JAS-rote passage

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

JAS-rote passage

Inläggav Sten Johnson » 03 jul 2008, 09:47

Hej Forumet! Jag funderar lite på. Hur bra koll har dom? Igår (2/7) ca 14.30 strök en JAS 39 rote förbi fältet (Söderslätts FK, SV-Skånes sydkust) på ca 1000 ft på väg västerut. Själv låg vi och körde "stuts och gå". Jag hade själv just planat ut på 700 f riktning mot öster, för att svänga in på medvinden i varvet. Vi mötes på kontrakurs på ett avstånd av ca 500 m. Det var en fin syn som sviiissjade förbi på min vänstersida. Tyvärr, allt för ovanlig nu för tiden. Jag undrar lite nu, såg dom oss, en liten Eurostar, signalröd till färgen. Klubbens andra "stare" är omålad (aluminium), som man ibland har svårt att upptäcka och då i våra låga farter. Har dom koll på oss med sin radar, annan information eller är det optisk sikt som gäller? Vädret och sikten var och är nu perfekt. Hoppas vi får behålla det ett tag.

Glad Sommar! Hälsningar Sten Tecknare
Användarvisningsbild
Sten Johnson
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:36

Inläggav Karl Persson » 03 jul 2008, 12:23

Utan att veta säkert så förmodar jag att det där sköts genom sedvanlig luftövervakning genom StriC. Både på radiotrafik och överlänkad lägesbild.

Men ta det som ett temporärt svar tills någon gripenpilot svarar :)
Karl Persson
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 01 mar 2008, 00:23

Transponder?

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 03 jul 2008, 12:58

Vore intressant att veta om Du hade transponder påslagen och vilken mod i så fall. Då är det större möjlighet att flygledningen eller möjligen STRIL såg Dig och i förväg har varnat JAS-piloterna. Hade Du transponder ställd i mod C, så finns ju också information om Din höjd. När man flyger VFR, så är det alltid piloterna som måste se till att lämplig separation upprätthålls.
/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9856
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Inläggav Olle Ekwall » 03 jul 2008, 14:26

Detta har diskuterats på forumet Hangaren sportpilot.se under rubrik "Ser dom oss?" Senaste inlägget under den rubriken var 2006-10-05.
Senast redigerad av Olle Ekwall 03 jul 2008, 14:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Olle Ekwall
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 10 apr 2008, 22:35

Inläggav Sten Johnson » 03 jul 2008, 14:26

Vi saknade transponder i SE-VKK vid tillfället. Den är trasig och lämnad till reparation. Under 1500 ft runt ESTT (Söderslätt) är luftrummet fritt för VFR flygning. Jag vet inte hur pass mycket Malmö TMA har koll på oss där. Det är mycket "flygfän" i området. Inte bara Eurostarar och andra småplan, utan också Trikar, danska helikoptrar, gäss, rovfåglar, mm. Vi som har radio håller koll på varandra föredömligt, genom att tala om var vi är och ämnar göra. Lyssnar någon annan på oss? Normalt brukar väl flygvapnets plan på lägre höjd gå en bit utanför kustlinjen. Det skulle vara kul veta hur det fungerar.
/Sten
Senast redigerad av Sten Johnson 03 jul 2008, 23:02, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Sten Johnson
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:36

Fisk roten

Inläggav Gleffe » 03 jul 2008, 17:47

Hej Forumet! Jag funderar lite på. Hur bra koll har dom? Igår (2/7) ca 14.30 strök en JAS 39 rote förbi fältet (Söderslätts FK, SV-Skånes sydkust) på ca 1000 ft på väg västerut.


Roten var incidentroten från F17, om samma piloter är i tjänst i morgon (4/7), ska jag försöka komma ihåg att fråga dem om händelsen!

Har dom koll på oss med sin radar, annan information eller är det optisk sikt som gäller?


Garanterat hade de järnkoll på vart du befann dig, både på radarn och genom ögonkontakt mm, dessutom bör ju Jaktledaren haft mycket god översikt över luftläget...

Som sagt, ska försöka komma i håg att fråga dem i morgon!

Mvh

Gleffe, Gripen tekniker 1. Fu Komp F17
Michael Gleffe

Ronneby
Gleffe
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 28 mar 2008, 18:05
Ort: Ronneby

Inläggav Wguy » 04 jul 2008, 09:05

Sten Johnson skrev:Vi saknade transponder i SE-VKK vid tillfället. Den är trasig och lämnad till reparation. Under 1500 ft runt ESTT (Söderslätt) är luftrummet fritt för VFR flygning. Jag vet inte hur pass mycket Malmö TMA har koll på oss där. Det är mycket "flygfän" i området. Inte bara Eurostarar och andra småplan, utan också Trikar, danska helikoptrar, gäss, rovfåglar, mm. Vi som har radio håller koll på varandra föredömligt, genom att tala om var vi är och ämnar göra. Lyssnar någon annan på oss? Normalt brukar väl flygvapnets plan på lägre höjd gå en bit utanför kustlinjen. Det skulle vara kul veta hur det fungerar.
/Sten



Civila flygtrafikledningsorgan saknar mer än oftast tillgång till primärradar och jag finner det därför högst otroligt att Malmö hade koll på dig. Det är en vittbredd missuppfattning att stridsflygplan har fullständig koll på all annan trafik i luften. Piloterna gör annat också än att bara sitta och titta på radarskärmen, radarn kan användas för att titta i ett annat mer intressant område och framförallt kan radarn användas i en annan mod än just mot luftmål. Eftersom det är en dopplerradar är det ju heller inte omöjligt att den är inställd på att filtrera bort ointressanta långsamma mål.

Som vanligt, VFR - se och synas och använd transpondern.
Wguy
 

Inläggav Lars Sundin » 07 jul 2008, 16:00

Olle Ekwall skrev:Detta har diskuterats på forumet Hangaren sportpilot.se under rubrik "Ser dom oss?" Senaste inlägget under den rubriken var 2006-10-05.


Diskussionen finns på http://www.sportpilot.se/index.php/component/option,com_cbcwrapper/Itemid,43/t,636/

Allt är sig likt... Att förstå i vilken utsträckning luftrummet övervakas är svårt liksom vad FV har för sig; så var det redan på 60-talet. Övervakning kostar pengar och vem skall betala. Småflyget vill ju också ha sin frihet. De olika luftrumsbrukarna får försöka samsas och hittills har det ju gått rätt bra i vårt land. Ingen kollisionskatastrof har inträffat.

Instämmer med Wiseguy och även andra inlägg. Flygning i oövervakat luftrum sker fortfarande i mångt och mycket på Guds försyn.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2903
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst