Ersättare till Q400

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Ersättare till Q400

Inläggav goran » 01 mar 2008, 22:55

Apropå diskussionen om SAS framtida långdistansflotta - Någon som vet vad som händer med Q400's efterföljare?

mvh/
goran
goran
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 24 feb 2008, 09:49

Inläggav Hans O. Sandström » 02 mar 2008, 08:49

Jag har samma funderingar , förmodar CRJ 700/900 förhandlingarna pågår för fullt!

Vem trodde att SAS Q400 så snabbt skulle bli "flyghistoria" i det svenska luftrummet!

Hans SFF-Småland
bifogar en bild från min modellsamling:

Bild
Användarvisningsbild
Hans O. Sandström
 
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Inläggav Krister Lindblad » 02 mar 2008, 09:22

Två artiklar som jag läst på senare tid:

"SAS: Om några veckor är vi överens med Bombardier"
http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=6016

"Wideroe pressing for new Q400s to replace grounded fleet"
http://www.flightglobal.com/articles/2008/02/18/221516/wideroe-pressing-for-new-q400s-to-replace-grounded-fleet.html

mvh / Krister
Användarvisningsbild
Krister Lindblad
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:29
Ort: Eskilstuna

Apropå ersättningsflygplan

Inläggav Kenneth Göransson » 02 mar 2008, 18:26

Numera ersätter SAS vissa linjer med inhyrning av ett antal Bae-146-100/-200/-300/RJ70/RJ85. Jag har hittat fyra från Transwede (SE-DJN/-DJO/-DJP/-DJY), tre från tyska WDL Flugdienst (D-AMGL/-AWBA/-AWDL) och tre från Atlantic Airways (OY-RCA/-RCB/-RCE).
Har SAS hyrt in andra plan som ersättare?

Redan 1992 försökte BAe sälja typen till SAS, man t o m målade upp en individ i SAS "look-a-like", http://myaviation.net/?pid=00640737, men nu tillverkas ju inte planet längre och SAS vill väl förmodligen inte satsa på begagnat.
Var detta en konkurrent till Q400?
Med vänlig hälsning
Kenneth


aeronavium
Användarvisningsbild
Kenneth Göransson
Moderator
 
Inlägg: 441
Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
Ort: Jämshög

Inläggav Krister Lindblad » 02 mar 2008, 18:59

Det jag läst tidigare är att SAS Danmark ska ha hyrt in 4 st CRJ, 4 st Avro RJ och 4 st MD87. Därutöver har man omdisponerat ett antal egna B737, vilket jag just läste här: http://www.cphaviation.dk/news/body_news.html

Wideroe har hyrt in F50 och F100, enligt artikeln i Flight International lite längre upp här.

mvh / Krister
Användarvisningsbild
Krister Lindblad
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:29
Ort: Eskilstuna

Inläggav Krister Lindblad » 04 mar 2008, 08:09

När jag läser artikeln nedan så börjar jag undra om den kommande uppgörelsen med Bombardier handlar om nya flygplan eller enbart om ekonomisk ersättning?

http://di.se/Index/Nyheter/2008/03/03/273212.htm?src=xlink

Planen som kommer att ersätta Dash Q400 är sex stycken MD-87 och två stycken Boeing 737-600.
...står det i artikeln. Vi får se vad som händer.

mvh / Krister
Användarvisningsbild
Krister Lindblad
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:29
Ort: Eskilstuna


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst