Hjälp m. info om kusin som dödskraschade i en Tunnan

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Hjälp m. info om kusin som dödskraschade i en Tunnan

Inläggav ThomasHed » 18 jun 2008, 11:44

Hej
Jag söker information om min kusin som var provflygare
på SAAB i Linköping på 1950-talet. Han hette Tryggve i förnamn och dödsstörtade utanför Saab i Linköping, i sjön Roxen.
Det här bör ha varit i slutet av 50-talet, möjligen något av första åren på 60-talet.
Som jag minns olyckan var det en Flygande Tunnan han testflög...eller kunde det möjligen varit en en "Lansen"?? Som ni märker är jag osäker på detaljerna...tom. hans efternamn har jag tappat bort (men det kan jag nat.vis vaska fram).
Jag är född 1948 och var runt 10 år när olyckan inträffade.
Tryggve, min kusin, bör väl då gissningsvis ha varit runt något 10-tal år äldre, dvs född sent 1930-tal.
Tyvärr har hans dåvarande fru avlidit sedan många år tillbaka och några barn att rådfråga lämnade han inte efter sej. Han var ju så ung när han störtade.
Olyckan skedde alltså i sjön Roxen där vi och släkten hade ett sommarställe. Tryggves fru var på sommarstället när olyckan skedde och hon lär direkt ha förstått att det bara kunde vara hennes man som störtade därute, mitt framför hennes ögon.

Om någon av er vet något mer om denna flygolycka, eller, vilket väl är mest troligt, om någon av er har några goda idéer om vart jag så här femtio år senare kan vända mej för att få fram mer information, så vore jag mycket tacksam.

Med bästa hälsningar,

/Thomas Hedmalm, thomas.hedmalm@scb.se
ThomasHed
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 jun 2008, 13:41

Inläggav Björn Ek » 18 jun 2008, 12:06

Hej,

Med ledning av det förnamn du nämner och tidpunkten måste det röra sig om provflygare Tryggve Ekbom som havererade med en A 32A Lansen (32146) den 18/01 1958.
Detta skedde i samband med provflygning av styrautomaten för S 32C och J 32B då flygplanet kom i okontrollerat flygläge och hamnade i nära överljudsfart under dykning.
Ett försök gjordes att lämna flygplanet med katapultstolen, men funktionen hos stolen stördes av att ett glassplitter från huven blockerade mekanismen.
Huven måste ha splittrats då den fälldes före uthoppsförsöket.
Dock så var inte inte haveriplatsen Roxen, utan området Valla som i princip ligger där Linköpings Universitets sjukhus i dag huserar.
Personalen från SAAB:s utprovningsávdelning gick i veckor i det aktuella området för att hitta, dels delar av den splittrade huven,
men också delar av det så kallade talband på vilket föraren hade registrerat sina iaktagelser.
Haveriet var mycket svårutrett.
Senast redigerad av Björn Ek 18 jun 2008, 16:00, redigerad totalt 1 gång.
Hälsningar
//EK
Användarvisningsbild
Björn Ek
 
Inlägg: 159
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:41
Ort: Ytterby

Gåtan löst!

Inläggav ThomasHed » 18 jun 2008, 13:34

Hej

Och tack så fantastiskt mycket!!. Inte minst då för Björns och Lars S. snabba svar.
Så här mycket information kring olyckan har vi aldrig haft på 50 år. Och det tog mindre än 10 min att få klarhet från Lars och Björn!! Stort tack till Er och Internet för detta!!!

Och visst heter familjen Ekbom, pappan Emil och han var min morbror.

Märkligt dock att inte nedslagsplatsen anges som Roxen, det har vi alltid sagt/trott.
Märkligt också att - enligt hörsägen - den blivande änkan påstods vara
på plats vid sommarstället. Olyckan inträffade ju uppenbarligen mitt i vintern, men OK, det här var ett stort ställe,
så helt otroligt är det väl kanske ändå inte.

Nu ska jag meddela övriga kusiner om detaljerna kring olyckan (dom har gett mej lite av ett uppdrag att kolla upp detta...).
Mer kanske framkommer från detta fantastiska forum...
Man bävar vad som kan framkomma... ;>)


Stort Tack och med bästa hälsningar,

/Thomas
ThomasHed
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 jun 2008, 13:41


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst