Saab J21A-3 F15-rA

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Saab J21A-3 F15-rA

Inläggav Christian S » 01 jun 2008, 17:10

Lite synd tyckte jag faktiskt det var att denna maskin fick stå ute nästan hela sommaren 1997 nere vid NOHAB här i stan i samband med lanseringen av Saab 9-5 och jag har även för mig att Saab passade på att fira 50 år som biltillverkare. Är det någon som har mer kött på benen ang. denna kärran? Hon ser definitivt ut att ha flottiljsiffror av fel typsnitt. Rätt mig gärna om jag har fel. Hur kommer det sig att just denna individen räddades undan Bengt G:son Nordenskjölds iver att skrota ut allt gammalt?


Bild
Bild
Bild
[/img]
/Christian i Trollywood
Användarvisningsbild
Christian S
 
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Trollhättan

Inläggav Lars Sundin » 01 jun 2008, 17:39

Denna individ kom så småningom till Söderhamns-museet men innan dess sågs den tydligen i Sydsverige, på flera ställen. Först i flera år på F 12 (med korrekt målad flottiljsiffra "12"), sedan sågs den alltså i Trollhättan och även tillfälligt på Såtenäs och på Saab-fältet i Linköping. Kanske Saab hade hand om den ett tag?

Jo, jag undrar också hur man fick flottiljsiffrorna så fel.

Se bl a http://www.avrosys.nu/aircraft/Jakt/112J21.htm Där hittar du serienumret och kan googla fram mer om individen. Söderhamnsmuseets webbplats kan du nog hitta, här en annan webbsida

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Christian S » 01 jun 2008, 17:55

Tack Lars. Enligt en tabell jag hittade står det följande:

21311
Godk. 480124
Kass. 540723
F6-rA
Bevarat FLYGVAPENMUSEUM


Alltså är hon helt felmärkt och är dessutom inte bevarat vid Flygvapenmuseum. Nåja... huvudsaken är att hon finns bevarad.
/Christian i Trollywood
Användarvisningsbild
Christian S
 
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Trollhättan

Inläggav Lars Sundin » 01 jun 2008, 18:14

Hej Christian, nej den tabell du tittat i är fel. 21311 står i Söderhamn, 21364 på FV-museet. Om jag nu inte snubblat, det blir så lätt så när jag skall hålla på med siffror att jag för det mesta avsiktligt undviker sådana.

En korrekt eller i varje fall snyggt märkt vad avser typsnitt och storlek J 21 från F 15 kan man se hos Håkan Svensson, se http://www.silvervingar.se/J21_15.jpg.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Lars Sundin » 01 jun 2008, 18:15

Hej Christian, nej den tabell du tittat i är fel 21311 står i Söderhamn som Lars Henriksson ju skrev, medan 21364 står på FV-museet, F 6-märkt. Om jag nu inte snubblat, det blir så lätt så när jag skall hålla på med siffror att jag för det mesta avsiktligt undviker sådana.

En korrekt (vad avser typsnitt och stolek) målad J 21 från F 15 kan man se hos Håkan Svensson, se http://www.silvervingar.se/J21_15.jpg.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Bengt Ekbladh » 01 jun 2008, 18:25

På s 116-7 (FR29) finns en bild på 21311 vid F9:sista flygdag 1966 .
Märkt F9-A (rätta typsnittet ?)
Den har väl aldrig tjänstgjort vid F9 , utan ”kapats”

Vore kul o se en bild som 12-A ,alltså orginal

FR 29 är ju tryckt 1981 så senare öden är ej not.

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Lars Sundin » 01 jun 2008, 19:05

FR 29, baksidan, visar #21311 märkt som F 12 Röd Adam, stående i gräset på F 12 (vad jag förstår).

FR 29 beskriver de tre kvarvarande 21:ornas historia men som du säger, bara fram till 1981. 21311 hade då hamnat hos som blickfång hos en firma i Kolmården som dock gick i konkurs, varpå planet kommit till Malmen. (Det är väl fortfarande listat som tillhörande FV-museet, vilket kan förklara felet i Christers lista.)

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Bengt Ekbladh » 01 jun 2008, 19:11

Helt rätt LS

man skall alltså läsa alla sidorna

mvh Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Christian S » 01 jun 2008, 20:02

Men enligt avrosys är det 21311 som syns på bilden.

Jag hittade en till bild från F 7 Såtenäs under FV:s huvudflygdag 2000-06-18

Vilket regnr är det som gäller för maskinen?

Bild
/Christian i Trollywood
Användarvisningsbild
Christian S
 
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Trollhättan

Inläggav Bengt Ekbladh » 01 jun 2008, 20:19

>>>är det 21311 som syns på bilden.
Vilket regnr är det som gäller för maskinen?>>>

I do not underst…?
Var inte det svaret?

”falsk-reg F15- rA” ... 19xx-nutid
”falsk-reg F12- rA” .. 19xx-?
”falsk-reg F9- rA” .. 19xx-?

1948—54? F6-rA....... 1948-54

Bengt
Senast redigerad av Bengt Ekbladh 01 jun 2008, 20:29, redigerad totalt 1 gång.
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Lars Sundin » 01 jun 2008, 20:20

Christian S skrev:Men enligt avrosys är det 21311 som syns på bilden.

Jag hittade en till bild från F 7 Såtenäs under FV:s huvudflygdag 2000-06-18

Vilket regnr är det som gäller för maskinen?

...

[


Det är likafullt #21311... Om jag förstår din fråga rätt.

Den var också på Saab-fältet 1977, se http://jaxvik.se/Flyg/Saab_1997/Saab_97_1.htm

Det finns väl i dag tre 21:or kvar: En i Söderhamn och två på FV-museet, varav en är omgjord till en 21R.

Jag brukar förlita mig på Lars Larssons sajt, för J 21/A 21 se http://biphost.spray.se/smfu/kionga/J21A.html

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst