Användarnamn

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarnamn

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 15 jul 2008, 11:12

Detta inlägg skall egentligen ligga under datafrågor och jag kommer senare att flytta det dit. Tror dock att fler tar del av det här till att börja med.
Det är många som ansöker om behörighet till forumet utan att använda sitt verkliga namn och istället använder synonym. Det är också många, ibland ett tiotal varje dag som vill ha behörighet, med synonymer, där jag kan konstatera att det är spam- porr- eller virusspridare bakom ansökan. Dessa tar jag alltid bort. Men en ansökan med t.ex. namnet Billyboss och när det inte finns länkar som pekar mot oseriösa sidor och e-postadressen är t.ex. @gmail eller @hotmail, är svåra att avgöra om de är ok eller ej.
Jag vill därför uppmana att använda sitt verkliga namn, skriv gärna något om flyghistoriskt intresse, så är det aldrig någon tveksamhet. Den som söker med synonym riskerar alltså att ej få någon behörighet och istället bli raderad som användare.
/Sven-Erik Jönsson
webbmaster SFF
http://www.sff.n.se
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9859
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Inläggav Erik Johansson » 15 jul 2008, 15:39

Why on earth should anyone who wants to be active using the forum NOT use their real name? What are these individuals scared of? I do not really want to know but there must be something that they are shy of. Using my real name I have managed to make contact with two old friends that that I lost contact with some 45 years ago. Absolutely fantastic! Would it really be too much to stipulate that a person’s real name be used in this forum?

Not having used the Swedish language for many years I was very encouraged to see that we had a female individual active in this forum dominate my males. That was until it dawned on me that when it said ‘Registrerade anvandare online: Inga, neither she or anyone else was on line.
Erik Johansson
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 19 apr 2008, 14:27
Ort: Sobral, Portugal.

Inläggav eralehm » 15 jul 2008, 21:41

En del av problemet är snarast sammanblandningen av användarnamn (= användar-ID) och användarens namn i klartext, och det faktum att SFF har valt att kombinera dessa två i samma fält.

Vanligtvis är dessa två olika fält (jämför t ex Air-Britains forum). Man loggar alltså på med sitt användar-ID ("rugge") men i inläggen visas i stället/också hela namnet, som lagrats i profilen ("Rutger Sparre"). Att använda för- och efternamn som användar-ID är bara opraktiskt.

Jag förstår ärligt sagt inte problemet med att använda en signatur som användar-ID och varför det skulle vara så förkastligt. Det finns gott om prejudikat på tidningssidan, där insändare ofta endast hade en signatur.

/Leif Hellström alias eralehm
eralehm
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
Ort: Tullinge

Inläggav Lars Sundin » 15 jul 2008, 22:05

Jag har fått intrycket på de forum jag besöker att det snarast är regel att man uppträder under en signatur. Jag tror faktiskt SFF forum är ganska ovanlig med sin uppmaning: Det är alltid trevligt att veta vem som skrivit ett inlägg. Skriver Du anonymt kan Du inte räkna med att alla vill svara på inlägget. Vi uppskattar därför om Du registrerar Dig med för och efternamn..

En person som har gjort sig väl känd under sin signatur, t ex "1067", blir ju på sätt och vis mer anonym om han tvingas uppträda under ett annat namn på ett annat forum.

Sedan är det väl så som Leif H är inne på att termen "användarnamn" nästan uppmanar folk att skriva något annat än sitt vanliga borgerliga namn. Det är viktigt att använda ord riktigt.

Sedan tycker jag att webbmaster skall kunna kräva att få veta registrerade deltagares borgerliga namn (eller finns någon juridisk hake?) men att han skall behålla den kunskapen för sig själv. Även om jag sett forum där det ges listor över registrerade medlemmar med namn och adress som vilken besökare som helst kan kolla, vilket ju jag tycker är konstigt. Tillägg: Nu kanske jag slirade litet; ett exempel jag tänkte på var http://forum.saabturboclub.com/, gå så in på användarlistan. Men man får faktiskt inga egennamn eller e-postadresser i klartext. Men man kan komma i förbindelse med en användare. Man ser här också att här är inget användarnamn ett egennamn (det borgerliga namnet) vad jag kan se.

Lars S, som inte har några starka känslor i frågan och inte har några dåliga erfarenheter av "anonyma" skribenter - annat än när de uppträtt under falskt namn eller under flera namn
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Lars Sundin » 17 jul 2008, 01:35

Lars Sundin skrev:Jag har fått intrycket på de forum jag besöker att det snarast är regel att man uppträder under en signatur. Jag tror faktiskt SFF forum är ganska ovanlig med sin uppmaning: Det är alltid trevligt att veta vem som skrivit ett inlägg. Skriver Du anonymt kan Du inte räkna med att alla vill svara på inlägget. Vi uppskattar därför om Du registrerar Dig med för och efternamn..
...


Jag roade mig att titta litet på (användar)namnet på skaparna till trådarna på en av index-sidorna samt senast svarande) och fann att bara ca 15 % var skrivna av användare med mer eller mindre kryptiska namn. Ofta rätt "genomskinliga".

Annat var resultatet på det Saab-bilinriktade forum jag nämnde, medan Postvagnen hade en hög andel egennamn, men inte så hög som vårt forum.

Följer man ett forum bara ytligt, tycker jag det ligger en viss charm att på ett forum upptäcka roliga och spirituella användarnamn. Vissa ämnen och diskussioner klaras också av utan att man vet den "borgerliga identiteten" hos "samtalspartnern", men i andra ämnen är den absolut nödvändig.

Sedan har ju anonymitet i många andra sammanhang varit en förutsättning för att fakta kunnat komma fram.

Lars S, filosofisk och kanske ivägsvävande
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Christer Engdahl » 17 jul 2008, 10:13

Hur vet man att jag verkligen heter Christer Engdahl och inte Olle Ollson?
Christer Engdahl
 
Inlägg: 98
Blev medlem: 23 feb 2008, 12:23

Inläggav Lars Sundin » 17 jul 2008, 10:21

Christer Engdahl skrev:Hur vet man att jag verkligen heter Christer Engdahl och inte Olle Ollson?


Jo precis. Jo jag har haft den tanken i huvudet under denna tråd, men avstått från att uttrycka den. (Inte om just dig, utan allmänt.)

"What's in a name" som det heter hos Shakespeare (Romeo och Julia). "A rose by any other name would smell as sweet". Alltså; jag bedömer ofta ett inlägg från för mig okänd person, oberoende av om han är "anonym" eller uppger ett namn, efter dess "kvalitet". I den mån jag kan bedöma den

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Användarnamn

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 17 jul 2008, 17:10

För mig gäller det endast att godkänna de namn som verkar trovärdiga och blockera de som skall blockeras. Ett namn som Billyboss eller Oinamo är klart tveksamma. Det dyker upp flera sådana varje dag, ofta med länkar till oseriösa sidor som inte har något med flyghistoria att göra. Och tyvärr finns inte funktionen i detta forum där verkligt namn skall fyllas i utöver användarnamn och jag kan inte göra om forumet med den funktionen. Det viktiga är att vi inte får in spam-, virus- eller porrspridarna i forumet. Därför önskar jag bara, att om inte vanligt egennamn anges utan en synonym, skriv om Ditt flyghistoriska intresse i rutan intressen, för att undvika att jag tar bort och blockerar namnet, vilket tyvärr hänt några gånger.
Sedan var det inte min avsikt att det skulle behöva bli någon diskussion om synonym eller inte.
/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9859
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Inläggav Mats Averkvist » 17 jul 2008, 17:18

Det borde väl i alla fall kunna gå att lägga in att det måste finnas minst ett mellanslag i namnet och att första bokstaven efter mellanslag måste vara en versal?
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1252
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Användarnamnet ska vara unikt

Inläggav Arne M » 17 jul 2008, 22:57

Mats Averkvist skrev:Det borde väl i alla fall kunna gå att lägga in att det måste finnas minst ett mellanslag i namnet och att första bokstaven efter mellanslag måste vara en versal?


Men folk får skriva sina riktiga namn, användarnamn och/eller alias hur de själva vill. Ett användarnamn på ett forum är till för att identifiera en viss registrerad debattör så att man vet att Kalle K alltid är Kalle K över tid; dvs att man inte kan låna och använda en annans namn/alias i debatten.

Sedan kan man tycka att alla borde följa svensk standard ;-) och skriva förnamn plus mellanslag efternamn; namnen ska naturligtvis börja med versaler. ;-) Men i ett mig närstående forum finns signaturen Anders.k. där det gemena k:et står för ett vanligt K-sonnamn och inte som jag först trodde "konduktör" som arbetstitel. Men det är alltså den resandes ensak att framträda under valfritt namn och skrivsätt. Viktigast är förstås att Anders.k. alltid är en och samme i diskussionen.

Kvarstår dock så att sålla bort agnarna från vetet vid den första registreringen på SFF-forumet. Och ett bra sätt är då förstås att göra troligt att man är en bona fide flygintresserad (gärna då av flyghistoria) genom att skriva något om sin intresseinriktning i regformuläret. Sedan får väl vederbörandes kommande foruminlägg så småningom visa om det är en seriös flyghistoriker eller ej.
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Sentimentala minnen- Varning för icke flyg

Inläggav Lars Sundin » 18 jul 2008, 03:33

Mats Averkvist skrev:Det borde väl i alla fall kunna gå att lägga in att det måste finnas minst ett mellanslag i namnet och att första bokstaven efter mellanslag måste vara en versal?


Förlåt en avvikelse från ämnet när jag läser detta förslag, men jag blir lätt nostalgisk/sentimental. Jag kommer att tänka på mitt arbete med att tekniskt specificera text-TV. Där lärde jag känna Paolo d'Amato. Inte D'Amato eller D'amato.

Jag minns också att vi länge i vår arbetsgrupp diskuterade problemet att inkludera bokstäver som t ex å och ö och andra "konstiga" (icke-anglosaxiska...) latinska bokstäver i t ex polska, tjeckiska, danska, spanska m fl språk, ja i stort sett alla europeiska språk. (Text-TV har en litet speciell kodningsteknik; kalla den gärna primitiv.) En stor elektronikkoncern, "i närheten av Eindhoven" som en person med sinne för att uttrycka sig elegant skrev en gång, hade ett klurigt förslag, "Polyglot", att få in exempelvis de svenska bokstäverna "utan problem". Jag "lyckades" då finna "problemet" PeÅ Holmquist. Naturligtvis strider det mot vanliga skrivregler men personen var känd med den stavningen och är det fortfarande, ser jag på Wikipedia. Däremot har den modernistiske poeten Harald Forss, som skrev sitt namn harald forss, tydligen inte postumt haft någon framgång med detta skrivsätt.

Senare löstes alfabetsproblemet vid text-TV på annat sätt, men man kan fortfarande se "konstigheter" när ens mottagare ännu inte hunnit detektera vilket alfabet som sänds.

Svenska flyghistoriker känner ju namnet d'Ailly och så har vi ju alla von-ar... Så heter det De la Gardie och De Geer men de la Motte och de la Berg.

Ack ja, det är inte lätt.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Mats Averkvist » 18 jul 2008, 09:24

För att inte nämna de Havilland som skall stavas med litet d.
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1252
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: Sentimentala minnen- Varning för icke flyg

Inläggav Arne M » 18 jul 2008, 14:59

Lars Sundin skrev:
Mats Averkvist skrev:Det borde väl i alla fall kunna gå att lägga in att det måste finnas minst ett mellanslag i namnet och att första bokstaven efter mellanslag måste vara en versal?


Förlåt en avvikelse från ämnet när jag läser detta förslag, men jag blir lätt nostalgisk/sentimental. Jag kommer att tänka på mitt arbete med att tekniskt specificera text-TV. Där lärde jag känna Paolo d'Amato. Inte D'Amato eller D'amato.

Jag minns också att vi länge i vår arbetsgrupp diskuterade problemet att inkludera bokstäver som t ex å och ö och andra "konstiga" (icke-anglosaxiska...) latinska bokstäver i t ex polska, tjeckiska, danska, spanska m fl språk, ja i stort sett alla europeiska språk. (Text-TV har en litet speciell kodningsteknik; kalla den gärna primitiv.) En stor elektronikkoncern, "i närheten av Eindhoven" som en person med sinne för att uttrycka sig elegant skrev en gång, hade ett klurigt förslag, "Polyglot", att få in exempelvis de svenska bokstäverna "utan problem". Jag "lyckades" då finna "problemet" PeÅ Holmquist. Naturligtvis strider det mot vanliga skrivregler men personen var känd med den stavningen och är det fortfarande, ser jag på Wikipedia. Däremot har den modernistiske poeten Harald Forss, som skrev sitt namn harald forss, tydligen inte postumt haft någon framgång med detta skrivsätt.

Senare löstes alfabetsproblemet vid text-TV på annat sätt, men man kan fortfarande se "konstigheter" när ens mottagare ännu inte hunnit detektera vilket alfabet som sänds.

Svenska flyghistoriker känner ju namnet d'Ailly och så har vi ju alla von-ar... Så heter det De la Gardie och De Geer men de la Motte och de la Berg.

Ack ja, det är inte lätt.

Lars S


Grundregeln - enligt min mening - bör förstås vara att personnamn skrivs som personen ifråga själv gör/gjorde. Men det har förstås funnits andra namnregler också. Tidigare så angavs kunganamn inte alltid som vederbörande själv skrev; när personen avlidit så normaliserades ofta namnet i uppslagsverk etc. Gustaf blev Gustav exempelvis. Numer är dock trenden mer åt att använda den historiska personens eget sätt att skriva namnet.

Dock kan det vara intressant att saxa något från de språkregler som nyhetsbyrån TT satt upp, TT-språket. Där sägs bl.a. detta om kunganamn:

"Från och med Oscar II (även Oscar I) skriver TT namn på de svenska kungligheterna som de själva skrev/skriver sina namn: drottning Victoria, Gustaf VI Adolf, drottning Louise, Carl XVI Gustaf.

Prinsar och prinsessor behåller sin privata stavning: prins Gustaf, prinsessan Eugénie, prins Carl, prinsessan Christina, kronprinsessan Victoria, prins Carl Philip, prinsessan Madeleine.

Historiska kungligheter har dock fått sina namn ändrade till traditionell svensk stavning även om de själva stavat sina namn på annat sätt: Gustav Vasa, drottning Kristina, Gustav II Adolf, Karl XIV Johan, Karl XV.
"

TT skriver mera om både kunganamn och namn mera generellt på http://www.tt.se/ttsprak/ som är ett ställe på nätet som varmt rekommenderas för alla dem som vårdar sitt språk och stavning i allmänhet och gärna vill ha ett visst "system i namngalenskapen" i synnerhet. ;-)
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst