av Paul R Compton » 24 jun 2012, 14:17
SE-CBR enligt min DB. Tillverkningsnummer hännvisar till tillståndet från Lfs för användning av delar från olika flygplan för att bygga en 'ny' Cub. SE-CBRs ursprung har diskuterats på ett annat forum och även Fredric Lagerquist har också forskat i saken men jag minns att frågan blev obesvarat
Kalle Flaps, som byggde Cubben, gick bort för ett antal år sedan, men jag undrar om någon av LFKs medlemmar har tillgång till handlingar som kanske kan upplysa om Cubbens härkomst.
SE-CBR
Piper L-4/J3C-65 Cub
C/n Lfs nr 1-56
YoM 1956
Ex ?
1953xxxx Fuselage and wings acquired (as 'scrap') by Linköpings FK from Frisell, Västervik
19551228 Res Linköpings Flygklubb, Linköping
19560517 CofA #1205
19560517 Reg CofR #1094 Linköpings Flygklubb, Linköping
19580408 Accident, Vreta Kloster(?), engine problems at low altitude resulting in collision with tree top sustaining damage to landing gear and RH wingtip
19630429 Nordöstra Smålands Flygklubb, Storebro (19630317 or 0517?, illegible handwriting)
19630628 Accident, Skammelstorp, ca 2 km väster om Rockneby, damage to RH wing, gear prop and tailwheel
19660112 Accident, Hultsfred aerodrome, hangar roof collapse under weight of snow (TAT ca 4888)
19660607 AB Nyge-Aero, Nyköping (unofficial)
19660607 Canx sold Norway LN-KAK[2]
19660706 BofS AB Nyge-Aero, Nyköping>AS Norrønafly, Fornebu
Source credits: Riksarkivet, Kay Hagby's Fra Nielsen & Winther til Boeing 747 & Benny Karlsson & Sven-Erik Jönsson för extra tillbud/haveri info
Senast redigerad av
Paul R Compton 11 sep 2023, 00:52, redigerad totalt 3 gånger.