SE-CGY, Piper J3C-65 Cub

Moderator: Sven-Erik Jönsson

SE-CGY, Piper J3C-65 Cub

Inläggav Olsson » 26 sep 2011, 13:24

SE-CGY
Typ: Piper J3C-65 Cub
Ser. no: 12807
Mil. no: 44-80511 L-4J
Ram no: 12637
Motor no:
Tillverkn.dat.: 1944.09.27

1944.09.30 Mottagen av USAAF i Lock Haven
1944.10.04 Till Horseheads New York
1945.01.04 Inskriven hos 8 Air Force i England för Army Ground Forces
1945.01.15 Mottagen av 8 Air Force
1944. Till USAAF
1947.01.27 Såld till Belgien/Nederländerna
1947.01.28 Anländer till Kastrup
1947.02.04 Flugen till Malmö
1953.03.28 S Hesstvedt Oslo LN-RTM
1955.04.09 O Saxlund Arendal
1956.03.11 Haveri Vikersund
1956.06.20 S Hesstvedt
1956.06.22 H H Broch
1958.04.01 Avförd från Norge
1958.06.24 AB Kristenson & Grähs Stockholm
1966.11.15 såld till Norge
1987.07.27 Peter A Munch Oslo LN-PAM
1984.04.30 Luftvärdeigheten utgår, maskin står lagrad
/Bertil
Olsson
 
Inlägg: 145
Blev medlem: 20 dec 2010, 20:27

SE-CGY Piper L-4J-PI

Inläggav Paul R Compton » 05 sep 2013, 22:28

SE-CGY enligt min DB. Obs! Korrekta inregistreringsdatum. Blev aldrig registrerad som en Piper J3C-65 under sin tid på registret i Sverige. Typändring först vid export till Norge.

SE-CGY
Piper L-4J-PI Grasshopper
C/n 12807
YoM 1944
Ex 44-80511 (USAAF L-4J-PI)>(LN-RAM[2])>LN-RTM (Cnx 19580401, last reg owner, H H Broch, Oslo)
19580418 Res AB Kristenson & Grähs, Stockholm
19580423 Appl for Reg Kristenson & Grähs, Stockholm
19580708 BofS H H Broch, Oslo>AB Kristenson & Grähs, Stockholm (NOK/SEK? 14,000)
19580610 Temp PtF 0610-24
19580611 Reg CofR #1220 AB Kristenson & Grähs, Stockholm>Handen (based Lindarängen harbour)
19580624 Ir CofA until 0928
19581002 CofA #1337 (mounted on floats type Oslo Flygverkstad A-1)
19630523 CofA lapsed until 0530
19660616 Export CofA to Norway (!)
19660630 Swedish CofA expired
19661115 Cnx as Sold Norway LN-PAM[2] (Reg 19670727)

Reference credits: Riksarkivet, LFV, Kay Hagby's "Fra Nielsen & Winther til Boeing 747" & Olav K
Senast redigerad av Paul R Compton 17 sep 2023, 15:09, redigerad totalt 3 gånger.
Paul R Compton
 
Inlägg: 3488
Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47

Re: SE-CGY Piper J3C-65 Cub

Inläggav LN-BFT » 05 sep 2013, 22:58

LN-PAM L-4J ble registrert på Peter Andreas Munch 27-7-67.( Sekstisju) Det finnes desverre noen skrivefeil i Kays ellers fortreflige bok! Maskinen ble stort sett fløyet på flottører i sommerhalvåret.
LN-BFT
 
Inlägg: 149
Blev medlem: 12 jun 2012, 22:13

Re: SE-CGY Piper J3C-65 Cub

Inläggav Paul R Compton » 06 sep 2013, 18:50

Stort tack, Olav! (och ändrat). Vet du om Cubben flög som LN-PAM[2] med samma typ tofflor, dvs Oslo Flygverkstad A-1?
Paul R Compton
 
Inlägg: 3488
Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47

Re: SE-CGY Piper J3C-65 Cub

Inläggav LN-BFT » 06 sep 2013, 20:16

Ja; i artikkel i FLY-NYTT 6-69 skriver redaktør Odd Arnesen om sjøskoling fra " Europas største sjøflyhavn"(Lilløkilen ved Fornebu) at-PAM med norskbygde flottører viste seg lettere å fly enn-RAH med EDO 1500. Bilde viser også disse; pluss det faktum at-PAM har "rette" vingtipper (clipped wings). Maskinen hadde disse vingene også som LN-RTM.
LN-BFT
 
Inlägg: 149
Blev medlem: 12 jun 2012, 22:13

Re: SE-CGY, Piper J3C-65 Cub

Inläggav PTS2 » 05 dec 2015, 23:13

Hei, er det noen som har bilder, mere informasjon om denne Cuben ville jeg satt pris på det ettersom jeg forsøker å finne ut så mye som mulig av historien.
MvH Clamer

[ Postad med Android ] Bild
PTS2
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 23 nov 2015, 14:36


Återgå till SE-CAA -- SE-CZZ

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst