Ö 68-rutor?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Ö 68-rutor?

Inläggav Peder Thorell » 23 okt 2013, 17:23

Någon som känner till vilka flygplantyper som hade dessa rutor och vilka som använde röda resp gula?
Fanns dessa på 35 D och 35 F och vilka färger? Fanns de även på 35 E? Fanns de på 32 A och 32 B samt
även 32 C?
//Peder
Peder Thorell
 
Inlägg: 80
Blev medlem: 29 feb 2008, 08:26

Re: Ö 68-rutor?

Inläggav Per Björkqvist » 23 okt 2013, 20:06

Jag har sett bilder på J 35 D och F med dessa rutor och J 32 B ,av Lansenversionerna åtminstone.
Två färger har förekommit, och det är gul och orange.
Tp 83 Pembroke har också burit dessa rutor,enbart orange vad jag sett.
http://a3.ec-images.myspacecdn.com/images02/149/5c6fee0e3e194f83a28d7742a6a96ee1/l.jpg
Användarvisningsbild
Per Björkqvist
 
Inlägg: 337
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:09
Ort: Linköping

Re: Ö 68-rutor?

Inläggav Bengt Ekbladh » 24 okt 2013, 15:08

Peder Thorell skrev:.......vilka som använde röda resp gula?


Kolla Kronmärkt:
Milo S hade röda och Milo Ö hade gula floureserande häftfolie i storlek 20,5 + 20,5 cm.

På 32:an anbringade på fena, ryggås o vingarnas undersida.
På 35:an ,fenan,vänster vinges ovansida o yttre landställsluckor.

Efter övningen fanns märkningarna kvar på en del plan samt att man använde liknande märkning vid andra övningar fram till ca 1974.
Vidare sägs, att enstaka SK 60 o TP 83 hade liknande rutor anbringade, men här var det snarare typ "dekoration".

mvh Bengt
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6969
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:18
Ort: Gävle

Re: Ö 68-rutor?

Inläggav Bengt Ekbladh » 11 nov 2013, 18:16

Någon kan kanske lägga ut en del varianter...?
Det finns ju rätt många varianter att visa, om någon bryr sig och har tid!

mvh Bengt
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6969
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:18
Ort: Gävle

Re: Ö 68-rutor?

Inläggav Sjömålsskräcken. » 02 sep 2015, 12:56

Bakgrund till dessa ständigt återkommande frågor och synpunkter på s.k "Ö68 - rutor".
WP invaderade Tjeckoslovakien i augusti, 1968 och den svenska Krigsmakten i allmänhet och Flygvapnet i synnerhet vidtog diverse beredskapshöjningar eftersom man inte visste om WP skulle gå vidare in i bl.a Finland. Förberedelser för de obligatoriska höstövningarna tidigarelades och vissa flygdivisioner placerades på sina respektive krigsbaser, KFÖ.
Storövningen Ö68 med ett deltagande av 400 stridsflygplan!!!!av flygvapnets totalt 800 stridsflygplan, var förutom en markering att visa omvärlden "svenska muskler", en övning att "smörja upp" staber och förband i sina respektive krigsuppgifter.
Deltagande flygförband var J 29F (målförband), J32 B (jakt), J 34 (jakt), J35 B,D,F (jakt), S 32C (spaning), S 35 E (spaning), SK 60 (samband), samt ett antal transportflygplan, helikoptrar, SK 16 (samband), SK 50 (samband) etc.
Förbanden delades upp i en A - styrka och en B - styrka. Eftersom "vän" och "fiende" flög samma flygplantyp så infördes det "gula" rutor respektive "röda" rutor på fena och vingar för att markera just A - respektive B - styrka.
Vad jag kommer ihåg så var majoriteten av jaktförbanden, J 32 B och J 35 B, D, F indelade i "gula" - respektive "röda" förband. Majoriteten av attack - och spaningsförbanden var omarkerade för att ena dagen tillhöra "gul" och nästa dag ingå i "röd" enligt eskaderorder. Magnituden av övningen kan beskrivas av, att en stridsgrupp bestående av fem attackdivisioner med jakt eskort av J 35 ? "gul" anfölls av "fi röd" bestående av J 32 B och J35 ?. Jag har aldrig tidigare varit med om en luftstrid med så många involverade flygplan, motsvarande vad dagens svenska flygvapen sammanlagt kan skrapa ihop, och endast med "Guds försyn" så hände inget haveri, pjuuu. Som kuriosa kan nämnas, att för första gången så deltog ett AJ 37 flygsystem i en övning via en A32A Lansen, i svart vita målning, från FC (Försöks Centralen) för att testa det totala flygsystemet i verklig miljö och enligt attackeskaderns ordermodell.
Dessa "gula" och "röda" rutor överlevde under ett antal år på vissa flygförband och kan numera skådas under diverse nostalgiska flyguppvisningar.
Sverige tillhörde då ett av världens tre rikaste länder tillsammans med Schweiz och USA men har numera förvandlats till ett annat Sverige med andra prioriteringar!
Sjömålsskräcken.
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 30 aug 2015, 09:37


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 38 gäster