Avro Vulcans "avgrundsvrål" vid take off?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Avro Vulcans "avgrundsvrål" vid take off?

Inläggav Andreas Kahr » 20 jul 2008, 23:02

Hej.

Årets flyghistoriska händelse internationellt är säkert för många att brittiska kärnvapenbombaren Avro Vulcan åter flyger.

Jag har sett flera videoklipp på youtube med Vulcan X558 i luften.

En sak som jag undrar är...vid varje start med Vulcan...när motorerna spinner upp till full styrka...låter det som ett "avgrundsvrål"...har aldrig hört något liknande...måste vara en upplevelse att höra detta på riktigt.
Varför uppstår detta "avgrundsvrål" från Olympus motorna?

Man hör vrålet tydligt i youtube länken nedan...ungefär efter 16 sekunder. Lyssna och njut :D

Hälsningar Andreas

http://www.youtube.com/watch?v=WdKKrvWY ... re=related
Andreas Kahr
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 27 feb 2008, 13:11

Inläggav Bengt Bergholm » 21 jul 2008, 06:55

Nu blev jag riktigt glad såhär på morgonen! :) Vad underbart att XH558 äntligen är i luften igen!! Jag såg den för många år sedan före den blev stillastående i england på IAT eller möjligen IAS (-86). Vulcan är verkligen en speciell och häftig kärra!

Har tyvärr inget att bidra om ljudet men det låter som ett resonerade ljud, möjligen skapat av/i luftintagen kunde jag väl tycka såhär helt amatörmässigt.
Användarvisningsbild
Bengt Bergholm
 
Inlägg: 170
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:47
Ort: Linköping

Inläggav Lars Sundin » 21 jul 2008, 13:15

I och för sig kom Vulcan i luften redan 2007. Man får applådera.

Sitter med en främmande dator hos min datakonsult, samtidigt min äldste son, och eftersom han är en busy tvåbarnsfar just i färd med att packa för Gotlands-semestern, hade han inte tid att fixa att ljud hörs. Han vet sedan länge också vad man kan strunta i om man skall komma framåt här i världen, inte minst farsans idéer. En styrka han har, gu'vet varifrån.

Nå, ljud från gamla flygplan fascinerar, antagligen på samma sätt som järnvägsälskare (och även jag) kan falla i trans inför den vattenkaraff med pappersmuggar som SJ körde med en gång. Satt förresten nyligen vid en flyghistorisk bekants dator, och där fanns på bokhyllan framför mig en ca två deciliters (?) "tetra" (egentligen en parallellepiped) med "SJ-vatten". Sicket förfall...

Nu ett exempel på flygälskares ljud-nostalgi: http://www.pprune.org/forums/jet-blast/12584-best-aircraft-noise.html (Ser nu att tråden fordrar registrering för att kunna läsas.)

Några citat:

- Mine could be VC10 departure

- Any Merlin or Griffon

- Beech 18 at night.

- J-3 Cub anytime.

- No doubt about it --- the Hunter "blue note".

- Vulcan taking off.

-The Convair B-36 Peacemaker had six (pusher) piston engines and four jets. A truly unique sound which I've only ever heard as a recording.

- S-76 if I'm flying it.

- Turbine helicopters - especially when heard from before startup, then accompanied by the smell of burnt jet fuel. Gorgeous.

- Turbine engine starting...the the sound of the Dauphans fenestron tail rotor

- 4 x RR Conways - preferably on a Victor, but a VC10 will do.


Tja, vi har väl olika erfarenheter/smak.
Kanske jag återkommer med andra förklaringar till Vulcan-(o)ljudet.


Lars S, som vet att man inte förlorar särskilt mycket energi i själva motoroljudet men "flyget" lider ändå så mycket genom det oljud det förorsakar. Om man nu vågar vara litet prudentligt tråkig. Jag sitter för tillfället ca 13 km från Brommas bana 32 (?) och kan höra litet av hur Malmö Aviations BAe 146 (jo den heter något annat nu, vad det nu är) ger ifrån sig ett avgrundsvrål under en fas av approachen, ett vrål som är "rent" aerodynamiskt betingat men som nog kan skrämma slag på folk. Detta annars så tysta plan.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2903
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Lars Sundin » 21 jul 2008, 20:53

Har letat förklaringar till varför Vulcan låter så speciellt men inte funnit mer än det Bengt Bergholm säger; någon slags resonans på insugssidan. Det är väl så att de som konstruerar motorer inte är särskilt stolta över att deras skapelser bullrar mer än andras, och gärna håller tyst om saken. Enkelströmsmotorer som Olympus är i princip värre en dubbelströmsmotorer.

Olympus var inte så framgångsrik som flygmotor, men levde vidare i gasturbin-applikationer i bl a örlogsfartyg. Och i Concorde förstås. Saab hade väl också tankar på att använda den, i Viggen tror jag. (Har inte min bokhylla i närheten).

Här en svensk tråd om Vulcan-ljudets "imponans":http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?f=26&t=31080

Litet off-subject; Under googlandet efter "fakta" fann jag http://www.pprune.org/forums/aviation-history-nostalgia/170175-english-built-airliners-were-total-failure.html (fordrar registrering) i det kära ämnet om att engelska plan egentligen var bäst men... Ett citat som belyser hur britter tröstar sig: While Comet 4s departed Heathrow at a huge climb angle, the early 707s just about scraped over the fence, because Boeing didn't have to design for hot-and-high colonial routes..

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2903
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst