Teknikens värld årgång 1951

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Teknikens värld årgång 1951

Inläggav Robert Widmark » 09 jul 2008, 10:16

Hej samlare av gamla flygtidskrifter!

Jag söker efter en bild tagen under flygutbildningen på Ljungbyhed någon gång sommaren 1951. Bilden visades troligen i augustinumret av Teknikens värld (hette tidningen så?).
Hoppas nu på att någon samlare har aktuell artikel.

Bilden (i artikeln) föreställer tre kamrater som springer med fallskärmarna på ryggen (mot de osynliga flygplanen). Min gamle kompis från förr syns allra först trots att han inte var alltför hurtig...
Han förklarade sen mellan skål och vägg att han låg rätt långt bak i ledet men fotografen råkade bara knäppa så här lägligt.
En härlig bild tycker jag. Den vill jag ha!
Användarvisningsbild
Robert Widmark
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Ett icke-svar

Inläggav Lars Sundin » 10 jul 2008, 17:18

Hej Robert!

Jag har några Teknikens Värld, köpta antikvariskt. Dock ingen med de bilder du söker.

Det verkar som ett större reportage gjordes på Ljungbyhed 1951 (kikar man i SFF bildarkiv verkar det som det var något "jippo" i slutet av augusti om jag nu minns rätt) och i "Ett år i luften" 1952 finns en artikel "Vägen till vingarna" med många bilder. Bl a av Bestmann med många nuffror på motorhuven och ett gruppfoto av elever i sina overaller med i bakgrunden Bestmann, Sk 16 och en J 9 (märkt F 8, nr 56, kanske en B 6 men jag ser ingen bomb...). Med tanke på hur många som slog ihjäl sig så är det en bild som i dag väcker känslor.

Lasse S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

J9

Inläggav Robert Widmark » 10 jul 2008, 23:11

Hej Lasse!
När du nämner Ljungbyheds Seversky (J9) så väcks ambivalenta känslor.
Den brukade vår flygchef kapten Rehnvall använda för att kolla oss i luften.
De som inte hade rent mjöl i påsen fick flyga så att siffran på stjärten på SK25:an (eller SK16) inte syntes. Men J9:an gick fort och kunde svänga bra.
Samma år hade vi även en massa S18 och Spitfire på Ljungbyhed (F!!)
Året därpå var raceråken (och Rehnvall) borta från F5.
"Luftens skinnknutte" lever fortfarande! Hur det står till med J9:an vet jag däremot inte.
Senast redigerad av Robert Widmark 11 jul 2008, 22:06, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Robert Widmark
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Inläggav Bengt Ekbladh » 11 jul 2008, 18:49

Var inte nr.13 nästan varje år ett FV-Nummer??
Köpte för många år sen ett antal årgångar TV från en i Sibbhult.
Hade tyvärr för ett antal år sen översvämning i källaren
Har just nu inte koll på läsbarheten
Skall kolla

>>Samma år hade vi även en massa S18 och Spitfire på Ljungbyhed (F!!)
Året därpå var raceråken (och Rehnvall) borta från F5.>>

Har du mer info om F11 divisionen på F5?

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Robert Widmark » 11 jul 2008, 22:15

Anledningen till F11:s stationering på Ljungbyhed: pågående banarbete på Nyköpingsbasen.
F11:s besök gav även viss krydda på tillvaron.
Användarvisningsbild
Robert Widmark
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Re: J9

Inläggav Lars Sundin » 11 jul 2008, 22:34

Robert Widmark skrev:Hej Lasse!
När du nämner Ljungbyheds Seversky (J9) så väcks ambivalenta känslor.


Kommer att tänka på sommaren 1952 då vi hade sommarsemester tillsammans med två flygaränkor med Ljungbyheds-bakgrund; min ingifta faster samt hennes väninna samt deras battingar. Väninnan berättade med viss sarkasm i rösten att lokaltidningen skrivit att hennes man "hade gått in för vikning".

Men det var med en J 9 märkt F 5 -Q. Enligt "In memoriam".

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Haverier på F5

Inläggav Robert Widmark » 12 jul 2008, 09:03

Ja Lasse, det var en tråkig händelse, Kanske inkluderar du haveriet (sommaren 52) när F5 låg på Rinkaby - då omkom en flygelev (nödlndningsövning).
Då var jag emellertid "ledig" (sparkad), anslöt först i november (då häde mina kamrater fått visst stuk på sitt flygande :))
Men det är en annan historia.
Användarvisningsbild
Robert Widmark
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Flygtidskriften Flygning? - artikeln i augusti 1951

Inläggav Robert Widmark » 16 jul 2008, 08:59

Hurra!
Det verkar som jag fått napp!
Återkommer (när jag vet resultatet).
Användarvisningsbild
Robert Widmark
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

J9:an på F5

Inläggav Robert Widmark » 18 jul 2008, 20:00

Fick ett foto av J9:an (1952) som ställde till det för oss - den var tydligen F8-registrerad.
Beträffasnde övriga foton som medlemmen Inge Ahlin skickade så innehade jag faktiskt flera av dem sedan min tid på Ljungbyhed. För övrigt var 1952 tydligen 25-årsjubileum för Flygvapnet på Ljungbyhed - något som jag har missat totalt.
Tack Inge för din insats med massor av bilder (dessutom segelflyg modellflyg Pelle Loven...).
Användarvisningsbild
Robert Widmark
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Inläggav Bengt Ekbladh » 18 jul 2008, 20:53

>>Fick ett foto av J9:an (1952) som ställde till det för oss - den var tydligen F8-registrerad.>>

Låter intressant:
Kan du berätta lite mer om det fotot?
Helst fotot om du kan.
Bengt
Bengt Ekbladh
 

J9-foto

Inläggav Robert Widmark » 18 jul 2008, 22:41

Hej Bengt!
Du har e-mail!
mvh
Robban
Användarvisningsbild
Robert Widmark
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Inläggav thorjh » 30 jul 2008, 21:34

Hej grabbar !
Under semestern komm jag att tänka på en bildserie där man jämför
accellerasionsförmågan hos olika fordon . Jag menar att den fanns i Teknikens Värld sådär rundt 1958-59 .
Det var en motorcykel , en SAAB-bil , en Safir , en Tunna och slutligen
den då nyaste kärran (Draken ?) .
I början ledde Mc'en senare komm SAAB'en därefter ändrades bilden
och på slutbilden kunde man se den största rea-kärran långt uppe i luften följd av Tunnan och Safiren . På marken på rullbanan ( Barkarby ?)
låg SAAB'en vid banändan medan MC'en inte hade hunnit så långt .
Mycket pedagogiskt exempel . Kann någon skaffa mig dom bilderna ?
Mycket tacksam .
Nostalgisk 78-åring
Thor

thorjh
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 23 feb 2008, 13:40
Ort: Trondheim

Inläggav Olle Ekwall » 30 jul 2008, 22:42

I Teknikens Värld 1960 nr 13 sidan 22 till 25 finns en sådan artikel med Draken, Tunnan, Vampire och Mercedes 300 SL.
Man anger att det gjordes på Västmanlands flygflotilj i Västerås.
Filmning och foton togs från en Alouette-helikopter.

Är det den artikeln som finns i minnet?
Användarvisningsbild
Olle Ekwall
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 10 apr 2008, 22:35

Inläggav Christer Sidelöv » 30 jul 2008, 22:48

Den där accelerationsartikeln diskuterades för länge sedan i gamla forumet, fast jag kommer inte riktigt ihåg varför. Vad jag definitivt kommer ihåg från själva artikeln dock var att det inte var en Safir utan en J 28B!
Användarvisningsbild
Christer Sidelöv
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:25
Ort: New Mexico

Inläggav thorjh » 30 jul 2008, 23:35

Hej och tack för hjälpen . Finns det någon som kan skaffa dessa bilder
t.ex. som jpg-filar så vore jag tacksam .
Thor
thorjh
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 23 feb 2008, 13:40
Ort: Trondheim

Inläggav thorjh » 02 aug 2008, 00:24

Hej alle samman !
Är det någon av Er som kann komma åt dom omtalade bilderna från
Tecknikens Värld som omhandlar jämförelser av accelerationer hos bilar och flygplan , och som vill vara så vänlig att scanna bilderna och sända till mig som t.ex. jpg-filar ? Jag har själv sökt på nätet utan resultat .
En förhåppningfull
Thor
thorjh
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 23 feb 2008, 13:40
Ort: Trondheim

Inläggav Lars Sundin » 02 aug 2008, 01:25

Christer Sidelöv skrev:Den där accelerationsartikeln diskuterades för länge sedan i gamla forumet, fast jag kommer inte riktigt ihåg varför. Vad jag definitivt kommer ihåg från själva artikeln dock var att det inte var en Safir utan en J 28B!


Jo, på det gamla forumet diskuterades och visades flera exempel på kappkörningar mellan flygplan och bilar/motorcyklar. En närmast klassisk sak. Dock tror jag inte den nu diskuterade kraftmätningen var uppe - om jag minns rätt. Jag har själv aldrig sett den i Teknikens Värld och än mindre i den verKliga världen.

En titt i SFF:s bildarkiv visar att i augusti 1984 "tävlade" en Viggen med en Ferrari på F 14:s fält.

Sedan finns väl femtioelva reklamsnuttar för Saab på Youtube...

Tidningen Mach skrev i nr 28 (1986/87) en accelerationstävling man ordnat mellan Pierre Holländer i sin Pitts och en Toyota Celica.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst