Lockheed Lodestar

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Inläggav Fredric Lagerquist » 06 nov 2008, 21:35

Jan H Vold skrev:De 7 gjenværende Lodestars var vel etter utfasing fra Luftforsvaret innom Svensk sivilregister.
Det kunne vært moro å se foto av disse (evt henvisning til foto på nett):

SE-BTF BTG BTH BTI BTK og SE-BZE BZK.

Jan


Rolf Larsson såg ditt intresse av att se bilder på dessa "Lodisar" och skickade bild på två av dem på ett vintrigt Bromma.

Bild

Svensk Flygtjänst/Swedair hade två Lodestar, SE-BZE och -BZK. Vilken som är vilken är lite svårt att avgöra ;-)
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1710
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Inläggav Fredric Lagerquist » 07 nov 2008, 21:11

Rolf Larsson skickade ännu en bild på SE-BZE, tidigare använd som kurirflygplan med reg G-AGIJ. Bilden är en reklambild från Linjeflyg. Numera hittar man SE-BZE i Arlanda samlingarna.

Bild
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1710
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Inläggav Jan H Vold » 07 nov 2008, 21:56

Tusen takk til Rolf L og Fredric for disse bildene.

Swedair sine så jo riktig så velholdte og pene ut.
Og med gardiner i vinduene.

Gikk disse i noen form for rute- chartertrafikk ?
Jeg trodde avisflyging var deres "levebrød" i Sverige.

mvh Jan
Jan H Vold
 
Inlägg: 165
Blev medlem: 24 feb 2008, 21:05
Ort: Trondheim, Norge

Inläggav Lars Sundin » 07 nov 2008, 22:04

Lodisen var med under den tid då tidningsflyget utvecklades till ett reguljärt trafikflyg och så bildades då Linjeflyg.

Se bl a http://www.linjeflyg.com/artiklar/linstart.htm och http://www.linjeflyg.se/flygplan/lodestar.htm.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Rolf Larsson » 07 nov 2008, 22:41

Jan H Vold skrev:Gikk disse i noen form for rute- chartertrafikk ?
Jeg trodde avisflyging var deres "levebrød" i Sverige.
mvh Jan


Det var ganska vanligt att Linjeflyg (och föregångare) flög tidningar till olika destinationer i Sverige och på returen fanns det möjlighet för passagerare att följa med.
Vissa odd-charter flygningar utfördes också men tror inte det var med passagerare.
Själv är jag i alla fall tillräckligt gammal för att haft möjligheten att flyga med en Swedair-flygning med Lodestar från Bromma till Torslanda och tillbaka!
Rolf Larsson
 
Inlägg: 1532
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
Ort: Solna

Inläggav Fredric Lagerquist » 07 nov 2008, 22:53

Hos Svensk flygtjänst t/a Swedair användes som sagt SE-BZE och -BZK. Båda anskaffades 1958, först för fraktcharter, och senare samma år även för passagerarcharter (som sedan kom att bli den huvudsakliga sysslan).

SE-BZE blev efter ett tag ombyggd till kaliberingsflygplan (test av inflygningshjälpmedel och dylikt på flygplatser) och opererades på uppdrag åt Luftfartsverket och Televerket fram till dess att planet ersattes av en DC-3 (SE-BSM) i mitten av 60-talet. Sista flygningen var en ferry från Bromma till Arlanda den 14 januari 1966, då var den skänkt till luftfartsverkets samlingar (-> Arlanda samlingarna).
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1710
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Lockheed Lodestar

Inläggav Lars Sundin » 12 jul 2020, 14:19

För att återknyta till början av denna tråd från 2008 där Bengt Ekbladh frågar om detaljer kring en nödlandning med ett BOAC/brittisk-registrerat kurirplan Lodestar G-AGLI som nödlandade i andra världskrigets slutskede 1 maj 1945 i vattnet utanför Sikeå några mil norr om Umeå, blev jag häromdagen uppringd av Norman Klaussen i Vallentuna. Han berättade att hans far Kåre varit radiotelegrafist på planet, och har berättat vad som hände. Norman ville nu komma i komma i kontakt med Bengt som ju visat intresse för händelsen för nästan 12 år sedan!

(År 1946 började Kåre i SAS och avslutade sin karriär inom flyget som chefsnavigatör 1976 och var med och startade SAS polarflygningar i början på femtiotalet.)

Norman sände mig en redogörelse för bl a Kåres minnen som han skrivit ned samt några tidningsklipp bl a en text från Norsk Militärsamfund om kurirflygningarna mellan Storbritannien (Leuchars i östra Skottland) och Bromma.

Jag har lagt dessa texter och ett eget klipp ur DN i min Dropbox på https://www.dropbox.com/sh/5kei2i8ndpys ... Yg0ta?dl=0 eftersom de kan intressera fler än Bengt.

Norman Klaussens övergripande dokument finns även på https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... aussen.pdf

Hoppas det Norska Militärsamfundet accepterar min "publicering"! Jag har inte lyckats vrida sidorna rätt, så ni får vrida själva. Och förstora och ladda ned m m. Dropbox har "utvecklats"och jag känner inte igen mig. Men klicka på bara så kanske det löser sig!

Uppgifterna skiljer sig åt mellan olika källor. På sina håll på webben anges att färden skulle ha gått från Bromma till Östersund men den började i Leuchars i östra Skottland och målet var Bromma. Alla ombord enligt Normans far var norrmän; de tre "riktiga" besättningsmännen liksom de 6 passagerarna som snarast var "legationsfolk" men med engelska pass och i BOAC-uniform. En av dem var kvinna.

Det var dramatiska dagar detta då man var orolig för att den tyska kapitulationen i norr kunde bli våldsam; den retirerande tyska krigsmakten hade gått våldsamt fram i norra Finland och Norge. Östersund var väl därför en inte orimlig destination. Sverige lär ha planerat en egen" "lugnande militär insats" även i Danmark; ett konkret inslag blev ett antal danskflugna Saab B 17. Och så har vi norskamerikanens Bernt Balchens insatser i nordligaste Norge från Kallax med början hösten 1944. Se https://sv.wikipedia.org/wiki/Operation_Where_and_When

Här ser vi en kurir-Lodis: https://www.youtube.com/watch?v=6eyj9jYMTiw och här ett exempel på en felaktig färdbeskrivning: https://aviation-safety.net/database/re ... 19450502-0

Det var förstås mycket hysch-hysch under kriget men DN angav rätt startpunkt och mål för färden medan Umetidningen inget säger i denna sak.

Man kan hos Wikipedia läsa mycket om Lodestar och "kurirtrafiken" för norsk räkning. Exempelvis https://no.wikipedia.org/wiki/Stockholmsruten . Och även flygningar för export av svenska kullager till Storbritannien.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Lockheed Lodestar

Inläggav vingtor » 03 aug 2020, 18:03

Fra min bok "The Stockholm Run". I stor grad basert på svensk og britisk havarirapport, samt andre kilder.

On 2 May 1945, Lodestar G-AGLI lost its way in heavy fog on its flight to Bromma on the northern route. The aircraft was piloted by Lt Aage Schaanning, with co-pilot Bergfinn Aaslid and R/O 2nd Lt Kåre Norman Klausen. They were carrying six passengers and 26 bags of Norwegian diplomatic mail. The aircraft was heading towards the radio signals from the SIM beacon at Yttermalung. The signals had however guided them off course, too far north. For a long time after the estimated time for reaching Yttermalung, the radio signals still guided them eastwards. R/O Klausen thus signalled a QDM (Q-code request for a magnetic heading from the aircraft’s position to a station) to Bromma Aiport. He eventually got a reply “QDM NIL” meaning that they could not give a course. He misinterpreted this as “QDM 0”, meaning zero degrees. The pilot thus changed course, heading straight north. At this time, they had come out of the clouds and could see the coastline. Since they thought they were south of Stockholm they followed the coast northwards. The coastline did not match the map and, when the coastline turned southwards, they finally understood that they were over Finland, and they turned around.

At 05:26 in the morning (Swedish time), after 8h 20min flying, they were out of fuel and the pilot was forced to make an emergency landing. Failing to find a suitable landing ground, the pilot gently took the aircraft down on water at Sikeåfjärden in Västerbotten, off Sikeå in north-eastern Sweden, 50 km (30 miles) north east of Umeå. The aircraft came to rest 200-300 m from the shore where it floated for ten minutes before it sank to a depth of six meters. The crew managed to push out two rubber boats, which could take three persons each. The other three were taken ashore by a fishing boat. One of the passengers in the dingy had fallen in the water, and was staying afloat until being rescued by the crew of the fishing vessel.

The crew and passengers were taken to a nearby house to dry their clothes and were given a meal. They were interrogated by the local police but, since all crew and passengers had British passports and time-limited residence permits for Sweden, there was no reason for internment. They were brought to Umeå the same afternoon and departed by train to Stockholm at 18:04. The engines were later recovered to be used as spares and instructional parts at Bromma.

Other BOAC and AATS aircraft were also guided off course that night, though not with the same consequences as Schaanning’s aircraft. Lt Giørtz in Lodestar G-AGII landed at Torslanda with empty fuel tanks, while an AATS Liberator had returned to England after circling for some time south of Stockholm without finding its way to the airport. Also, Maj Thorsager in Lodestar G-AGLG was far off course before he finally received the radio signals from Bromma. It was concluded that the Germans had set up a powerful radio beacon sending at the same frequency as SIM, but with a much stronger signal.

Nils :-)
vingtor
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 02 feb 2012, 10:50

Re: Lockheed Lodestar

Inläggav Lars Sundin » 09 aug 2020, 12:07

Man kan hos Wikipedia läsa mycket om Lodestar och "kurirtrafiken" för norsk räkning. Exempelvis https://no.wikipedia.org/wiki/Stockholmsruten . Och även flygningar för export av svenska kullager till Storbritannien.


Litet utanför trådens ämne, men det förekom "kurirtrafik" mellan England och Sverige av flera olika orsaker. Som svensk kullagerexport, transport av viktiga personer m m. Jag stötte nyss i en FB-grupp på denna film: https://youtu.be/B09xMixpPFM som kan vara intressant.

Sverige var ju neutralt; i detta låg att göra eftergifter inte bara för tyska utan även brittiska intressen. Och förstås att se till våra intressen.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Föregående

Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst