Bildfråga - Junkers F 13

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bildfråga - Junkers F 13

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 28 maj 2013, 09:51

Är detta SE-AAB eller SE-AAC eller någon helt annan kärra?
och när kan dessa foton vara tagna?
/Sven-Erik

Bild
Bild
Vem är mannen till vänster? Till höger är väl Albin Ahrenberg?

Bild
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9839
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Bildfråga - Junkers F 13

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 28 maj 2013, 13:59

I SFT nr 2/1990 sida 56 fann jag en artikel av S Sonesson med rubriken "Flygburen högtalare - Handla Svenskt". Där berättas också att AB Aerotransport lät måla SE-AAB i blå färg med text i gul färg på kroppen och vingarnas undersida "Handla Svenskt". På vingarnas ovansida stod "Svenskt Jordbruk", "Svensk Industri", "Svenskt Hantverk" samt "Svensk Handel". Datum framgår inte, men var omkring 1931.

Men vem kan mannen till vänster vara?

/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9839
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Bildfråga - Junkers F 13

Inläggav Lennart A » 28 maj 2013, 16:31

Och "hjälpmotorn" på taket? En generator, antar jag, som gav ström till vad? Radio? Eller en högtalaranläggning, kanske?

Fina bilder.

Lennart A
Användarvisningsbild
Lennart A
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 25 feb 2008, 00:14

Re: Bildfråga - Junkers F 13

Inläggav Bengt Ekbladh » 28 maj 2013, 19:52

Bild nr. 1 finns även i ”Biggles i folkhemmet”sid 77.
Med angivet Ahrenberg och att foto finns i Flygvapenmuseet.
Hur länge man höll på är väl lite osäkert, men efter ommålning i Malmö i början av dec-31
kom man ju till Stockholm 9/12-31.
Planet säljs ju i nov-32 till Ahrenberg själv, och fick texten Tomten.
Kan Nordisk Familjebok ha mer info?

Tillägg::
29 april 1931 återvände han till Grönland, för att leta efter en engelsk meteorologisk forskningsexpedition, som saknats sedan några månader.(enl)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Albin_Ahrenberg
Bengt Ekbladh
 

Re: Bildfråga - Junkers F 13

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 28 maj 2013, 21:21

Betr den propellerdrivna generatorn på kroppens ovansida, så var den säkert avsedd att driva den högtalaranläggning som installerades för att förmedla reklambudskap. I ovan nämnda nummer av SFT nämns att flygplanet utrustades med en högtalaranläggning vid Aerotransports verkstäder i Malmö. Högtalaranläggningen placerades i flygplanets lastutrymme bakom kabinen. Högtalartratten mynnade ut i lastrummets dörröppning och dörren var borttagen, se bild nr 2 ovan.

Tack Bengt för tidsbeskrivningen.

Men vem kan mannen till vänster vara?
/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9839
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Bildfråga - Junkers F 13

Inläggav Bengt Ekbladh » 31 maj 2013, 18:09

>>när kan dessa foton vara tagna?>> var en fråga.
Enl:
http://www.arvikahistoria.se

Ahrenberg gjorde ½-1931 uppstigningar/passagerarflygningar i Arvika, 2/2 i Charlottenberg, 3/2 i Årjäng och därefter i Säffle samt Åmål.Planet var Junkers F13 (troligen SE-AAB).
Sponsor var Shell, därmed är det tveksamt om planet var märkt enligt frågan.


>>Men frågan vem kan mannen till vänster vara?>>….Återstår.
Bengt Ekbladh
 

Re: Bildfråga - Junkers F 13

Inläggav Björn Bäcklund » 02 jun 2013, 06:05

Väldigt intressanta bilder. Finns det fler som visar texten på vingarna? Det skulle bli en färgglad modell.

Jag ställer mig dock tvekande till att den skulle vara blå med gul text. Tittar man på flaggan på den tredje bilden så ser det ut som om de skulle vara tvärtom. Det skulle också stämma bra med Aerotransports blå nos på F 13.
Användarvisningsbild
Björn Bäcklund
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Bildfråga - Junkers F 13

Inläggav Bengt Ekbladh » 18 jun 2013, 22:27

Trodde man kunde få svar ur
>>Ett Flygarliv /””/ Albin Ahrenberg.
Men nada.
Citerar från sid. 175 som efter turnen ”Tomten”.sägs::
” Så var den första Sverige Runt-turnen slut ,resultatet hade överträffat förväntningarna, och den kom att efterföljas av många, många fler med namn som:
Åhlen o Holm-, Kooporativa-,Shell-,Banan-,Luma-, Handla Svenskt-..mfl.
Vet ej om de är kronologiskt uppräknade!
Den bok jag tittar i saknar tyvärr sid. 203-206…. Finns där svaren?.
Har även sett andra påmålningar.
Tyvärr inga svar… inte heller på ””Men vem kan mannen till vänster vara?”””

Samt:
Vill någon får de gärna reagera på >> SR 27 med Södertälje som första anhalt>>

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Bildfråga - Junkers F 13

Inläggav Kenneth Göransson » 27 jun 2013, 03:50

Björn Bäcklund skrev: Jag ställer mig dock tvekande till att den skulle vara blå med gul text. Tittar man på flaggan på den tredje bilden så ser det ut som om de skulle vara tvärtom. Det skulle också stämma bra med Aerotransports blå nos på F 13.


Enl Wikipedia: Anledningen till att den svenska flaggan på fotografier från 1800-talet och början 1900-talet ser ut att vara vit med ett mörkt kors är att den fotografiska filmen och glasplåtarna hade en ortokromatisk emulsion som var okänslig för rött (rött blev svart), och mycket känslig för blått. Orange och gult blev mörkare än normalt medan blått blev mycket ljust.
Med vänlig hälsning
Kenneth


aeronavium
Användarvisningsbild
Kenneth Göransson
Moderator
 
Inlägg: 441
Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
Ort: Jämshög

Re: Bildfråga - Junkers F 13

Inläggav Stellan » 27 jun 2013, 08:06

Ja, man skulle kunna tänka sig att planet var gult på ovansidan av vingarna och kroppens sida, samt blått på nos och kroppens under- och översida med texten i omvänd färg. Tycker nyanserna stämmer över ens med flaggorna på stjärten. Budskapet i Handla Svenskt fungerar med färgerna. Maffig syn i så fall! Finns det någon färgbild på Aerotransports logga som syns vid nosen?
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Bildfråga - Junkers F 13

Inläggav Mats Averkvist » 27 jun 2013, 10:04

Det där med ortokromatisk film och att gult och blått skiftar gråfärg är mycket lurigt.

Denna bild t ex av J 22 nr 22199 ser vi att kronmärkenas färger har blivit omkastade. Vi ser också at flottiljsiffran 13 har blivit mörk. Men detta borde troligen vara blå F! Det blå i bokstaven har inte bytt nyans... eller har den det? Den har ju faktiskt samma nyans som det gula. Nu vet vi nog inte 100%-igt att det är så. Det vi vet är att den tillhörde 2:a div. och BORDE har varit blå. Tyvärr säger inte haverirapporten något om bokstaven... så vi får kanske fortfarande leva i ovisshet en stund till...

Bild
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: Bildfråga - Junkers F 13

Inläggav Björn Bäcklund » 11 dec 2016, 04:40

En gammal tråd, jag vet men jag brukar ibland gå ut och leta efter mer uppgifter så att jag kan bygga en modell av detta plan.
Har inte hitta några nya bilder men Handla svenskt turnén nämns i Svenska Dagbladets årsbok från 1931 så då kan nog årtalet vara fastslaget?
http://runeberg.org/svda/1931/0224.html På s. 108 skrivs det om Ahrenbergs Grönlandsflygning. Han hade fullt upp.
Användarvisningsbild
Björn Bäcklund
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Bildfråga - Junkers F 13

Inläggav Björn Bäcklund » 02 jun 2020, 05:34

Som sagt. En gammal tråd men dags att fråga igen.
Har någon sett några andra bilder än dessa?
Användarvisningsbild
Björn Bäcklund
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Bildfråga - Junkers F 13

Inläggav Olle Ekwall » 02 jun 2020, 21:51

Kommentar till den svart/vita bilden med "avigt" kronmärke.
Tidigare, innan man hade pankromatisk svartvit film i kamerorna
hade man film som var mycket känslig för gult och endast svagt känslig för blått.
Resultat var att bilder från den tiden verkar fel - svenska flaggan blev att se ut som finsk t.ex.
Användarvisningsbild
Olle Ekwall
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 10 apr 2008, 22:35

Re: Bildfråga - Junkers F 13

Inläggav kenjohan » 04 jun 2020, 14:09

Björn Bäcklund skrev:Väldigt intressanta bilder. Finns det fler som visar texten på vingarna? Det skulle bli en färgglad modell.

Jag ställer mig dock tvekande till att den skulle vara blå med gul text. Tittar man på flaggan på den tredje bilden så ser det ut som om de skulle vara tvärtom. Det skulle också stämma bra med Aerotransports blå nos på F 13.


Bilden är tagen med ortokromatisk film därav den "märkliga" nyansen på den svenska flaggan. Pankromatisk film kom senare...

K.
Användarvisningsbild
kenjohan
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 06 okt 2014, 11:28


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst