K-märka flygplan?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

K-märka flygplan?

Inläggav Fredric Lagerquist » 29 feb 2008, 11:26

Spontan fråga utan att vara direkt jätteinsatt: Skulle det kunna gå att "översätta" den kulturhistoriska märkning av fartyg som finns i Sverige på "våra" flygplan?

Se t ex http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_k-m%C3%A4rkta_fartyg
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1702
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

På G

Inläggav Per Björkqvist » 29 feb 2008, 12:03

Hej Fredric!
Det är faktiskt på gång att införa något liknande på flygplanparken i Sverige.
Åtminstone bland de militära typerna.
En riksomfattande inventering har gjorts på så gott som alla flygmuseer som har militära inslag där jag varit och är involverad genom Flygvapenmuseum.
I princip kommer riksexemplar att utses bland flygplantyperna och även underversioner så att man säkrar existensen på dessa.
Och det kommer att finnas på de flesta museer,mer eller mindre, inte bara på Flygvapenmuseum.
Det blir inte en K-märkning i den formella bemärkelsen men inte så långt ifrån. :D
Användarvisningsbild
Per Björkqvist
 
Inlägg: 375
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
Ort: Linköping

Inläggav Fredric Lagerquist » 29 feb 2008, 12:37

Hej Pelle!

Ante det, och det är fantastiskt bra :-) Gäller det alla militära typer, även de som är tillverkade i utlandet?

Överfört i "civilare praxis" så hade jag gärna t ex sett F28 och CV440 "k-klassade" (om vi haft några - saknaden är av dessa är en stor brist härvidlag). Helt klart så kunde man också tänka sig att låta Daisy få denna form av "skydd"....
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1702
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Inläggav Per Björkqvist » 29 feb 2008, 13:02

Ja det gäller även utrikiska flygplan kan man säga.
Dock är det i nuläget bland de flygplan som har kommit till museerna genom staten och depositioner ,i första hand.
Med andra ord de modernare typerna från mitten på 1940-talet och framåt.
Mer info kommer när arbetet är färdigt och det är inte så långt borta.
Användarvisningsbild
Per Björkqvist
 
Inlägg: 375
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
Ort: Linköping

Inläggav Fredric Lagerquist » 29 feb 2008, 13:35

Thnx for enlighten me :D

Även om det i första skedet kommer utföras på militära typer så ser jag också en användning på civila objekt, som sagt. Där är det inte minst viktigt för att allt är betydligt luddigare. Men jag slås direkt av en sak: Tänk om detta funnits och kunnats brukats i t ex fallet med Firefly'n för två år sedan.

När flygplan som tillhör Arlanda-samlingarna bli "k-märka" kan det också leda till ett ökat tryck på myndigheterna att göra något åt situationen, dra sitt strå till stacken och röra sig mot en lösning som även ger dessa dyrgripar ett museum.
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1702
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Inläggav Mikael Olrog » 29 feb 2008, 18:43

Om jag minns rätt så har Finland en generell K-märkning av flygplan och flygplansdelar som är äldre än 50 år, så till vida att de inte får exporteras utan speciellt tillstånd liknande det som finns för antikviteter >100 år. Kanske Guest känner till detaljerna?

Om en liknande lag funnits i Sverige hade vi kanske haft Avro 504/Sk 3 delarna kvar i landet...

Bra initiativ med genomgången av militära flygplan - synd att den inte utvidgas till att även gälla civila. Kanske något för SFF att driva?

/Mikael
Användarvisningsbild
Mikael Olrog
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 23 feb 2008, 20:12

Inläggav Fredric Lagerquist » 29 feb 2008, 19:46

Mikael Olrog skrev:Bra initiativ med genomgången av militära flygplan - synd att den inte utvidgas till att även gälla civila. Kanske något för SFF att driva?


För mig är det självklart att vi ska värna lika mycket om vår civila flyghistoria. Likaså är det för mig självklart att SFF har en roll att tillse att samma regler kan anamas för civila objekt.
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1702
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron