Helikopter typ Sud-Ouest SO-1221 "Djinn"

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Helikopter typ Sud-Ouest SO-1221 "Djinn"

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 26 jul 2008, 21:57

Bild
Inte Svensk flyghistoria, men från Frankrike och Luxemburg.
I veckan besökte jag i samband med resa i Moseldalen ett Vinmuseum i Ehnen som ligger i Luxemburg vid floden Mosel, invid den Tyska gränsen. Här fann jag en ganska illa medfaren helikopter, gissar att typbenämningen är Sud-Ouest SO-1221 "Djinn" eller Sud-Aviation S.O.1221 "Djinn", troligen tillverkad av Sud Aviation 1959. Helikoptern hade använts för flygbesprutning av vinfält i Ehnen med omnejd från juni 1968 och under ett antal år därefter. Den kunde ta 140 liter besprutningsvätska och det räckte till 3,5 ha vinodling. Man klarade av att bespruta ca 20-25 ha per timme.
Jag har sökt på nätet efter uppgift om just denna helikopter men inte funnit några uppgifter annat än allmänt om typen och prototyperna. Är tacksam om någon kan hjälpa mig med uppgift om registrering (borde vara Luxemburg LX-) samt serienummer.
Lite mer info om typen finns på http://www.aviastar.org/helicopters_eng/snias_jinn.php
Tacksam för svar, men "urspårande" information undanbedes.
/Sven-Erik Jönsson
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9856
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Helikopter typ Sud-Ouest SO-1221 "Djinn"

Inläggav Fredric Lagerquist » 28 jul 2008, 16:54

Har nu kikat igenom Air Britain Archive årgångarna 2005 och 2006 där det står massor om Djinn...utan att kunna sätta ett id på denna individ.

Åtskilliga Djinn hamnade i "open storage at Brienne-le-Chateau" runt 1980, kanske en av dessa vrak som fått "annat förordnande"?
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Inläggav Lars Sundin » 29 jul 2008, 03:38

Jag kikade på den sajt du hänvisade till (och andra). Denna musei-individ tycks sakna de vertikala ytor (och ev. den horisontella yta) som utgjorde stjärtpartiet.

Kul grej. Och museet såg trevligt ut också...

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2903
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Helikopter typ Sud-Ouest SO-1221 "Djinn"

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 31 jul 2008, 08:58

Kan komplettera med att i ett dokument som jag erhöll på museet, innehållande i huvudsak tekniska data om helikoptern, står även "ler traitement par hélicoptère DJIIN de la Société PHITAGRI du vignoble d'Ehnen: début juin 1968. Kanske någon som kan franska bättre än jag kan översätta detta och om Société Phitagri kan vara till någon hjälp.

Vinmuseet Musée et Maison du Vin i Ehnen var mycket trevligt, lågt inträde på 3 EUR och så blev vi bjudna på ett glas vin efteråt.

http://www.luxembourg.co.uk/ehnen.html
/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9856
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Inläggav Fredric Lagerquist » 31 jul 2008, 20:48

Société Phitagri var Frankrikes ledande jordbruksflygföretag och existerade åren 1967 till -77/78 då man gick i KK. Man använde 28 stycken Djinn, 17 av dessa övergick till efterföljande Société Aérinne des Bois Moulins.
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst