"The Oops list"

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

"The Oops list"

Inläggav Henrik Bergman » 01 mar 2008, 16:52

Hej!

Jag vet inte om denna sida har varit uppe på det gamla forumet tidigare.

[/url]http://www.micom.net/oops/[url]
(hoppas länken fungerar nu)

Här finns det många roliga och skrämmande filmer och bilder om flyg.
Lite annat också.

Mvh
Henrik Bergman, Vargön
Användarvisningsbild
Henrik Bergman
 
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:08
Ort: Vargön

Inläggav Lars Sundin » 01 mar 2008, 17:04

Hej Henrik!

Den vill inte funka men det ordnar sig ändå. Du skulle bara veta hur lång tid det tog för mig att begripa "styrtecknen" ovanför textrutan. Om det nu kan vara till någon tröst. Jag var nära förtvivlan.

En av de "ergonomiska knasigheter" som finns i vårt forum.

Det har tipsats om länken på http://f16.parsimony.net/forum28824/messages/19392.htm

Hälsningar/Lasse
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Henrik Bergman » 01 mar 2008, 17:10

Hej Lars!

Vad skall man säga.
Jag sliter mitt hår (syns väl på bilderna :-) )

Det hade inte varit helt fel med en "instruktionsbok" över det här forumets funktioner.
Då kanske i alla fall jag lära mig något.

Mvh
Henrik Bergman, Vargön
(Som har IQ som en fiskpinne, när det gäller datorer)
Användarvisningsbild
Henrik Bergman
 
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:08
Ort: Vargön

Länken till http://www.micom.net/oops

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 01 mar 2008, 17:20

Hej!
Det ser ut som att Du skrivit in länken korrekt, jag kan tyvärr inte förklara varför den inte fungerar, men hoppas någon har lösningen.
Jag har här skrivit in länken sist, efter mitt namn och förhandsgranskat, därefter flyttat upp den under denna text och då verkar den fungera
http://www.micom.net/oops

Hälsningar
Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9832
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Inläggav Erik » 01 mar 2008, 17:50

Så här skall du skriva för att få länken att fungera:
[url]http://www.micom.net/oops/[/url]
alternativt
[url=http://www.micom.net/oops/]valfri text[/url]
Anledningen till att det inte blir korrekta länkar i mitt inlägg är för att jag valde alternativet "inaktivera BBCode i det här inlägget".

Själv skriver jag allt manuellt. Om du för muspekaren över de olika knapparna får du ovanför "textrutan" upp en beskrivande text på hur det skall se ut för att fungera. Grunden är att [någonting] påbörjar och [/någonting] avslutar, ungefär som när man använder vanliga parenteser alltså.
Ungefär som att man i matematiken kan ha flera parenteser i varandra kan man göra likadant här och precis som i miniräknaren kan resultatet bli jättetokigt om man inte håller koll på taggarna/parenteserna.

Anledningen till att länken i första inlägget inte fungerar är alltså att taggarna står i fel ordning, ungefär som att man i svenska skrivit )texten_som_skulle_stå_i_parentes(. Byt plats på dem så fungerar det.
Erik
 
Inlägg: 255
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:02

Inläggav Erik » 01 mar 2008, 18:05

Henrik Bergman skrev:Det hade inte varit helt fel med en "instruktionsbok" över det här forumets funktioner.

Ett par länkar med instruktioner för BBCode:
BBCode guide, från phpBB.com (engelska)
BBCode guide, från phpBB-se.com (svenska)
Ovanstående, fast från WP-Support
BbCode Quick Reference (engelska)
Erik
 
Inlägg: 255
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:02

Förvirrande BBCode-knappar

Inläggav Arne M » 01 mar 2008, 18:14

Problemet med den först inskrivna länken (som alltså inte fungerar) är just att själva url-taggen i första inlägget börjar med den kontrolltagg som ska avsluta url:en och istället slutar med den tagg som egentligen ska börja adressen. Liksom med vanliga html-taggar ska inte /url börja en inskriven länkadress (snedstrecket / signalerar just att det är avslutningen).

Om man tittar på knapparna ovanför inskrivningsfältet så ser man att det står URL längst till höger när man börjar. Genom att trycka en gång på den knappen så skrivs [url]in först varefter man skriver in url-adressen i sitt inlägg. Samtidigt så ändras knappen ovan så att det står URL* istället vilket indikerar att man nästa gång man trycker på knappen får ett avslutande[/url] men som man kanske inte ser om man inte är uppmärksam på detta. Det kan då i sin tur leda till att man så att säga kommer i otakt med kodningen. Inte särskilt bra alltså; men man har ju förstås hjälp av förhandsgranskningen för att i tid se eventuella felkodningar.

På samma sätt blir de övriga ovanstående kodknapparna också försedda med en asterisk * när man tryckt en första gång så att man ser att nästa gång man trycker så får man avslutningstecknet. Personligen tycker jag att det här fungerar OK men samtidigt är det lite förvirrande och det kunde vara lika bra om inte bättre med rena html-taggar mellan vinkelparenteser vilka man skriver in själv manuellt. BBCode-knapparna tror jag bara förvirrar många innan man hunnit lära sig tekniken.
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Inläggav Lars Sundin » 01 mar 2008, 18:19

För att citera Erik:
...
Själv skriver jag allt manuellt. Om du för muspekaren över de olika knapparna får du ovanför "textrutan" upp en beskrivande text på hur det skall se ut för att fungera. Grunden är att [någonting] påbörjar och [/någonting] avslutar, ungefär som när man använder vanliga parenteser alltså.



Jag skriver också ofta(st) in styrkoden manuellt, eftersom om man trycker på en "kommandoknapp", läggs styrtecknet in efter det du skrivit. Eftersom det vid min editering av inlägg ofta handlar om att lägga in något inne i en redan skriven text, är beteendet mycket irriterande. G-krafts editering som i övrigt är rätt lik vår, fungerade inte så. Där kom styrtecknet in "där man är med markören" helt enkelt. Jag var van vid G-krafts editering och det tog ett tag att fatta att hos är det andra bullar.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Stig Kjellman » 01 mar 2008, 18:32

En ändring som skulle uppskattas är att texten blir svart och länkarna blåa med understrykning som på de flesta gamla webbsidor. Med hjälp av BBCode har jag ändrat detta meddelande.

Man behöver inte använda URL ovan. Varför den finns är okänt.
Man klistrar bara in länken i texten som om man skrev in ett vanligt ord. phpBB ordnar till det hela ändå. (Eller "ändån" som man säger i delar av Skåne. Jag är inflyttad).

http://www.sff.n.se/

Att klistra in http://www.sff.n.se/bildloop/054.jpg ger en länk till en bild.
Att sätta in [img]framför%20och[/img] bakom ger en bildlänk.

Bild


Användarvisningsbild
Stig Kjellman
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:02
Ort: Landskrona

Inläggav Henrik Bergman » 01 mar 2008, 18:51

Hej!

Tack så mycket alla som har orkat förklara för mig.
Jag har tittat på mitt första inlägg, och ser att jag har klantat till det för mig fullständigt.

Instruktionen för hur det hela skall gå till, var mycket nyttig.
Jag har sparat den i min dator.



Mvh
Henrik Bergman, Vargön
(Något klokare)
Användarvisningsbild
Henrik Bergman
 
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:08
Ort: Vargön

Inläggav Erik » 01 mar 2008, 22:12

Lars Sundin skrev:Jag skriver också ofta(st) in styrkoden manuellt, eftersom om man trycker på en "kommandoknapp", läggs styrtecknet in efter det du skrivit.
Om du markerar texten du vill ändra (t ex fetstil) och sedan trycker på knappen kommer taggarna hamna rätt, dvs runt texten du markerat.
En ändring som skulle uppskattas är att texten blir svart och länkarna blåa med understrykning som på de flesta gamla webbsidor.
Instämmer till fullo, man är så van vid att det är så det "ska" se ut att det skulle förbättra läsbarheten en hel del.
Man behöver inte använda URL ovan. Varför den finns är okänt.
Man klistrar bara in länken i texten som om man skrev in ett vanligt ord. phpBB ordnar till det hela ändå.
Oftast vill jag ha en beskrivande text för länken istället för att visa hela adressen, särskilt om det är i löpande text, och då måste man ju använda taggarna. Vid visning av bilder föredrar jag thumbnails eller länkar med en beskrivande text. Det blir irriterande när det tar tid för en tråd att laddas fullständigt bara för att det ligger en massa stora bilder i den. Använder man thumbnails går det snabbt att ladda sidan och man kan själv avgöra vilka bilder man vill se i full upplösning. I det fallet då man lägger in thumbnails blir det ju lite av det jag menade med liknelsen att man har parenteser i varandra eftersom man har en bild som "beskrivande text" till en länk, alltså {url=http://stor_bild}{img}http://thumbnail{/img}{/url}.
Senast redigerad av Erik 01 mar 2008, 23:38, redigerad totalt 1 gång.
Erik
 
Inlägg: 255
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:02

Inläggav Lars Sundin » 01 mar 2008, 22:58

Erik skrev:
Lars Sundin skrev:Jag skriver också ofta(st) in styrkoden manuellt, eftersom om man trycker på en "kommandoknapp", läggs styrtecknet in efter det du skrivit.
Om du markerar texten du vill ändra (t ex fetstil) och sedan trycker på knappen kommer taggarna hamna rätt, dvs runt texten du markerat.


Lysande Stickan! som Vanheden brukar utropa! (Fast Erik istället.) Hur mycket tid har inte förspillts på onödiga saker, diverse knappningar exempelvis, för att nå det önskade resultatet på en besvärlig omväg. Samma tid - minst - kunde ju ha använts för att lära sig hur man gör på bästa sätt...

I mitt fall har det oftast handlat om att i efterhand lägga in en URL. Nu är det bara att alltså markera den och så trycka på URL-knappen.

Jag kikade för skams skull in i FAQ men fann just inga detaljer om hur man använder knapparna ovanför textrutan. Svaren var på en högre nivå än så,så att säga.

Jag konstaterade också det som Stig Kjellman påpekat, nämligen att man strängt taget inte behöver använda URL-knappen. Skillnaden är att URL:en då blir understuken, men det kan för mina behov göra detsamma eftersom jag normalt accepterar (lärt mig acceptera...) att hela URL:en syns. Det kan ju t o m ibland vara en fördel att man därigenom klart visar att man länkar till någon (något man av ren hövlighet måste göra när man "lånar" någon annans bild eller annan info). Men visst blir det mer lättläst i löpande text om man i stället gör något ord i texten klickbart.

Lasse S, som säkert slirat i någon formulering eller uppfattning av det hela
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Erik » 03 mar 2008, 18:16

Stig Kjellman skrev:En ändring som skulle uppskattas är att texten blir svart och länkarna blåa med understrykning som på de flesta gamla webbsidor.
Nu har tydligen länkarna jag besökt blivit illröda, både i trådarna och länkarna (till trådarna) som finns i varje underforum. Detta i både Firefox och IE. Är det min dator som ballat ur eller ska det verkligen vara så? Det ser ganska hemskt ut i alla fall.
Då var det bättre som det var innan, men helst vill jag ju ha svart text och blå länkar, "som vanligt". Ska man har färg på texten tycker jag det ska vara ganska dämpade färger, de blåa nyanser de flesta phpBB-forum använder på länkar är bra.

Ser också att det finns en BBCode-FAQ. Är den ny eller har jag bara missat den tidigare? Innehållet verkar vara samma som den FAQ:n som finns hos phpbb.com.
Erik
 
Inlägg: 255
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:02


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst