Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav Anders Gidenstam » 18 maj 2014, 17:51

Hej,

Jag har följt din rapportering här med intresse. Tack!

/Anders
Användarvisningsbild
Anders Gidenstam
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 11 sep 2008, 11:16
Ort: Göteborg

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav Daniel S » 18 maj 2014, 18:55

Har också tacksamt följt din rapportering på plats i alplandet Hans, sorry för utebliven respons

Synd också att det inte blev en försäljning
Daniel S
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 15 nov 2010, 09:57

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav Jim » 18 maj 2014, 19:26

Teatern är slut!
Schweiz säger nej till Gripen.
Om man skall utgå från engagemanget från detta forum är det väl knappast någon som bryr sej.

Jim
Jim
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 05 jul 2009, 14:53

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav Arne M » 19 maj 2014, 02:07

Hans Krensler skrev:...och så fick teatern sitt något ovärdiga slut - Gripen kommer inte till Schweiz....

Två anledningar till nederlaget är enligt min mening huvudorsakerna - i första hand en schweizisk försvarsminister som sällan har kunnat ge klara besked om varför landet överhuvudtaget behöver ett flygskydd. Inte alltför proffessionellt insatt i problematiken kombinerat med sitt bondska uppträdande - hellre en öl i provinsen än ett förtroendegivande uppträdande på de stora scenerna....

Därtill de svenska snedstegen, dels från SAABs sida, dels från den svenska ambassadören i Schweiz - båda med uppenbar oförståelse för den schweiziska direktdemokratin.

Plus annat smått och dåligt, som i facit betydde 2-3% färre röster...och Gripen kraschar direkt i de schweiziska alperna.

Tråkigt...

Nästan två år har jag filat på den här tråden, mycket har jag vidarebefodrat...tyvärr med inte alltför stor respons från de svenska forummedlemmar, men det är som det är...Nu drar jag mig tillbaka och avslutar teatern...

Tack för mig.

Hans Krensler


Hej Hans! Det har varit intressant att följa din bevakning av Gripendramat i Schweiz. Och även om responsen på rapporteringen inte varit så helt lysande alla gånger här i tråden så har det ju i alla fall blivit fyra delsidor med inlägg. Det finns många fler trådar i forumet med betydligt färre aktiva skribenter. Det kan inte hjälpas att det råder en relativ inaktivitet rent allmänt på vårt fina forum! ;-)

Men vad tror du om den schweiziske försvarsministerns och andra inblandades idéer om att eventuellt hyra Gripenplan alternativt att köpa några plan lite då och då framöver? Det verkar faktiskt som att den här teaterpjäsen inte slutspelat sista akten ännu! Jag har svårt att tro att man vid ytterligare granskning vill avstå helt från att uppdatera det egna schweiziska flygvapnet!

En fråga dock om den schweiziska reaktionen på den svenske ambassadörens inhopp på arenan är om det är ovanligt med sådant lobbyarbete i alplandet? Kan man alltså ta det så personligt som att det skulle vara någon slags otillbörlig inblandning i den schweiziska direkdemokratin som den manifesteras i de bindande folkomröstningarna? Då är man nog lite väl lättstötta kan man tycka. Att ett land som Sverige backar upp sin egna flygindustris försök att sälja ett stridsflygplan utomlands är väl knappast något att förundras över?!
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav Åba » 19 maj 2014, 09:01

Hans Krensler skrev:Nästan två år har jag filat på den här tråden, mycket har jag vidarebefodrat...tyvärr med inte alltför stor respons från de svenska forummedlemmar, men det är som det är...Nu drar jag mig tillbaka och avslutar teatern...


Din rapportering har varit god
Det handlar nog mer om att forumet har passerat sitt bäst-före-datum... (OBS! Min egen åsikt)

Vad gäller Gripen och Schweiz, så kan jag bara säga att det är deras förlust
Jag kan flyga, jag är inte rädd..
Användarvisningsbild
Åba
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 10 jun 2009, 09:26
Ort: Norrköping

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav Hans Krensler » 19 maj 2014, 12:36

Tack för kommentarer...

Arne M skrev:
Men vad tror du om den schweiziske försvarsministerns och andra inblandades idéer om att eventuellt hyra Gripenplan alternativt att köpa några plan lite då och då framöver? Det verkar faktiskt som att den här teaterpjäsen inte slutspelat sista akten ännu! Jag har svårt att tro att man vid ytterligare granskning vill avstå helt från att uppdatera det egna schweiziska flygvapnet!

En fråga dock om den schweiziska reaktionen på den svenske ambassadörens inhopp på arenan är om det är ovanligt med sådant lobbyarbete i alplandet? Kan man alltså ta det så personligt som att det skulle vara någon slags otillbörlig inblandning i den schweiziska direkdemokratin som den manifesteras i de bindande folkomröstningarna? Då är man nog lite väl lättstötta kan man tycka. Att ett land som Sverige backar upp sin egna flygindustris försök att sälja ett stridsflygplan utomlands är väl knappast något att förundras över?!


Försvarsministern har i en kortfattad och något förenklad analys av valnederlaget, sagt att Gripen inte är helt borta, man vet aldrig osv. - vilket jag anser är en slutsats i fel riktning. Det har också sagts, senast i en SvD-kommentar idag, att...
"Folkomröstningen i Schweiz på söndagen handlade inte om Gripen utan finansieringen av flygupphandlingen. Gripen hade redan vunnit landets utvärdering mot de främsta konkurrenterna i världen och befanns vara mer kostnadseffektiv och uppfyllde de uppställda kraven."
...som jag också anser vara en lite enkel analys av vad som skedde här i Schweiz.

Hur tråkigt det än är att säga det, men Gripen var aldrig det flygplan-alternativ som begeistrade här i Schweiz - till stor del på grund av yttranden och kommunikationsblockader från försvarsministern (och hans departement). Gripen presenterades som det billigaste alternativet, som säkert skulle klara av de enkla polisiära uppgifter som landet ställer på sitt luftförsvar...

Schweiz är inget utvecklingsland där orden enkla och billigast är tvungna att användas i komplicerade militära sammanhang. Pengar finns, och stolthet också. Så även om Gripen i sina uppträdanden här i landet inte gjorde en dålig figur, så var planet redan från början i motvind. Tacksamt objekt för media att hugga ner på - och som högg ordentligt under de senaste två åren, mot en försvarsminister (som ofta gjorde/gör ett halvt inkompetent intryck) och hans "Lieblingsprojekt"...Gripen.

Därför anser jag att valnederlaget har en hel del med Gripen själv att göra - tyvärr - och när flygplans-debatten återuppstår om några år (och den kommer!), så är jag tämligen säker på att Gripen inte ens kommer att spela en biroll i det teaterstycket...!

Vad gäller SAABs och den svenska ambassadörens betydelse i valresultatet, så är det till syvende og sist inte något att övervärdera. Inblandning från regering och industri förekommer överallt i dagens samhälle, speciellt när det gäller miljard-projekt. Men, som jag skrivit tidigare, Schweiz är en direktdemokrati (på gott och ont), betyder att folket på gatan bestämmer om en hel del. Som igår - och det har man försummat att beakta från svensk sida - den där lite speciella finkänsligheten saknades...

...och de ovan beskrivna faktorerna gjorde ev. att de 2-3% som hade behövts för att vinna valet - ramlade på fel sida...

Hans Krensler
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav ecafrze » 19 maj 2014, 12:47

Hans, STORT TACK för din rapportering, som givit mycket god läsning och en insikt i hur Schweiz fungerar.

Vi får väl hoppas att du får anledning att återkomma i frågan.

MVH// Fredrik Zetterberg
Fredrik Zetterberg
ecafrze
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 28 jul 2009, 15:34
Ort: Värmdö

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav Lennart A » 19 maj 2014, 16:47

Nu sammanlagt 12 800 visningar - tyder väl på ganska stort intresse för denna fråga.

Lennart A
Användarvisningsbild
Lennart A
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 25 feb 2008, 00:14

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav Hans Krensler » 19 maj 2014, 17:00

Lennart A skrev:Nu sammanlagt 12 800 visningar - tyder väl på ganska stort intresse för denna fråga.

Lennart A
Intresse och bifall(tack Fredrik!) är bra, vad jag emellertid saknat under alla dessa månader är det aktiva intresset = kommentarer och diskussioner i ett som jag tänker brännhett ämne...
En för Sverige och SAAB så viktig fråga måste väl bland de flygintresserade här i forumet frambringa mer än bara det passiva läsandet...??

tycker

Hans Krensler
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav ecafrze » 20 maj 2014, 08:44

Hej Hans!

Jo, tyvärr så är det här forumet inte så aktivt.. Jag tror att många läser, men man drar sig för att kommentera av någon anledning. Om du har idéer om hur vi "livar upp" forumet, skicka ett PM!

MVH
Fredrik Zetterberg
ecafrze
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 28 jul 2009, 15:34
Ort: Värmdö

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav Hans Krensler » 20 maj 2014, 17:18

en miss.jpg


Hans K
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav Thomas Åkerblad » 26 maj 2014, 13:56

Nu är amerikanerna och fiskar på den schweiziska marknaden efter Gripen-omröstningen. Man vill sälja ett billigare alternativ.

http://bazonline.ch/schweiz/standard/Di ... y/29095300
Thomas Åkerblad
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 27 feb 2008, 13:33

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav Hans Krensler » 26 maj 2014, 14:19

Tack Thomas för den länken - artikeln har redan över 100 kommentarer, och efter en snabbkontroll, så kan man säga att den med största sannolikhet inte kommer att landa i Schweiz. "En så'n billig pappersflygare". "Vi sa' nej till ett flygplan för två veckor se'n - det gäller fortfarande". " Aldrig, aldrig en så'n leksak, och framför allt inte en amerikansk!". Etc, etc...

Grundtonen är negativ, mycket negativ - och glöm inte det som jag påpekat ett par gånger, på gott och ont, i Schweiz har folket på gatan oftast sista ordet...!

Hans Krensler
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav Thomas Åkerblad » 26 maj 2014, 16:30

Intressant i sammanhanget är ju också att den tyska delen av Schweiz röstade för Gripen medan franska o italienska delen röstade emot. Vilket enligt denna artikel förklaras med gamla känslor plus att de flesta militära installationerna numera finns i den tyska delen.

http://bazonline.ch/schweiz/standard/De ... y/23448077
Thomas Åkerblad
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 27 feb 2008, 13:33

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav Hans Krensler » 26 maj 2014, 16:59

...och en radda analytiker-"profis" menar att Gripen-nejet var en känga i riktning SVP-partiet, landets något mörkblåa parti.

Jämför de här två röst-kartorna...

Den första är resultatet av SVPs utlännings-initiativ i februari i år - de vann det knappt framför allt med rösterna från tysktalande Schweiz (grönt), medan den fransktalande delen inte alls önskade ett invandringsstopp (rött)...

640px-Anti-Einwanderungsinitiative_2014.svg.png
640px-Anti-Einwanderungsinitiative_2014.svg.png (125.79 KiB) Visad 116146 gånger


Den andra är så Gripen-omröstningen. SVP var där Pro-Gripen...och förlorade som vi vet...och det framför allt på grund av nej från västra Schweiz(rött)...

gripen-abstimmung.jpg
gripen-abstimmung.jpg (17.76 KiB) Visad 116146 gånger


Hans Krensler
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav Hans Krensler » 23 jul 2014, 17:13

En schweizisk VOX-analys (1.510 rösträtt-berättigade schweizare tillfrågades) visar upp var knacks-punkterna låg vid Gripen-omröstningen. En tredjedel tackade nej på grund av priset. Till detta kommer 13% som inte önskade just Gripen; 22% ville med sitt nej också tacka nej till den schweiziska armén i det nuvarande skicket, och - inte minst viktigt - 6% ramlade in i nej-lägret på grund av den från försvarsministern (med benägen hjälp av den svenska ambassadören i Bern :roll: ) tafatt förda "informations"-kampanjen.

Sex procent - precis vad som hade behövts på Ja-sidan...

Den andra artikeln är en intervju med Ida Glanzmann från CVP-partiet, ett av de mitten-partierna som absolut inte kunde mobilisera nog Gripen-röster. Hon försöker dribbla bort nederlaget på känt politiskt manér, och hänvisar till om att vore omröstningen nu ( Ukraina, Israel..)...skulle resultatet se annorlunda ut. De vehement upprörda kommentarerna till hennes ord längre ner på sidan talar sitt tydliga språk...!

http://www.tagesanzeiger.ch/schweiz/sta ... y/30245960
http://www.tagesanzeiger.ch/schweiz/sta ... y/16330798

Hans K
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav Arne M » 23 jul 2014, 23:10

Hans Krensler skrev:En schweizisk VOX-analys (1.510 rösträtt-berättigade schweizare tillfrågades) visar upp var knacks-punkterna låg vid Gripen-omröstningen. En tredjedel tackade nej på grund av priset. Till detta kommer 13% som inte önskade just Gripen; 22% ville med sitt nej också tacka nej till den schweiziska armén i det nuvarande skicket, och - inte minst viktigt - 6% ramlade in i nej-lägret på grund av den från försvarsministern (med benägen hjälp av den svenska ambassadören i Bern :roll: ) tafatt förda "informations"-kampanjen.

Sex procent - precis vad som hade behövts på Ja-sidan...

Den andra artikeln är en intervju med Ida Glanzmann från CVP-partiet, ett av de mitten-partierna som absolut inte kunde mobilisera nog Gripen-röster. Hon försöker dribbla bort nederlaget på känt politiskt manér, och hänvisar till om att vore omröstningen nu ( Ukraina, Israel..)...skulle resultatet se annorlunda ut. De vehement upprörda kommentarerna till hennes ord längre ner på sidan talar sitt tydliga språk...!

http://www.tagesanzeiger.ch/schweiz/sta ... y/30245960
http://www.tagesanzeiger.ch/schweiz/sta ... y/16330798

Hans K


Tack Hans för ytterligare info från Schweiz i svallvågorna efter Gripen-nejet. Jag frågar mig bara hur man kan överlåta till tillfälliga opinioner och lekmän avgörandet om inköpet av ett högteknologiskt vapensystem som Gripen?! Ett köp som har så långvariga konsekvenser! Jag är förstås helt för principen om direktdemokrati i Schweiz men som visas i Gripenfallet så blir konsekvenserna absurda när det gäller ja eller nej till ett så här svåröverskådligt vapensystem baserat på en blandning av mer eller mindre välinformerade lekmannaröster och röster från kunniga fackmänniskor i väljarkåren.

Och man kan även undra om det trots allt inte hade varit bättre att ha enbart rådgivande folkomröstningar och istället låta de schweiziska politikerna – som representanter för folket – ta det avgörande beslutet?! Vi väljer ju i moderna västerländska demokratier våra representanter i parlament och regeringar just för att vi vill att dessa politiker ska ta de hårda avgörande besluten efter att de noga har satt sig in i alla aspekter av en fråga som inköp av moderna stridsflygplan.

Jag skulle inte vilja ha ett system t.ex. här i Sverige där för landet avgörande beslut grundas på tillfälliga opinioner och/eller dåliga faktakunskaper om olika vapensystem. Och framför allt är jag tveksam till om en majoritet på 50 procent plus en röst ska kunna helt styra utvecklingen. Jag skulle nog allt vilja ha en kvalificerad majoritet på 3/4 (75 %) eller mer mot ett Gripenköp vid en sådan här folkomröstning. Dvs. att det verkligen är en stor majoritet av folket som är emot det nya stridsflygplanet och inte bara sex procent övervikt för motståndarlägret!
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav Hans Krensler » 24 jul 2014, 09:02

Bra inlägg Arne M - och i detta fall, med Gripen, är jag helt din mening...men hade hela omröstningskampanjen skötts på ett kompetentare vis (se alla mina tidigare inlägg!), så hade man otvivelaktigt märkt att även en direktdemokrati, där var och en som lägger sin röst i urnan är direkt ansvarig för slutresultatet...kan fungera alldeles utmärkt!

Vänligen

Hans K
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav Hans Krensler » 24 feb 2016, 17:04

Ny schweizisk försvarsminister är Guy Parmelin, en vinbonde från Waadt, en fransktalande SVP-politiker (högerkanten, som den förre försvarsministern, Ueli Maurer), som i dagarna försiktigt antyder att Schweiz ändå behöver nya jaktplan om ett par/antal år. I München träffade han både den svenske och den franske försvarsministern, och pratade om val(-fiaskot) 2014, och att det långsamt är dags att prata flygplan för Schweiz igen...!

"Parmelin diskutierte am Freitag unter anderem mit seinen Amtskollegen aus Schweden und Frankreich, Peter Hultqvist und Jean-Yves Le Drian. Die beiden hätten ihn gefragt, wie der Stand der Dinge nach dem Nein zum Kauf von 22 Gripen-Kampfjets im Mai 2014 sei, sagte Parmelin am Samstag.

Beide Länder stellen Kampfjets her: Frankreich den Rafale, Schweden den Gripen. «Wir haben sie über das Vorgehen informiert, das bald beginnen wird», sagte Parmelin. Die Schweiz müsse sich entscheiden, ob sie Flugzeuge nur für die Luftpolizei oder auch zur Fliegerabwehr wolle.
"

CbB-7KrXIAAfyMM.jpg-small.jpg
CbB-7KrXIAAfyMM.jpg-small.jpg (22.16 KiB) Visad 113695 gånger


http://bazonline.ch/news/standard/bunde ... y/25633942

Ridån för nästa teaterföreställning är än så länge fördragen, men det rycker i trådarna...och spänningen stiger :roll:

Mvh Hans Krensler
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav Bengt Ekbladh » 24 feb 2016, 17:54

>>>Rafale MOT Gripen.>>>

Skall vi få se en upprepning av ”duellen”!-----Draken---Mirage 3 från 1960-talet??

Då var Schweiz behov 100 fpl......men det blev lite över hälften....
Orsak Kostnadsstegringar? Och mutmisstankar kanske? Samt en del partipolitik?
((FV -chefen och / eller försvarsministern fick väl kicken.))

Skall vi få se samma sak igen?
Segdragen fråga alltså , för Schweiz behöver väl relativt snart uppdatera sitt FV.
Bengt Ekbladh
 

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav Hans Krensler » 24 feb 2016, 23:03

Och det tog inte många timmar efter det att Bundesrat Parmelin meddelade att snart är det så dags igen...så började spekulationerna i media och läsebrevspalterna. Samma skådisar i teaterstycket, det verkar bli repris med Gripen, Eurofighter, Rafale och någon amerikansk maskin i första ledet. Gripen har möjligtvis en bättre position nu, efter det att den lämnat papperssvalans stadium bakom sig, och nu behandlas som "the real thing". Men det behövs nog en hel del politiskt motivationsarbete gentemot allmänheten för att få Gripen allmänt accepterad - ytterligare en gång! Två fördelar, ny försvarsminister, och, får vi hoppas en svensk ambassadör i Schweiz som sitter på händer och mun den här gången...

Ytterligare (statist?)roller i teaterstycket ges åt produkter från Ryssland, Japan och Kina - men det är nog tämligen spekulativt. Liksom den något överfriskade kommentatorn som brevledes föreslog P-51 Mustang och den engelska Tempest - de är nämligen tjusiga att betrakta...tyckte han :cool: !

http://bazonline.ch/schweiz/standard/ko ... y/10013750

Hans K
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav Hans Krensler » 25 feb 2016, 15:53

Största dagstidningen i Schweiz, Tagesanzeiger(liberal), är idag på gång med en online gallup...Är ni för eller emot nya jaktflygplan för den schweiziska arméen? Just nu är blott och knappt 40% för - som sagt, det behövs säkert en hel del motiverande samtal med den stora schweiziska allmänheten innan flygplansval och köpförhandlingar kan börja!

Umfrage

Sind Sie für oder gegen die Anschaffung von neuen Kampfjets für die Schweizer Armee?

Dafür, die Schweizer Armee muss handlungsfähig bleiben

--------------39.3%
Dagegen, die bestehende Flotte reicht zur Landesverteidigung noch aus
------------------------56.5%
Weiss nicht
---4.3%

1426 Stimmen

Dagens cartoon i samma tidning, med samma tema...

gripenimpfung.jpg
gripenimpfung.jpg (164.82 KiB) Visad 113600 gånger


"Nu är han här igen! Vi skulle ha tagit en Gripenimpfung förra gången!" Ordlek: Grippe-Impfung= influensavaccinering...

Mvh Hans K
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav Daniel S » 25 feb 2016, 22:05

Hans Krensler skrev:...och, får vi hoppas en svensk ambassadör i Schweiz som sitter på händer och mun den här gången...
Hans K


Har vi samma ambassadör på posten som senast?

//Daniel
Daniel S
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 15 nov 2010, 09:57

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav Hans Krensler » 26 feb 2016, 11:57

Daniel S skrev:Har vi samma ambassadör på posten som senast?

//Daniel
Svar, nej - den gamle, Per Thörresson, blev raskt avpolleterad ("normal växel", enligt svenska regeringskretsar...!) efter Gripen-omröstningen, och sitter väl i UN New York nu...

Ny ambassadör i Bern är sedan hösten 2014 Magnus Hartog-Holm, som man får hoppas beter sig lite mer diplomatiskt när det drar ihop sig till ny flygplansevaluering och inköp i klocklandet!

Mvh Hans K
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Schweiz - Gripen och de andra...Teater utan slut...?

Inläggav Daniel S » 26 feb 2016, 23:37

Tack Hans

Vi hoppas som sagt på ett smidigare uppträdande denna gången då
Daniel S
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 15 nov 2010, 09:57

FöregåendeNästa

Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst