Sida 1 av 1

SE-CHP, North American NA-77 Texan

InläggPostat: 15 apr 2012, 13:59
av Sven-Erik Jönsson
SE-CHP
Typ: North American NA-77 Texan
c/n: 77-4524
Tillverkad år 1941

Fd 41-16443 (USAAF AT-6A), 16269 (FV Sk 16B kod F 15-269)
Registrerad 1958-10-07 Svensk Flygtjänst AB, Stockholm (anv. för skolning av SAS telegrafister & mekar, senare som sambandsplan)
1968-03-01 O H Åhnstrand, Vällingby
1971-05-11 B O Löwgren, Bromma "Snoopy", använd vid flyguppvisningar.

Avreg 2016-11-11, exporterad till Holland.

Re: SE-CHP, North American NA-77 Texan

InläggPostat: 16 apr 2012, 21:11
av Roger Andreasson
Vallentuna, 2008-09-07

SE-CHP.jpg
Vallentuna, 2008-09-07

Re: SE-CHP, North American NA-77 Texan

InläggPostat: 24 dec 2014, 22:37
av Johnny Comstedt
Här behovs mer källforskning:
Cn 77-4224 var AT-6A-NA Texan USAAF 41-0265 enligt http://www.joebaugher.com/usaf_serials/1941_1.html
Saknar tyvärr uppgift om vad som hänt individen.

USAAF 41-16443 har cn 78-6821 blev 1946 registrerad NC66072 och befann sig 2005 på museum i Israel enligt http://www.joebaugher.com/usaf_serials/1941_3.html
och http://www.goodall.com.au/warbirds-dire ... n-yale.pdf.

Enligt http://www.goodall.com.au/warbirds-dire ... n-yale.pdf påstås att cn 77-4524 var USAAF 41-0495 och blev
1946 registrerad N60864
1948? Flygvapnet 16269
1958 registrerad SE-CHP.

Mer spännande: Ser att på Västerås flygmuseums sida står SE-CHP uppförd som ex Flygvapnet 16069!

Enligt svenska luftfartygsregistret har SE-CHP cn 77-4524.

Måste kanske kontakta nuvarande ägare (såg att Björn Löwgren tyvärr dog för 3 år sedan) och be honom att se på planets id-skylt för att få löst mysteriet med individens id.

Re: SE-CHP, North American NA-77 Texan

InläggPostat: 07 mar 2015, 19:36
av Johnny Comstedt
Jag har kontaktat museet utan att få något svar.
Är det någon som kan verifiera eller dementera ovanstående uppgifter om SE-CHP?

Re: SE-CHP, North American NA-77 Texan

InläggPostat: 08 mar 2015, 09:28
av Leif Fredin
Enligt en blyertsanteckning på en bilaga till CVV skr dnr A52 (M58-16) daterad 9 juni 1951 står för fpl typ AT-6A med nr 77-4524: "16269 F 15".

Att 16269 hade tillverkningsnummer 77-4224 är nog en felskrivning. Den förekom i en tabell i Flyghistoriskt Månadsblad nr 6-7 1977 sidan 97 och har kanske sedan dess ”hängt med” i diverse andra sammanhang.

Re: SE-CHP, North American NA-77 Texan

InläggPostat: 08 mar 2015, 20:16
av Johnny Comstedt
Tack, Leif.
Vi utgår från att blyertsanteckningen är riktig.
SE-CHP
Typ: North American AT-6-NA Texan
c/n: 77-4524 bekräftat av Peter Liander, som har sett id-skylten
Tillverkad år 1941
Fd USAAF 41-16443 bekräftat av Peter Liander som har sett id-skylten
(Jag förstår dock inte varför den inte är fd. 41-0495, som den borde ha varit i förhållande till c/n- och s/n-nummerserierna)
1953-03-20 till FV 16269, Sk 16B kod F 15-269
1957-12-12 Kasserad. Såld till A E Ulmann & Associates Ltd,New York, USA.
1957 Såld till Svensk Flygtjänst AB
1958-10-07 Registrerad SE-CHP Svensk Flygtjänst AB, Stockholm (anv. för skolning av SAS telegrafister & mekar, senare som sambandsplan)
1968-03-01 Olle H Åhnstrand, Vällingby
1971-05-11 Björn O Löwgren, Bromma. "Snoopy", använd vid flyguppvisningar. (Björn dog dock 2011.)
I Västerås flygmuseum 2014:
https://www.flickr.com/photos/70364571@ ... otostream/
https://www.flickr.com/photos/70364571@ ... otostream/
https://www.flickr.com/photos/70364571@ ... otostream/
https://www.flickr.com/photos/70364571@ ... otostream/
https://www.flickr.com/photos/70364571@ ... otostream/

Re: SE-CHP, North American NA-77 Texan

InläggPostat: 03 dec 2016, 11:08
av Sven-Erik Jönsson
Avreg 2016-11-11, exporterad till Holland. Ny PH- reg?

Re: SE-CHP, North American NA-77 Texan

InläggPostat: 07 feb 2017, 13:32
av Nils-Olof Andersson
Ny registrering är PH-TXN, rgd 2016-11-??
För info, som c/n anges 77-4524.

Re: SE-CHP, North American NA-77 Texan

InläggPostat: 07 feb 2017, 14:46
av Johnny Comstedt
Det är fastslaget att c/n är 77-4524.
Jag kan, trots bekräftelsen från Peter Liander, fortfarande inte acceptera uppgiften att denna
f.d. Sk 16 16269 är f.d. USAAF 41-16443.

Gick genom min uppställning av Sk 16 igen och finner bl.a.:
16226 c/n 77-3976 USAAF 41-0167
16241 c/n 77-3982 USAAF 41-0173
16265 c/n 77-4244 USAAF 41-0285
16287 c/n 77-4259 USAAF 41-0300
16299 c/n 77-4272 USAAF 41-0313
16246 c/n 77-4278 USAAF 41-0319
16280 c/n 77-4487 USAAF 41-0468
16269 c/n 77-4524 USAAF 41-0495
16304 c/n 77-4558 USAAF 41-0519
16259 c/n 77-4566 USAAF 41-0527
16312 c/n 77-4570 USAAF 41-0531

USAAF 41-16443 befinner sig i serien 41-15824 - 41-17033 c/n 78-6202 - 78-7411.

Jag påstår därför fortfarande bestämt att detta är f.d. 41-0495

Re: SE-CHP, North American NA-77 Texan

InläggPostat: 07 feb 2017, 15:45
av Sven-Erik Jönsson
Har ändrat c/n i översta tråden till det som anses korrekt.
Tack för uppgift och research.

Re: SE-CHP, North American NA-77 Texan

InläggPostat: 09 feb 2017, 11:26
av Hans Spritt
SE-CHP.3 (05.09.09).JPG

SE-CHP på Kjula 5 september 2009.
Foto: Hans Spritt.

Re: SE-CHP, North American NA-77 Texan

InläggPostat: 09 feb 2017, 11:30
av Hans Spritt
SE-CHP.2 (03.08.13).jpg

SE-CHP på Örebro flygdag 3 augusti 2013.
Foto: Hans Spritt.

Re: SE-CHP, North American NA-77 Texan

InläggPostat: 09 feb 2017, 11:36
av Hans Spritt
SE-FUZ.1 (04.06.16).jpg
SE-FUZ.2 (04.06.16).jpg

SE-CHP med SE-FUZ på Hässlö 4 juni 2016.
Foto: Hans Spritt.

Re: SE-CHP, North American NA-77 Texan

InläggPostat: 08 maj 2020, 21:23
av Johnny Comstedt
Ser att det tyvärr fortfarande ligger olika uppgifter på nätet:

joebaugher.com brukar ha riktiga upplysningar men har både
41-16443 (MSN 78-6821) Wfu; to Swedish AF as 16269; noted Summer 2005 derelict at Israeli Air Museum, Hatzerim.
och
41-0495 (MSN 77-4524) w/o Jun 4, 1942 at Kelly Field, TX, repaired. Registered NC60864. To Royal Swedish AF as 16269 1953-1957. Registered SE-CHP in 1958, still airworthy.

airliners.net har många fristående bidragsytare, men alla anger
MSN: 78-6821 Officially registered with incorrect cn 77-4524.
MSN 78-6821 är f.d. USAAF 41-16443, men vi vet att Flygvapnets 16269 inte hamnade i Israel (joebaugher.com) utan registrerades SE-CHP.
Leif Fredin skrev: Enligt en blyertsanteckning på en bilaga till CVV skr dnr A52 (M58-16) daterad 9 juni 1951 står för fpl typ AT-6A med nr 77-4524: "16269 F 15".
Leif var, vad jag förstått, mycket noggrann och gick genom mängder av arkivhandlingar för att finna ursprungsdata.

Jag kan därför inte förstå varför det fortfarande cirkulerar andra uppgifter på nätet.
Är det någon som har något som kan klarlägga saken?

Re: SE-CHP, North American NA-77 Texan

InläggPostat: 08 maj 2020, 23:10
av Sven-Erik Jönsson
I Transportstyrelsens register för SE-CHP anges 77-4524.
/Sven-Erik

Re: SE-CHP, North American NA-77 Texan

InläggPostat: 08 maj 2020, 23:14
av Johnny Comstedt
Tack Sven-Erik.
Jag är övertygad om att det är det rätta.
Det stör mig bara att ex USAAF 41-16443 (MSN 78-6821) på vissa ställen på nätet uppges att vara historien till SE-CHP.

Re: SE-CHP, North American NA-77 Texan

InläggPostat: 08 maj 2020, 23:31
av Brigadoon
Bör inte datum, den nya registreringen och ny ägare (Wings of Holland?) införas i första posten för ökad tydlighet?

[ Post made via iPad ] Bild

Re: SE-CHP, North American NA-77 Texan

InläggPostat: 11 maj 2020, 09:20
av Lars Larsson
Har nu uppdaterat originalinlägget om 16269 med riktiga uppgifter.
https://forum.flyghistoria.org/viewtopi ... 269#p27256

/Lars Larsson

Re: SE-CHP, North American NA-77 Texan

InläggPostat: 10 okt 2021, 18:53
av Johnny Comstedt
SE-CHP
Typ: North American NA-77 Texan
c/n: 77-4524
Tillverkad år 1941

Fd 41-495(USAAF AT-6A), 16269 (FV Sk 16B kod F 15-269)
Registrerad 1958-10-07 Svensk Flygtjänst AB, Stockholm (anv. för skolning av SAS telegrafister & mekar, senare som sambandsplan)
1968-03-01 O H Åhnstrand, Vällingby
1971-05-11 B O Löwgren, Bromma "Snoopy", använd vid flyguppvisningar.


Ny info om identiteten till detta plan:
Jag har fått en bild av skyltarna från North American och USAAC. Dessa visar mycket riktigt c/n 77-4524 och s/n 41-16443.
Men - skylten från North American visar kontraktnummer 12969 medan USAAC-skylten visar kontraktnummer 15977.
och skylten från North American visar byggdatum 1941-05-08 medan USAAC-skylten visar godkäntdatum 1942-01-26.

Jag har också foton av skyltarna både i 77-4547/41-508 och 77-4698/41-629. De visar samma kontraktnummer och datum på båda skyltarna.
Detta är alltså bevis på att skyltarna i SE-CHP kommer från två olika plan.
Tillverkningsnummer 77-4524 är riktigt och USAAC nummer är då 41-495.

Re: SE-CHP, North American NA-77 Texan

InläggPostat: 05 sep 2022, 09:34
av Peter Liander
Bild av flygplanet frånen ovanlig fotovinkel:
https://www.jetphotos.com/photo/10111265