J35H Helvetia
Postat: 27 jul 2008, 17:01
Provplan 35-5 gjorde ju en uppvisning i Basel, Schweiz sept-1958, med Ceylon Utterborn vid spakarna.
Detta inför Schweizarnas val mellan Draken o Mirage
Vi vet ju hur det gick, de valde Mirage o pga kostnaderna hade bara råd med lite över halva tänkta antalet.
Widfedlt i Draken boken säger:
>>Flygningen till Schweiz, via Twente i Holland, utan extra navigeringsutrustning o med Drakens begränsade bränslemängd gick ua. men marginalerna var minimala>>
i denna länk kan läsas:
http://www.faqs.org/docs/air/avj35.html
The J35H was fitted with Ferranti "AI.23 Airpass" collision-course radar system, used in the English Electric Lightning. The evaluation of the J35H went well, but the Swiss opted for the French Mirage III instead.
Frågan är:
Hade 35-5 egentligen över huvud taget någon 35H utrustning inmonterad?
Eller skulle det ev. bli senare?
Vad skulle 35H egentligen ha utrustats med , avvikande från dåvarande 35A o B?
Och gjordes det någonsin?
Januari 1961 bestämde Schweizarna sig.
Bengt
Detta inför Schweizarnas val mellan Draken o Mirage
Vi vet ju hur det gick, de valde Mirage o pga kostnaderna hade bara råd med lite över halva tänkta antalet.
Widfedlt i Draken boken säger:
>>Flygningen till Schweiz, via Twente i Holland, utan extra navigeringsutrustning o med Drakens begränsade bränslemängd gick ua. men marginalerna var minimala>>
i denna länk kan läsas:
http://www.faqs.org/docs/air/avj35.html
The J35H was fitted with Ferranti "AI.23 Airpass" collision-course radar system, used in the English Electric Lightning. The evaluation of the J35H went well, but the Swiss opted for the French Mirage III instead.
Frågan är:
Hade 35-5 egentligen över huvud taget någon 35H utrustning inmonterad?
Eller skulle det ev. bli senare?
Vad skulle 35H egentligen ha utrustats med , avvikande från dåvarande 35A o B?
Och gjordes det någonsin?
Januari 1961 bestämde Schweizarna sig.
Bengt