Hjälp med färger och märkning Sk 11 A

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Hjälp med färger och märkning Sk 11 A

Inläggav Stellan » 22 mar 2012, 22:38

Försöker att bli klok på målning och märkning på Sk 11 A inför förfärdigandet av en modell. Har hittat individen 8-69 på ett par bilder. Den första verkar vara pansargrå/orange med vit 69 på roder/nos men INGEN flottiljsiffra. Vanligt förfarande? och varför? Undersidan av vingen är extremt svårtydd men man kan nästan tro att det inte finns några kronmärken där. Tankar om det? http://www2.sff.n.se/image.php?action=v ... c_id=36722

I Karlströms Flygplansritningar 1 finns en bild på samma individ i rött/gult utförande. Flottiljsiffra 8 i svart och 69 på roder/nos i vad som verkar vara vitt enligt 1940-44 års bestämmelser? Eller ska det vara gult enligt 1944-64 års märkning då det stämmer med svart flottiljsiffra bakom kronmärket? Vad som inte går att tyda är ev kronmärken på ovanvingen. Är de inte där enligt 1940 års bestämmelser eller finns de där enligt 1944? Det verkar vara ett blått kronmärke på kroppen men jag har aldrig förut sett blått kronmärke med gul ring på röd/gula vingar. Någon som sett andra bilder i andra vinklar på det röd/gula flygplanet märkt 8-69?

Vad tror ni är mest nära sanningen?

Har för övrigt inte stött på något annat flygplan som är så inkonsekvent i sin målning/märkning som just Sk 11/ Sk 11A.

/Stellan Englund
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Hjälp med färger och märkning Sk 11 A

Inläggav Lennart A » 23 mar 2012, 19:46

Hej!

"69" ser ut att vara i vitt, men flottiljsiffra verkar saknas. Kronmärke under vingen måste ha funnits. På F 8 fanns en Sk 11 med nr 69 hösten 1942 (nr 548). Sen verkar det dyka upp en Sk 11 med nummer 69 igen 1945, men den bör ju ha varit märkt enligt m/44. På F 8 fanns då nr 549 som alltså kan vara identisk med nr 69 "nummer två". Nr 548 hade havererat den 5 maj 1944 och var då märkt F 8-99.

Lennart A
Användarvisningsbild
Lennart A
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 25 feb 2008, 00:14

Re: Hjälp med färger och märkning Sk 11 A

Inläggav Bengt Ekbladh » 23 mar 2012, 22:31

Mellan början av 1943 till juli 1949 hade F8 bara 1 st. Sk11 samtidigt.
Som Lennart skrev havererade 548 1944-05-05.

F8 blev alltså utan Sk11 så man lånade F2:s(enda), mellan juni och november 1944.
Efter återlämning har F2 kvar den till februari 1948.
Det bör ha varit nr, 517, F2-47 /-72.
Om den under utlåningen ommärktes till 69 är tveksamt.

Nåväl , efter återlämningen var F8 utan Sk11A till 9/5 1945, då 549 kommer från F10, Ängelholm.
F10-90 blir F8-69 och är kvar som fortfarande F8:as enda samtida Sk11 till kasseringen juli 1949.

Kontakt har även 512 upptagen som F8-88 kommen från F7.
Någon överlämning/lån från F7 till F8 har jag inte ,åtminstone inte efter 1/1-43
Utan från F7 till F11 i maj 1945.
Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Hjälp med färger och märkning Sk 11 A

Inläggav Fredric Lagerquist » 24 mar 2012, 14:21

Bengt Ekbladh skrev:Nåväl , efter återlämningen var F8 utan Sk11A till 9/5 1945, då 549 kommer från F10, Ängelholm.
F10-90 blir F8-69 och är kvar som fortfarande F8:as enda samtida Sk11 till kasseringen juli 1949.


Ängelholm?!

Bild på Tiger Moth F 10-90 finns på s.150 i boken Skånska flygflottiljen 50 år. Kroppen är röd och gul, vingarna är svårare att se målningen på...
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Hjälp med färger och märkning Sk 11 A

Inläggav Bengt Ekbladh » 24 mar 2012, 21:19

Fredric Lagerquist skrev:
Bengt Ekbladh skrev:Nåväl , efter återlämningen var F8 utan Sk11A till 9/5 1945, då 549 kommer från F10, Ängelholm.
F10-90 blir F8-69 och är kvar som fortfarande F8:as enda samtida Sk11 till kasseringen juli 1949.


Ängelholm?!

Bild på Tiger Moth F 10-90 finns på s.150 i boken Skånska flygflottiljen 50 år. Kroppen är röd och gul, vingarna är svårare att se målningen på...

Ursäkta Fredric för Ängelholm,,, Det skall ju vara Malmö / Bulltofta när det gäller maj -45.
Det var ju först oktober -45 som Ängelholm blev hemvist för F10..

Samma bild Fredric nämner ,men närmare finns i
Tionde Flygflottiljen på Bulltofta 1940-45 sid 117.
Bengt Ekbladh
 

Re: Hjälp med färger och märkning Sk 11 A

Inläggav Stellan » 25 mar 2012, 15:10

Hehe, så nu fick jag lite extra krydda med grävandet i identiteten alltså, en bonus även om det inte var det jag var ute efter egentligen. Men ju mer komplett bilden blir desto bättre, tack för det mina herrar.

Frågan kvarstår dock vad ni tror om märkningen på det röd/gula flygplanet. Är jag helt fel ute att anta att det borde vara en gul ring runt kronmärket på undersidan av vingarna och INGET kronmärke på övervingen? På kroppen målas ingen gul ring då partiet redan är gult. Denna slutsats drar jag av de vita koderna på nos/stjärt och den svarta flottiljsiffran. Eller har jag missuppfattat märkningsdirektiven helt?

Vill gärna ha en maskin som säkerligen kan identifieras som en från F8, den pansargrå/orange kan verka vara lite dubiös i det avseendet, eller? Om inte så önskar jag en avgjord period som den kan ha varit använd under och därmed en avgjord kronmärkning. På arkivbilden med 8-69 så är nos- och stjärkod i vitt om man jämför med kronmärkets gula. Bildens uppgifter anger ca 1948. Kan detta stämma, är det en avvikelse som vanligt i fallet SK 11 eller är det en felidentifiering av årtalet?

Nya frågor....

/Stellan
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Hjälp med färger och märkning Sk 11 A

Inläggav eralehm » 28 mar 2012, 21:43

Gissningsvis saknas flottilhsiffran på det grå planet pga. att bilden är tagen i samband med en flytt mellan två förband, alltså efter att den gamla tagits bort men innan den nya satts dit. Någon annan möjlig anledning till saknad siffra har jag svårt att se. Med största sannolikhet finns kronärken under vingarna men inte på ovansidan.

Den röd-gula kärran i märkning modell 1940 är ju en väldigt udda individ, och kanske unik. Numren på nos och roder är vita. Kronmärket på kroppen saknade gul ring eftersom bakgrunden redan var gul. Däremot är det troligt att det satt blå-gula kronmärken under vingarna, eftersom de där satt i det röda fältet. Ovan vingarna inga kronmärken.

Identiteterna har jag inget att bidraga om.

/Leif Hellström
eralehm
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
Ort: Tullinge

Re: Hjälp med färger och märkning Sk 11 A

Inläggav Stellan » 28 mar 2012, 23:32

Tack Leif, du bekräftar mina funderingar om den röd/gula individen. Ska ta en fundrare på vilket alternativ det blir och sedan slutföra mitt modellprojekt rörande Sk 11A.

/Stellan Englund
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Hjälp med färger och märkning Sk 11 A

Inläggav Stellan » 09 okt 2020, 17:48

Aktualiserar denna tråd.

Finns det någon tydligare bild på den röd/gula Sk 11A märkt F8-69 som jag nämnde tidigare i tråden, bild syns i Karlströms Flygritningar 1, sidan 51.
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Hjälp med färger och märkning Sk 11 A

Inläggav Rainer Rosvik » 09 okt 2020, 20:25

Har du koll på Kontakt 84?
bla Målningsspecialen

eller
http://flygplanshistorik.se/
gå in under SK11
"Något om målning och märkning" eller "SK11 - Sammanställning"

"En riktlinje innebar dock att flygplan tillhörande stabens flygavdelning skulle vara silverfärgade,
medan flygplan vid F 5 skulle målas röd/gula. Detta tillämpades inte konsekvent, varför alla alternativen kunde
förekomma vid ett och samma tillfälle. Efter införandet av 1940 års märkningsbestämmelser försvann dock silvervarianten."
...
"Den gula ringen infördes i och med märkning m/40. Individnumret målades då också med stora vita siffror på sidorodret resp. nosen."
Men dessa har du säkert koll på?
Rainer Rosvik
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:22

Re: Hjälp med färger och märkning Sk 11 A

Inläggav Stellan » 09 okt 2020, 20:36

Rainer Rosvik skrev:Har du koll på Kontakt 84?
bla Målningsspecialen

eller
http://flygplanshistorik.se/
gå in under SK11
"Något om målning och märkning" eller "SK11 - Sammanställning"

"En riktlinje innebar dock att flygplan tillhörande stabens flygavdelning skulle vara silverfärgade,
medan flygplan vid F 5 skulle målas röd/gula. Detta tillämpades inte konsekvent, varför alla alternativen kunde
förekomma vid ett och samma tillfälle. Efter införandet av 1940 års märkningsbestämmelser försvann dock silvervarianten."
...
"Den gula ringen infördes i och med märkning m/40. Individnumret målades då också med stora vita siffror på sidorodret resp. nosen."
Men dessa har du säkert koll på?


Nu förstår jag inte riktigt vad du menar alls.

Min undran rör det röd/gula flygplanet med kod 69 på rodret.

I diskussionen ovan så är förklaringen att det rör sig om märkning m/40, då med vit 69 och kronmärket på flygkroppen utan gul ring då det redan är på en gul yta. En misstanke jag har som grundar sig på dåliga kontraster i den tryckta bilden och att man ser flygplanet från höger sida är att det KAN vara så att 69 är gult enligt standard och att flottiljsiffran är bakom kronmärket på båda sidor. Silver tor jag inte att jag har nämnt alls.
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst