Jag måste ju prova...

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Jag måste ju prova...

Inläggav Kenneth Johansson » 23 feb 2008, 10:10

...även om jag inte har något att säga :-)

Hälsningar

Kenneth
Användarvisningsbild
Kenneth Johansson
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:52
Ort: Kumla

Inläggav Lars Sundin » 23 feb 2008, 13:54

Det var en trevlig bild av dig som yngre. Alltså Den "avatar" som just nu ligger där men som du förstås kan ändra, t ex så att min kommentar kommer att verka helknäpp.

Har inte kollat om det för närvarande finns möjlighet att ändra (rätta) sitt inlägg sedan man sänt det.

En annan sådan bild av en liten pojke från den tid då det ännu var vanligt att de skulle spela vuxna:

Bild

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Vågar jag?

Inläggav Kenneth Johansson » 23 feb 2008, 14:12

Gossen i trampbilen och gossen i flygarmunderingen är tämligen jämngamla. Det skiljer bara ett par veckor. Det är ju svensk flyghistoria: flygaruniform och 1951. Jag kunde ju ha flugit Mustang om jag haft åldern inne!
:lol:
Kenneth

PS. Det går att ändra! DS
Användarvisningsbild
Kenneth Johansson
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:52
Ort: Kumla

Re: Vågar jag?

Inläggav Lars Sundin » 23 feb 2008, 15:33

Kenneth Johansson skrev: Jag kunde ju ha flugit Mustang om jag haft åldern inne!
:lol:
Kenneth


Ja, och förståndet ;-) . Som det ännu står till är är det väl "den där andra" du tänker på. Vilket får mig att tänka på min förste chef för drygt 40 år sedan som sa´"när jag får råd att köpa en Mercedes, ska jag köpa en Jaguar".

Han körde alltid engelska bilar av mer överkomligt slag; Ford Corsair samt en annan Ford som hade Anglians bakåtvinklade bakruta men var större. Hans examensarbete var en signalgivare (morseidentifieringen) till en NDB-fyr (Skälby?) som han kallade SIGURD. SIGnalgivare Utan Rörliga Delar. Transistorer hade just kommit och det började löna sig att realisera funktioner med elektronik i stället för med mekanik.

En sådan mekanisk signalgivare kunde annars tänkas se ut som nedan, alltså med en roterande skiva med en morsekod i periferin som styrde en microswitch.
Bild,

(Från Radiomuseet i Göteborg).


Lars S, som tycker det fortfarande är pilligt att redigera sådana här inlägg, särskilt när man skall lägga in saker i efterhand och styrtecken lägger sig efter all text. Bilden kunde ha varit mindre men jag ids inte...
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

För den nyfikne...

Inläggav Tony Damberg » 23 feb 2008, 19:05

Känns detta forum helt rätt. Dels med nyfikenhet för svensk flyghistoria men också att man kan se mer vilka som skriver inläggen. På så vis kan man ju också knyta nya kontakter, vilket inte alltid var så lätt till föregångaren med andra forumet. Men saker förbättras och detta är en sak som man uppskattar. Till exempel att se hur de som skriver ser ut, intressen (andra än flyghistoria, eller specifika delar av flyghistorien) för till syvende och sist är det ju alltid trevligt att träffa likasinnade.

Det är kul att se bilder...

mvh
Tony Damberg
Användarvisningsbild
Tony Damberg
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:14
Ort: Vargön

Kryptiska kuggar

Inläggav Rolf Broberg » 24 feb 2008, 23:16

Jag måste förstås också skriva mitt första lilla Kilroy was here på det nya forumet. Jag beundrade Lasses telegrafbild. Om jag försöker läsa på skivans tänder med början från vänster (vid avläsaren?) kan jag möjligen få det till "...SM6JO SN CQ CQ...". Jag utgår från att konstruktören var radioamatör med anropssignalen SM6JO. Vad SN står för vet jag inte (kanske send now), men CQ CQ (seek you) är väl fortfarande en vanlig kontaktskapande invit på detta ädla språk och borde vara början på hela meddelandet. Kanske rymmer hjulet "CQ CQ CQ DE SM6JO SM6JO SM6JO SN".
/Roffe
Användarvisningsbild
Rolf Broberg
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 feb 2008, 12:04
Ort: Göteborg

Inläggav Lars Sundin » 25 feb 2008, 04:03

För att citera Rolf Broberg:

Om jag försöker läsa på skivans tänder med början från vänster (vid avläsaren?) kan jag möjligen få det till "...SM6JO SN CQ CQ...". Jag utgår från att konstruktören var radioamatör med anropssignalen SM6JO. Vad SN står för vet jag inte (kanske send now), men CQ CQ (seek you) är väl fortfarande en vanlig kontaktskapande invit på detta ädla språk och borde vara början på hela meddelandet. Kanske rymmer hjulet "CQ CQ CQ DE SM6JO SM6JO SM6JO SN".



(Jag är fortfarande inte hemma på hur man trycker för att citera; vårt phpBB är litet som engelska instrumentbrädor påstås vara. Knappar och annat utspridda litet här och där. Svåröverskådligt sa Bill. phpBB sa' Bull.)

SM6JO är en sändaramatörs anropssignal, där SM står för Sverige. (Möjligen finns fler landsprefix för Sverige i sändaramatörvärlden. Varje "bransch" har ju sin uppsättning prefix. Flyget har sin, bilvärlden sin, radiofolket sin, bankerna sin även om man där är klok nog att följa någon av de ISO-standarder som finns av landskoder. Men tro inte att de följs av alla branscher! "Svårt att ändra ju", är väl argumentet.)

Vem SM6JO är/var kan anas av http://carlotta.gotlib.goteborg.se/pls/carlotta/VisaObjekt?pin_objMasidn=205328

En intressant webbplats att utforska i sig för oss kuriosaintresserade.

Sändaramatörers anropssignaler är liksom flygplanregistreringar tacksamma att googla på. Jag skulle tro att anropssignaler återanvänds.

Radiomuseet i Göteborg har webbplatsen http://www.radiomuseet.se/radiom.htm

(När man skriver långa texter är det irriterande med all skrollning när man trycker på en styrkodknapp. Man kanske skall lära sig att skriva dem för hand. G-kraft har det bättre ordnat.)

Nog var bilden litet stor men jag tänkte att koden på kanten kanske skulle kunna avläsas av någon, vilket Rolf också klarade av. Man tackar!

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Kryptiska kuggar

Inläggav Lars Sundin » 25 feb 2008, 04:57

Rolf Broberg skrev:Vad SN står för vet jag inte (kanske send now), men CQ CQ (seek you) är väl fortfarande en vanlig kontaktskapande invit på detta ädla språk och borde vara början på hela meddelandet. Kanske rymmer hjulet "CQ CQ CQ DE SM6JO SM6JO SM6JO SN".


Hej Rolf! Jag ser på http://en.wikipedia.org/wiki/Morse_code_abbreviations att SN i telegrafivärlden betyder "soon" (snart) vilket väl låter lämpligt i sammanhanget. Andra förkortningar, då inom amatörvärlden som man som vanlig amatör här i livet kan ha glädje av att känna till, är "73" samt "XYL". Jag tror inte det finns något förkortat skällsord. Då får man köra "i klartext" och sådant tar ju tid... Sajten jag hänvisar till ger några exempel på hur förkortningar väsentligt kan korta ned meddelanden.

Det måste ha varit högst krävande att vara telegrafist, i ett fartyg eller flygplan exempelvis, och att i ett "panikläge" kunna fortsätta kommunicera med telegrafinyckeln.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst