n 47625 , line number 737
Rolf Larsson
 
Inlägg: 1532
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
Ort: Solna

Re: SE-DAT, Douglas DC-9-41

Inläggav Roger Andreasson » 02 jan 2013, 19:35

Om följande från ASN stämmer så tycker jag det är fantastiskt att man över huvud taget fick planet i luften igen och lyckades genomföra en go-around.
DC-9 "Gissur Viking" was approaching Trondheim runway 27 with the co-pilot at the controls. Descending through 2500 feet the ATC controller asked the crew to contact SAS Station in Trondheim over company frequency. The captain was working through the checklist but contacted SAS, contrary to company regulations (it's not allowed use company frequency while on final approach). The captain then forgot to arm the spoilers because he had not completed the checklist. He co-pilot noticed that the spoilers had not been armed and, while descending through 100 feet, called "Spoilers". The pilot instinctively extended the spoilers and, realizing his mistake, immediately retracted them. The aircraft entered a high sink rate and touched down heavily. A go-around was executed and after landing severe structural damage was found to the undercarriage, engines (30deg resp. 15deg tilted down), and tail cone (the APU was pushed half way up the tail).
Roger Andreasson
 
Inlägg: 650
Blev medlem: 21 maj 2009, 12:00

Re: SE-DAT, Douglas DC-9-41

Inläggav Roger Andreasson » 02 jan 2013, 19:49

Date of manufacture 4 June 1974
Roger Andreasson
 
Inlägg: 650
Blev medlem: 21 maj 2009, 12:00

Re: SE-DAT, Douglas DC-9-41

Inläggav Roger Andreasson » 03 jan 2013, 00:27

Inte ens SAS tekniker kunde förstå hur flygplanet kunde flyga :)
"The DC-9 that flew like a bumblebee"
Roger Andreasson
 
Inlägg: 650
Blev medlem: 21 maj 2009, 12:00

Re: SE-DAT, Douglas DC-9-41

Inläggav Rolf Larsson » 16 feb 2020, 19:36

SE-DAT.JPG

Foto: Tommy Lakmaker Arlanda/ARN 1983-09-01
Rolf Larsson
 
Inlägg: 1532
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
Ort: Solna


Återgå till SE-DAA -- SE-DZZ

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst