Bf109 haveri i Berlin på Expressens huvudsida

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bf109 haveri i Berlin på Expressens huvudsida

Inläggav Håkan » 28 maj 2008, 20:45

Hej,

För er som inte har sett det så finns det just nu en filmsnutt på ett landingshaveri med en Bf109 i Berlin nyligen på Expressens förstasida på nätet (ExpressenTV).
Har inte hunnit kolla upp exakt när det hände samt vilken individ det är.

mvh/Håkan

WWII Biplane Fighter Aces
http://surfcity.kund.dalnet.se
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 24 feb 2008, 19:54
Ort: Borlänge

Inläggav Lars Sundin » 29 maj 2008, 05:06

Tillbudet skedde vid ILA Berlin, den regelbundet (väl?) återkommade luft- och rymdfartsmässan i Berlin, den 27 maj.

Walter Eichhorn var förare, ett namn jag känner igen, och landningen såg ju helt OK ut. Flygplanindividen var "svart två", en f d Bouchon som på sin ålders höst försetts med med en ordentlig motor ;-); se http://www.messerschmitt-bf109.de/web.php?lang=de&auth=e&name=news. Där sägs att höger-benet inte var låst vilket kan ses på en bild. Även videoklippet finns här.

(Enligt tidningen Bild är Eichhorn 71, och hade för några veckor sedan ett buklandningshaveri med en annan Bf 109, "röd sju". Inte bara Bombardier... Nog klokt av Saab att inte fälla in stället på norsk-Gripen ;-))

Mässan började alltså illa. Förutom landningshaveriet, som hindrade den vanliga trafiken, blåste några indiska helikoptrar omkull ett flygplan. Vidare måste jetplanen flyga på minst 450 meters höjd vid sina uppvisningar.

Se exempelvis http://www.berlinonline.de/berliner-zeitung/archiv/.bin/dump.fcgi/2008/0528/berlin/0018/index.html

Om ILA Berlin, se http://www.ila-berlin.de/ila2008/home/index.cfm.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Kenneth Johansson » 29 maj 2008, 10:10

Lattjo kommentar: "...av outgrundlig anledning släpade planet ena vingen..."
Så "outgrundlig" var väl inte anledningen om man inte blundar och gissar, förstås. Ena stället fäller ju in sig! Men Expressen är ju vad den är... ;-)

Kenneth
Användarvisningsbild
Kenneth Johansson
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:52
Ort: Kumla

Inläggav arne wallen » 29 maj 2008, 12:52

Svagheter i landningställen var väl en orsak till en massa haverier då Mersan ännu var i tjänst.
Historien bara i Finland känner till ett otal haverier med både här förlagda tyska som även finskflugna plan.
h:aw
ägare till en Ranger 440
arne wallen
 
Inlägg: 116
Blev medlem: 26 mar 2008, 14:24
Ort: finland,Sibbo


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst