Sida 1 av 1

SE-BYA, Junkers W34h

InläggPostat: 25 aug 2012, 20:33
av Sven-Erik Jönsson
SE-BYA
Typ: Junkers W34h (AFIs sista fpl)
c/n: 2835
Tillverkad år 1935

Fd 6 (FV Trp 2A kod 6, F 4-71, F 4-W, flög första gången 1935-08-07)
Registrerad 1953-10-16 Svensk Flygtjänst AB, Stockholm
1956-02-15 Motorbyte från Mercury VI till P&W R-1340-T1D1
1956-04-04 AB Lapplandsflyg, Porjus
Avreg 1961-09-24 Gåva till "Luftfartsstyrelsens muséum", senare Luftfartsmuséet, Arlanda (3035 tim)
Eo 1987 Anv. vid inspelning av TV-filmen "Lysande landning" av Stieg Trenter.

002-1011143.jpg
SE-BYA på Bromma, foto Hans Boëthius

Re: SE-BYA, Junkers W34h

InläggPostat: 02 mar 2015, 20:02
av Johnny Comstedt

Re: SE-BYA, Junkers W34h

InläggPostat: 21 apr 2018, 19:43
av Bengt Ekbladh
Episod med SE-BYA
.....
I maj 1956 så drabbades SE-BYA av ett motorhaveri och nödlandade på sjön Talojärvi. Mekanikeroraklet Hjalmar Jönsson och undertecknad flögs upp till sjön med uppgiften att byta motor på plats. Ny motor beställdes och den gamla lyftes ned under synnerligt torftiga förhållanden med hjälp av en lånad stubbbrytare från närliggande by Salmi och en på plats byggd träställning där virket rekvirerades från den lilla byn (2-3 hus) där vi också hade logi i en utdragssoffa. Mina uppgifter var att bistå Hjalmar med avplåtning och avlägsnande av förskruvningar och förband jämte rengöring i flygbränsle. Allt skedde i djup snö och blåst. Jag var uppväxt på en bondgård, så jag anförtroddes att med en häst från gården och en timmerkälke transportera motorn över Torneträsk och hämta hem den nyöversedda. Det tog åtskilliga timmar och det mörknade vid återfärden så hästen hittade hem själv.
Efter mycket skruvande satt motorn på plats och efter provkörning så flögs SE-BYA hem till Porjus igen. Det tog nästan hela veckan att fixadet här.
Vid åsynen av SE-BYA på fotot så väcktes många minnen till liv.
Gunnar Sköldberg
.....
SE-BYA var det sista flygplanet, som AB Flygindustri i Limhamn byggde och planet levererades till svenska flygvapnet, som flygambulans nr 6, baserat i Boden under åren
1935 till 1941. Därefter överfördes planet till F4 i Östersund och 1947 målades planet orange enl. nya bestämmelser. 1953 såldes planet till Svensk Flygtjänst och renoverades med bland annat ny motor (se ovan). SE-BYA användes av bolaget för transport och målgång åt försvaret samt viss slag av skolning.
Planet såldes 1956 vidare till Lapplandsflyg som fraktade gods och passagerare i fjällvärden under nästan 6 år med bland annat laster upp till 1000 kg.
1961 inträffade en malör, varvid saltlake rann ut på durken. Trots rengöring uppstod frätskador på aluminiumplåtarna, enligt fjällflygaren Olle Ek, som sedan också flög ner planet till Arlanda. Kanske tack vare denna händelse blev planet bevarat och renoverat.

https://arlandaflygsamlingar.se/flygpla ... rs-w-34-h/