Nya säkerhetskrav från EU stoppar flygningar med DC-3.

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Nya säkerhetskrav från EU stoppar flygningar med DC-3.

Inläggav Kenneth Johansson » 02 mar 2008, 19:50

Jag kan inte se att detta har debatteras här på SFF forum.

http://www.bbc.co.uk/mediaselector/chec ... =1&bbram=1

Det borde väl innebära att det är slut med passagerarflygningar med bl.a. Daisy.

Någon som vet bättre?

Kenneth
Användarvisningsbild
Kenneth Johansson
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:52
Ort: Kumla

Om de nya reglerna i gamla forumet

Inläggav Arne M » 02 mar 2008, 20:01

Jodå, vi har haft uppe detta i "gamla" forumet. Här ett citat från den tråden:

DC-3 och EU-OPS 1-reglerna

Flyghistoriskt Forum - www.sff.n.se - SFF

Skrivet av / Written by Arne at 15. Feb 2008 21:55:25:

Från den 16 juli i år är det stor risk att alla kvarvarande DC-3-or i Europa kommer att få flygförbud för kommersiella persontransporter om inte mycket kostsamma uppgraderingar görs på dessa klassiska flygande maskiner. Det talas om ombyggnader i storleksordningen en halv miljon engelska pund per flygmaskin!

Det finns emellertid krafter i bland annat UK som jobbar på att få till ett undantag från de nya EU-reglerna. Den brittiska luftfartsmyndigheten sägs vara villig att tillsammans med de kvarvarande DC-3:operatörerna arbeta i Bryssel för att man ska acceptera mindre krav på de gamla "arbetshästarna"; det är ju något av en ironi att denna flygplanstyp med över 70-års mycket god luftvärdighet hos ett mycket stort antal flygplansindivider nu helt plötsligt skulle anses vara mindre säkra. På den här länken finns mer material om vad som gäller:

http://www.flightglobal.com/articles/20 ... nding.html

* BBC-inslag om det kommande flygförbudet


Slut citat. Här en länk till den gamla tråden http://f16.parsimony.net/forum28824/messages/33816.htm
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Inläggav Krister Lindblad » 02 mar 2008, 22:05

Det finns en tråd på PPRUNE också, men den verkar inte innehålla mycket mer än det som framkommer i Flight:s artikel och intervju i den gamla diskussionen ovan: http://www.pprune.org/forums/showthread.php?t=312445

Det verkar väl i och för sig talas om kommersiella transporter. Kan det måhända göra skillnad om man flyger egna medlemmar eller om det är frågan om t ex VIP-flygningar för ett företag? Jag vet inte.

mvh / Krister
Användarvisningsbild
Krister Lindblad
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:29
Ort: Eskilstuna


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst