Sida 1 av 1

SE-CPA, Fairchild F24R-46A Forwarder

InläggPostat: 03 okt 2012, 20:52
av Sven-Erik Jönsson
SE-CPA
Typ: Fairchild F24R-46A Forwarder
c/n: 962
Tillverkad år 1943

Fd 43-14998 (USAAF UC-61K-FA), HB724 (RAF Argus Mk.III), SE-BCG, OH-FCC (sjö)
Registrerad 1960-12-08 Halmstads Flygklubb, Halmstad (privatägt, reg på HFK för att få använda F14 flygfält!) ersatt av SE-BFY
Avreg 1962-06-26 Sålt till Danmark, reg OY-EAZ, till Danmarks Flyvemuséum Egeskov 1968, till Kongelunden, magasinerat
Från ca 2000 till Helsingörs Flyg- och Tekniska museum.

002-1095890.JPG


002-1010604.jpg
SE-CPA / OY-EAZ på Helsingörs Flyg- och Tekniska museum.
Foto: Sven-Erik Jönsson den 2 december 2001

Re: SE-CPA, Fairchild F24R-46A Forwarder

InläggPostat: 23 aug 2021, 15:26
av Lars Larsson
OY-EAZ.JPG


OY-EAZ upphängd i taket på Danmarks Tekniske Museum, Helsingör 2019-08-01.

/Lars Larsson

SE-CPA Fairchild F24R-46A Forwarder

InläggPostat: 14 nov 2023, 19:13
av Paul R Compton
Ett antal uppgifter som saknas och/eller fel som har smugit sig in i historiken ovan.
Inregistreringsdatum skall vara 19601222. Halmstads FK var inte första ägare vid inregistrering utan Anders Björn Ch. Malmberg, Halmstad, som köpte kärran sept 1960 och sålde den vidare till Halmstads FK ett par månader senare i december. Det är förklaringen varför Halmstads FK, Halmstad blev ensam ägare först efter Malmberg. Med andra ord, två olika ägare på en och samma dag 19601222.
Och ...
YoM skall vara 1944 enligt alla officiella handlingar (svenska, finska och danska som SE-BCG/CPA, OH-FCC resp. OY-EAZ) jag har sett och haft tillgång till.

Source credits: Ilmailulaitos, Helsinki, SLV, København, Riksarkivet & LFV Centralarkivet.