Förr oss torrsimmare

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Förr oss torrsimmare

Inläggav Christian S » 23 feb 2008, 11:10

För oss torrsimmare *hi* som med fascination står på backen och drömmer om ett liv i luften finns en liten tröst.

Jag har testat flygsimulatorspelet IL2 Stumovik 1946 och blev faktiskt förvånad över realismen.

Tidigare har jag flugit FS98 och Combat Flight Simulator WW2 och Pacific Campagin (CFS II) samt Su27 Flanker 1.0 - 2.5 men detta är bättre.

Tekniken går framåt som det heter.

Det är ganska svårt för den som är van vid lätta spel. Bara startproceduren med en propellermaskin är nog realistisk. En del av kärrorna i spelet vill gärna gira smått åt åt höger eller vänster vid start och det gäller att hela tiden korrigera med sidoroder tills man har fått upp tillräckligt med fart.

Sen kan man välja att ställa svårhetsgraden själv. Full realism ger t.ex. fel om motoröverhettning om full gas används för länge, roderproblem vid hastighetsöverskridande, black out, begränsad ammuntion och bränsle.

Sen finns alltid fi som kan sätta käppar i hjulet för dig. Det gäller att se upp för stridsvagnar, motståndarens flygplan, luftvärnskanoner (AAA), artelleri, ubåtar, fartyg, tåg och lastbilar med ksp m.m. Du har alltid möjligheten att hoppa och bli tillfångatagen vid landning om du hinner. Kör du med karta med utmärkt flygrutt så finns fi utmärkt på kartan.

Flera olika länder, flygplan och uppdrag kan du välja. Allt från USAAF, RAF, Luftwaffe, Finland, IJA, IJN, Slovakien till Rumänien m.fl. Oftast är en flygplanstyp redan bestämd vid ett visst uppdrag men du kan oftast bestämma beväpningsnivå, allt från akan, ostyrda attackraketer, fälltankar till 60-1000lbs bomber.

Några moderniteter i form av radarunderstöd, egensökande radar, rjal, avancerade sikten finns inte. Man får helt enkelt förlita sig på ett enkelt hålkorssikte eller punktsikte.

Det är underhållande men krävande. Men jag rekommenderar detta starkt till de som är sugna på att prova på. En joystick är ett krav annars blir det nästan omöjligt att flyga.
/Christian i Trollywood
Användarvisningsbild
Christian S
 
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Trollhättan

Inläggav Robert Westerberg » 23 feb 2008, 12:37

Halloj! Jag införskaffade IL2 Sturmovik 2001. Det var ett impulsköp, och ångrar det inte för en sekund. Denna första utgåva av detta(vågar man säga)legendariska flygsimulator var relativt enkel, men ändå bättre än vad som fanns tillgängligt. Nu 7 år senare så har spelet utvecklats till något som ingen annan simulator kommer i närheten utav. Grafiken är bra, men det som imponerar mest är att alla flygmaskiner har unika (för flygplanstypen) relativt realistiska egenskaper. Det finns en del kvar att göra när det kommer till realistiska stallar osv, men på det stora hela så är denna sim oslagbar. Jag ser fram emot när uppföljaren släpps! Tyvärr kommer jag nog att få vänta ett tag innan Fw 190 blir tillgänglig, min klara favorit! Speciellt D-9:an! :-)

Med lite hjälp av photoshop kan man göra annat med spelet än att bara spela! :D

Bild
Användarvisningsbild
Robert Westerberg
 
Inlägg: 145
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:32
Ort: Fruängen

Vore kul att testa lite kurvstrid mot gamla jaktpiloter!

Inläggav Fredrik Astlid » 25 feb 2008, 17:37

Il2 är riktigt kul särskilt som man lär sig hur man inte skall göra med dessa kärror.
AkktuStakki
Solus Fortis Est
Användarvisningsbild
Fredrik Astlid
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 24 feb 2008, 00:47
Ort: Västerås

Inläggav Ove Ivansson » 25 feb 2008, 23:57

Fw 190?
Denna kärra har jag flugit sen 2003.
Skaffa "Forgotten Battles" och du har flera Fw 190 typer att välja på.
Flugit detta spel online sen 2003.
Användarvisningsbild
Ove Ivansson
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 feb 2008, 22:29


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst