av Håkan_Olsson » 10 aug 2012, 12:30
Datum:1983-05-08 eftersom avspärrningarna är uppsatta och det ser ut att finnas litet åskådare på plats, förmodligen är bilden tagen på morgon/förmiddag.
Personer stående vid nosen på flygplanet från vänster till höger:
1.George Ingham, dåvarande ägare av G-BCFV. Han hade köpt den på auktion någon månad innan och flugit ned den till Schweiz där han jobbade som skidinstruktör för tillfället. Den fasta punkten i hans tillvaro var en postbox i Aspen, Colrado.
Eftersom han inte sett en Safir tidigare och ingen av hans polare ägde en sådan så tyckte han att det var kul att köpa något udda. När han köpte den så försäkrades han om att det blåa och gröna högglanspolerade kamouflaget var helt enligt svensk specifikation, han såg litet snopen ut när han såg hur de svenska SK 50 såg ut.
Han hade på något sätt fått reda på att det var Flygdag / Safirmöte på SAAB och bestämde sig för att flyga dit. Han flög VFR från Schweiz utan kartor och färdplan och tyckte efter landning att trafikledning i Europa var skit i störta allmänhet, han visste ju att han skulle norrut så på något sätt så fick han tjatat sig till radarledning hela sträckan. Jag tror att han mellanlandade i Hamburg på vägen eftersom bränslet började tryta för honom.
På något sätt så lyckades han övertala SAAB att demontera hans maskin, stoppa den i en transportlåda och frakta den till USA helt utan kostnad för mr Ingham. Han taxade bort till en av SAAB:s plattor parkerade Safiren och promenerade bort till Flygklubben igen.Det sista jag såg av honom var på järnvägsstationen i Linköping där han köpte en enkel biljett till Schweiz.
2. Mannen i täckjackan är David Williams, ägare till Safiren G-BCFW, 91-437, som står parkerad intill.
3.Den skymde mannen är John Jackson, vän till David Williams och han medföljde som passagerare i G-BCFW
Hoppas att det kan vara litet hjälp på vägen.