SE 01 deltager i Red Flag Nellis

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

SE 01 deltager i Red Flag Nellis

Inläggav Emil Lindberg » 13 jun 2008, 14:13

Flygvapnets internationella insatsstyrka Stridsflygenhet 01, SE 01, ska under sommaren deltaga i en av världens största flygövningar, Red Flag 08-3 som går av stapeln på Nellis AFB.

F 21 ansvarar för SE 01, men personalen kommer även från F 7, F 17, FMTS/FMHS (Halmstad) och övriga Försvarsmakten.

http://www2.mil.se/sv/Nyheter/Nyheter-m ... =headlines
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inläggav Bengt Ekbladh » 13 jun 2008, 23:36

Tack Emil.

Jag blir dock lite konfunderad då nedanstående nyss (2008-06-10) meddelats::

http://www.f21.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=41305

http://www.f21.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=41304

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Karl Persson » 14 jun 2008, 02:18

Bengt Ekbladh skrev:Tack Emil.

Jag blir dock lite konfunderad då nedanstående nyss (2008-06-10) meddelats::

http://www.f21.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=41305

http://www.f21.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=41304

Bengt


Läser man texten så blir man kanske inte så konfunderad.

"Stridsflygenhet 01 avvecklas som snabbinsatsförband ".

Från 10 dagars beredskap till 90 dagars insatsförband.
Karl Persson
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 01 mar 2008, 00:23

Red Flag 08-3

Inläggav Emil Lindberg » 25 jun 2008, 00:07

På följande sida kan ni under "Red Flag 08-3" se vilka flygplanstyper, förband/divisioner och nationaliteter som de svenska JAS 39 kommer att samöva med.

http://www.dreamlandresort.com/info/flag_units.html
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

SE 01 deltager i Red Flag

Inläggav Emil Lindberg » 19 jul 2008, 19:29

Sedan några dagar är vi på plats på Nellis AFB utanför Las Vegas. Ca 40 grader celsius ute.... Lite ovant för en annan som är van vid vanlig halvtaskig sommar.

Här är några artiklar om hur överresan gick till, med mera.

http://www.f21.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=41525

http://www.flygvapnet.mil.se/index.php? ... s&id=41539

http://www.f21.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=41548

http://www.f21.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=41549

http://www.nellis.af.mil/news/story.asp ... 756&page=1
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inläggav Karl Persson » 20 jul 2008, 04:57

Uj 40C och sol är inte så kul om man ska jobba samtidigt. Är det därför kärrorna är något äldre och inkörda ? Såg på några bilder att nato balk flyttats till läge 2... blir det alltså bombkast därifrån då bränsle behövs på läge 3?
Karl Persson
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 01 mar 2008, 00:23

SE 01 Red Flag

Inläggav Emil Lindberg » 21 jul 2008, 01:32

Karl Persson skrev:Uj 40C och sol är inte så kul om man ska jobba samtidigt. Är det därför kärrorna är något äldre och inkörda ? Såg på några bilder att nato balk flyttats till läge 2... blir det alltså bombkast därifrån då bränsle behövs på läge 3?


Om kärrornas ålder (antar att du avser deras relativt låga nummer) har något att göra med klimatet har jag ingen aning om.

NATO-balk har inte flyttats till Balk 2, eftersom att NATO-balk i Balk 2 resp. 3 är två olika balkar (detsamma gäller svenska balkar). Vi har helt enkelt införskaffat NATO-balk 2 och monterat dit. På så sätt kan vi bära fälltankar i Balk 3 och GBU-12 i Balk 2 samtidigt.
Jämför med bilder under ombaseringen till Alaska-övningen och bilder från själva övningen.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inläggav Karl Persson » 21 jul 2008, 06:54

Om kärrornas ålder (antar att du avser deras relativt låga nummer) har något att göra med klimatet har jag ingen aning om.

NATO-balk har inte flyttats till Balk 2, eftersom att NATO-balk i Balk 2 resp. 3 är två olika balkar (detsamma gäller svenska balkar). Vi har helt enkelt införskaffat NATO-balk 2 och monterat dit. På så sätt kan vi bära fälltankar i Balk 3 och GBU-12 i Balk 2 samtidigt.
Jämför med bilder under ombaseringen till Alaska-övningen och bilder från själva övningen.


Tänkte på att jag sett åtminstonde ett par av maskinerna i både UAE och Indien tidigare.

Ps. Menade inte att fysikt "flytta" balkar utan sett rent operativt då man från Flygvapnet och FMV's håll tidigare gått ut i media med att det är balk 3 som ska användas för GBU-12.

Men det är väl kostnadskäl.
Karl Persson
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 01 mar 2008, 00:23

Lufttankning?

Inläggav Nicklas Lennartsson » 22 jul 2008, 14:47

Hej!

Intressant läsning! En fråga dock. Varför nyttjas inte Gripens förmåga att lufttanka? Brist på utbildning? Kan förstå varför inte detta görs på väg till "The states" men väl över gränsen torde det väl det gå alldeles utmärkt, eller?

Hälsningar
Nicklas
Nicklas Lennartsson
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:50
Ort: Norrköping

Re: Lufttankning?

Inläggav Emil Lindberg » 22 jul 2008, 17:06

Nicklas Lennartsson skrev:Hej!

Intressant läsning! En fråga dock. Varför nyttjas inte Gripens förmåga att lufttanka? Brist på utbildning? Kan förstå varför inte detta görs på väg till "The states" men väl över gränsen torde det väl det gå alldeles utmärkt, eller?

Hälsningar
Nicklas


Läs längst ner på denna länk, så kanske du förstår varför

http://www.lss.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=41356
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Tack!

Inläggav Nicklas Lennartsson » 23 jul 2008, 17:11

Tack! Då förstår jag..

Hälsningar
Nicklas
Nicklas Lennartsson
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:50
Ort: Norrköping


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst