Mjörn

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Mjörn

Inläggav Magnus Löwenstein » 02 mar 2008, 21:24

Fanns det någon flyg verksamhet på sjön Mjörn under WW2?
Och så fall vad?
Tacksam för svar.
Mvh Magnus Löwenstein
Magnus Löwenstein
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 28 feb 2008, 23:51
Ort: Bergeforsen

Inläggav Christer Ström » 02 mar 2008, 22:03

Hej

Så vitt jag hört fanns det väl S17 där? Kaggen Rydelius, sedemera flygplatschef i Jönköping pratade om det ibland.

Hälsningar

Christer Ström
Christer Ström
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 23 feb 2008, 13:31
Ort: Timmele

Sjöflygbasen Mjörn

Inläggav Bernt Olsson » 02 mar 2008, 23:20

Hej, kul att den frågan kom upp, jag pratade för ett tag sedan med SFF-medlemmen Denni Holmgren i Järpen som berättade att han som ung pojke bodde i Västergötland ca 3 mil från Mjörn och cyklade fram till denna sjöflygbas för att titta på S17 bl a. Där fanns även baracker för verkstad coh flygtjänst. Slip för uppställningsplatser. Denna betongslip finns fortfarande kvar vid Lövekulle badplats. Det var Kungliga Roslagens Flygflottilj F2 i Hägernäs som hade Mjörn som reservbas.
Denni har också minnen när ett amerikanskt kurirplan 1944 kraschade vid Anten som ligger i området.
Denni som gjorde värnplikten på F7 och var bl a mekaniker på DC-3/C-47 och i samband med SFF årsmöte i Såtenäs förra året flög han med Flygande Veteraners Daisy till sin gamla flottilj. Han visade och berättade för mig om flottiljens olika byggnader. Många minnen...En mycket nöjd årsmötesdeltagare således.

Mvh/Bernt Olsson
Bernt Olsson
 
Inlägg: 209
Blev medlem: 23 feb 2008, 13:46
Ort: Hässelby/Stockholm


Mjörn - Hänvisning till uppgifter i vårt gamla forum

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 03 mar 2008, 09:12

Tyvärr har Parsimony nu stängt ned vårt gamla forum och det är inte längre möjligt att söka på länkarna till detta.
Inom de närmaste dagarna blir det möjligt att via vänstermarginalen på vår hemsida att där hämta hem zipfiler med innehållet i vårt gamla forum.
/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9832
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst