Översten...

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Översten...

Inläggav Robert Widmark » 17 jul 2008, 10:37

Jag tycker att Lennart Hjulströms Överste i "Tre Kärlekar" är mästerligt gjord.
Han är ganska så bortvänd och opersonlig mot sin personal men som intim vän (till fnjunkare
Gösta Nilsson) visar han upp sin personlighet.
Jag förställer mig att det är så de flesta överstar hanterar sin roll.
TV1 visar ett nytt (nåja) avsnitt i morgon (fredag kväll).
Användarvisningsbild
Robert Widmark
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Om överstar och andra figurer

Inläggav Lars Sundin » 18 jul 2008, 22:44

Hej Robban!

Jag har sett ynka litet av denna snart legendariska TV-serie med goda skådespelarprestationer. Tittade nu för första gången på ett helt avsnitt - men man hade bytt överste! Nå, den gamla översten skymtade i några mer privata scener. Den gode Lars Molin hade väl i handlingen vävt in "mjukt mänskliga" saker som överstar normalt inte förväntas syssla med. Ett sympatiskt porträtt är mitt intryck, men jag har som sagt inte sett mycket av serien

Folk av vår årgång har ju en viss uppfattning om militärer, förstärkt av diverse s k "roliga flygarhistorier".

För några år sedan såg jag på TV "Tre söner gick till flyget". Där spelades en flottiljchef av John Elfström. Som jag var mest van att se som Åsa-Nisse! Det var litet förbryllande - minst sagt.

(För att sväva ut: Jag fick en gång överta ordförandeskapet i en internationell arbetsgrupp och den tidigare (svenske) ordföranden som tröttnat eller fått annat att göra briefade mig om läget. Bl a beskrevs en amerikansk deltagare med orden "Han ser precis ut som Groucho Marx". Det gjorde att jag hade svårt att ta till mig vad mannen sa när jag f f g mötte honom mellan fyra ögon; jag hade under hela tiden Groucho i tankarna och några drinkar i magen. Personen i fråga var därtill advokat, och speciellt amerikanska sådana är svåra att förstå för en "hederlig" svensk ingenjör.)

Ordförandeskapet i denna grupp fick mig till att göra min första resa över Atlanten till ett möte i Montreal som faktiskt hölls i ICAO:s gamla lokaler.

Lars S
Senast redigerad av Lars Sundin 18 jul 2008, 22:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Tre Kärlekar

Inläggav Robert Widmark » 18 jul 2008, 22:47

Det var inte mycket fart på Flygvapnet i detta avsnitt av Tre Kärlekar. Jag misstänker att vi får lägga översten på hyllen.

P.S. Hoppsan! medan jag skrev inlägget så skickade Lars Sudin ovanstående.
Som sagt, du missade godbitarna Lars - de fanns i de föregående avsnitten.
Apropå John Elfström så såg jag honom i morse som Åsa-Nisse. Riktigt nostalgiska bilder med hässjor och roddbåt med sump och en hel del annat gammaldags, det hände alltså på min tid...
Ganska rolig film dessutom. Och så fanns det en svensk Ester Williams. Simmade bra men spelade dåligt.
Nej, jag ska inte klaga. Jag hade ju kul!
Användarvisningsbild
Robert Widmark
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Inläggav Christer Sidelöv » 20 jul 2008, 01:51

Det går förstås att se några avsnitt bakåt på SVT's websida om du vill se Lennart Hjulströms CF 11 (eller F 7 eller F 14 eller vad det nu ska vara för flottilj). Förstår vad du menar med Åsa-Nisse som flottiljchef. Jag har alltid haft svårt att förbise Farbror Melker som flottiljläkare i "Gula Divisionen". Bolaget jag flyger för just nu har en "President" som ser precis ut som karaktären Peter Griffin i den tecknade TV-serien "Family Guy" vilket gör att jag alltid ler när han tilltalar mig oavsett vad han pratar om! :D
Användarvisningsbild
Christer Sidelöv
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:25
Ort: New Mexico

A pro på en Leende Christer

Inläggav Robert Widmark » 20 jul 2008, 10:08

Fortsätt att le, Christer!... så där lagom lismande (stärker din credit).
Berätta gärna litet mer!
Användarvisningsbild
Robert Widmark
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst