Norsk dokumentär om jaktflygaffären.

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Norsk dokumentär om jaktflygaffären.

Inläggav Sören Jonsson » 28 feb 2008, 23:31

NRK's "Bak lukkede dører" sändes i tisdags (om Norges val av jaktflyg).
http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/341940

Hur mycket man än önskar att Norge väljer Gripen så faller det, gissar jag, på antalet brukare av flygplanet samt antal (hoppas innerligen att jag har fel). Det sägs i slutet av programmet att 5-6% av F-16 utvecklingskostnader har betalats av Norge; underförstått att man har dragit nytta av ett stort tillverkningsantal. JSF kostnadsökningar nämns (i förbigående) som "gradvisa" men detta sägs nu ha stabiliserats. Vidare; Amerikanskt krav med tidpunkten 2008 för beslut är väl förmodligen vald för att undvika obehagliga JSFprisöverraskningar senare i utvecklingsprogrammet.

Sverige behöver nog i allafall ge garantier att man kommer att köpa in E/F varianten, om man inte inofficiellt redan gjort det (Norge har ju sänt ut signaler om att man inte vill bli ensam ev. användare.), fast går det i såfall att garantera så många år innan det byggs (när är tidpunkten för nästa Gripen MLU, 2015-2020?).

Personkemi verkar också spela en roll i sådana här sammanhang tycker jag mig märka...

PS. I programmet kan man också se en liten snutt av Gripen Demo(44:45)

Mvh, Sören

Edit: Första inlägget på ett trevligt nytt forum höll jag på att glömma! :D
Sören Jonsson
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 23 feb 2008, 13:56
Ort: Stockholm

Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst