Vickers Valetta till Flygvapnet, 1950?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Vickers Valetta till Flygvapnet, 1950?

Inläggav Jan Forsgren » 26 maj 2008, 09:23

Hej!

I boken Vickers Aircraft since 1908 av C.F. Andrews (Putnam, 1969) finns en uppgift om att en Vickers Valetta C.1 skall ha levererats till Sverige och Flygvapnet. Valetta var den militära varianten av trafikflygplanet Vickers Viking. Hela texten ang detta lyder som följer:

"VX500 deleted from contract and delivered to Royal Swedish Air Force." (s. 538)

Det brittiska flygvapnet, RAF, erhöll 64 st Vickers Valetta med serienummer mellan VX483 och VX580 från december 1949 och till augusti 1950. I Air-Britain's förteckning över RAF:s flygplan SA100 t o m VZ999 finns dock inte VX500 med.

Finns det någon som vet mer om detta?

M V H

Jan Forsgren
Jan Forsgren
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 25 feb 2008, 09:59

Inläggav eralehm » 26 maj 2008, 10:06

Låter som det kan finnas något samband med Varsityn.

/Leif Hellström
eralehm
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
Ort: Tullinge

Inläggav Lars Sundin » 26 maj 2008, 10:31

Jo, jag tänkte också på den svenska Varsityn. Tänkta att om detta måste väl Christer Lokind eller Bertil Skogsberg ha skrivit något. Och de har de gjort i Ikaros 2007, alltså senaste årsboken, och tillsammans t o m. Den kärra som kom till oss sägs där mycket riktigt ha varit avsedd för RAF, men var WJ900, en Varsity V.688 T.1. Provflugen 11 december 1952

Vidare var det avgörande skillnader mellan typerna; längd, spännvidd och typ av landningsställ (sporrhjul hos Valettan).

Affären gjordes upp 1953.

Något hittills dold svensk fundering några år tidigare (då man dock köpte begagnade C-47) eller någon som haft oordning i sina anteckningar?

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2903
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Jan Forsgren » 26 maj 2008, 10:51

I samma volym omnämns på s. 539 Varsity RAF s/n WJ900 som levererad till Flygvapnet 1953 som Fv 82001.

Kanske var Valetta påtänkt som en ersättare till de Junkers Ju 86 (B 3) som vid denna tid kånkade runt som flygbussar. Detta är dock rena spekulationer från min sida.

M V H

Jan Forsgren
Jan Forsgren
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 25 feb 2008, 09:59

Inläggav Bengt Ekbladh » 26 maj 2008, 11:44

Hej!

http://www.ukserials.com/

714 WJ900 Varsity T1 Divered off Contract to Swedish Air Force as 82001, preserved Swedish Air Force Museum, Malmsatt

VX499 Valetta C1
VX506 Valetta C1
Lucka mellan VX499 o VX506

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Kenneth Johansson » 26 maj 2008, 12:54

Preserved och preserved...den ser för eländig ut. Liksom Catalinan och Tp 79:an. Man får hoppas att det blir ändring på det i samband med utbyggnaden. :cry:

Kenneth
Användarvisningsbild
Kenneth Johansson
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:52
Ort: Kumla

Inläggav Rolf Larsson » 26 maj 2008, 16:59

Har också tittat i Air-Britain´s "The Viking, Valetta and Varsity" monograph och bland de 250+ Valettas som byggdes och levererades till RAF från december 1947 finns ingen referens till något exemplar till Sverige, inte heller något i inledande texten och inte heller finns serial VX500-VX505 nämnt i indexet över byggda eller "cancelled orders".
Rolf Larsson
 
Inlägg: 1532
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
Ort: Solna

Inläggav Bengt Ekbladh » 28 maj 2008, 17:49

Appropå Valetta,

2 RAF Valettor besökte Sverige o bla. F8 from. 1951-02-21, 4 besättningsmän o 21 pass.

VX-514 Hav 1951-02-18 ,(enl Krigsarkivet), enl Ett År i Luften 510217, 1 Engelsman dog.
Utanför Bromma fältet.
Bilder finns på Krigsarkivet

Där finns också en skiss på F8:s landningsstråk/ Banor

De upptar:

13—31----2035 Meter
16---34—1410 m
23---5-----1220 m
27---62?—970 m

F8 hade ju J28B då , var bara En bana belagd då ? (13—31)

Bengt
Bengt Ekbladh
 


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst