Märkningsritning Tp 91 (SAAB 91A Safir)

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Märkningsritning Tp 91 (SAAB 91A Safir)

Inläggav Magnus Lord » 18 jul 2008, 16:04

Hej alla,

Jag håller på att märka min A-Safir (SE-BNN) så att den visar ungefär hur Tp 91 såg ut. Jag är därför på jakt efter en märkningsritning för Tp 91. Är det möjligen någon som har en kopia på en sådan, eller känner till någon som har? Jag bor i Lund och har inte möjlighet att själv söka på krigsarkivet.

MVH Magnus
Magnus Lord
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 06 maj 2008, 21:05

Inläggav Leif Fredin » 21 jul 2008, 05:47

Hej

Jag har en fotokopia på den Tp 91 märkningsritning som finns på Krigsarkivet, nr ZD-4182.

En ändring nr 2 är införd 1964-05-15 och eftersom den sista Tp 91an kasserades 1960-05-25 så är det inte mycket att bry sig om.

Kan skicka den som exempelvis en pdf-fil, men saknar Din E-postadress, sökte på ditt namn i Eniro.

Leif Fredin
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Inläggav Magnus Lord » 21 jul 2008, 09:52

Hej Leif!

Ja tack, jag tar gärna emot den! Min mailadress är magnus.lord snabel-a telia.com (jag skriver min adress lite kryptiskt med tanke på sökmotorerna som dammsuger mailadresser).

Tack på förhand!

Magnus

PS Tack också för den utmärkta boken "Kronmärkt" som är en guldgruva! Jag fick via Sven Stridsbergs skarpsynta fotoanalys reda på att F10s Tp 91 hade gula flottiljsiffror, så det har jag som lokalpatriot använt. Min Safir hade serienummer 30, så det fick det bli på fenan.

Något divisionsemblen hade denna Tp 91 säkert inte, men jag skrattade gott när jag såg det underbart emblemet i "Att flyga är att leva" där 3:e divisionens svärdfisk hade mottot "Mad ger styrka". Skånskare än så blir det väl inte?...
Magnus Lord
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 06 maj 2008, 21:05


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst