Tempelhofs öde - det blir folkomröstning i vår men...

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Tempelhofs öde - det blir folkomröstning i vår men...

Inläggav Lars Sundin » 28 feb 2008, 08:39

Se DN:s artikel på http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=747119.

Artikel är längre än den korta notisen i min pappers-DN. Ett citat:

I folkomröstningen krävs det sedan att en fjärdedel av alla röstberättigade skriver under - i Berlin betyder det drygt 600.000 personer.

Klaus Wowereit (s) har dock sagt att Tempelhof kommer att stängas hur det än går, beslutet i folkomröstningen är inte bindande.

Det har retat upp motståndarna ytterligare - "ARROGANS" har det stått med stora bokstäver på Tempelhof-affischerna.

Kristdemokraternas sargade ledare Friedbert Pflüger har satsat all sin återstående politiska prestige på att rädda Tempelhof.

Folkomröstningen äger rum i slutet av april eller i början av maj.


Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Historisk chans

Inläggav Arne M » 28 feb 2008, 20:45

Intressant att det trots vissa lokalpolitikers motstånd finns en liten chans att Tempelhof överlever som flygplats. Jag trodde att det redan var kört så att säga. Huruvida det är vettigt eller ej med en flygplats av den här typen mitt inne i en storstad kan ju debatteras men för oss nostalgiker är det förstås kul om denna historiska aerodrom kan bibehållas. :-)

Själv har jag bara flugit några gånger till och från Tempelhof men det har varit intressant att studera denna flygplats inte minst ur arkitektonisk synvinkel. Och nog har man känt de historiska vibbarna från die Berliner Luftbrücke några år efter kriget när man gått in för landning svepande över taken på den närliggande bebyggelsen på östra sidan av flygplatsen. ;-)
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Om Tempelhofs öde

Inläggav Lars Sundin » 19 apr 2008, 17:47

Upptäcker i DN:s webbversion just nu en artikel av en TT-journalist som nog kan sitt ämne. Här kan man läsa om hur det förväntas gå i den kommande folkomröstningen om flygplatsens framtid. Det är väl i Tyskland som här - de spelar ofta ingen större roll. Se http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=762418 Här kan man förstås också läsa litet om flygplatsens historia

"164 feet field elevation" står det på fasaden, så kan det gå när man förlorar ett krig... Enligt en bild från DN:s startsida för några minuter sedan; http://www.dn.se/content/1/c6/76/24/22/tempel4483.jpg.

Det är Schönefeld, den f d östtyska flygplatsen och inte Tegel, som man satsar på. Se http://www.berlin-airport.de/DE/BBI/index.html Ett citat: The Berlin-Brandenburg region currently has three airports. Starting in 2011, all air traffic for the region will pass through Schoenefeld Airport, southeast of the city. This will make it possible to close Berlin's inner-city airports, Tegel and Tempelhof.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Tempelhof - Vi får lära oss av detta

Inläggav Hans E Fredbäck » 19 apr 2008, 23:02

Om en vecka , 27 april, sker omröstningen. Intressant att "de gröna" gärna ser att Tempelhof blir ett musealt upplevelsecentrum. Nu får vi hoppas att vårt eget miljöparti växlar in på kulturmiljöspåret. Nuvarande "Restaurang" Airbase 1, var en katastrof! Jag besökte Tempelhof 7 april i år.
http://www.tempelhof-retten.de/?page_id=52
http://de.wikipedia.org/wiki/Flughafen_Berlin-Tempelhof

/H-E Fredbäck :roll:
FBH-gruppen
Användarvisningsbild
Hans E Fredbäck
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:54
Ort: Eskilstuna

Inläggav Thomas Åkerblad » 20 apr 2008, 14:48

Intressant citat:

"Es ist Zeit, Abschied zu nehmen von den drei alten Berliner Flughäfen. Sie sind Kinder der Teilung der Stadt, jetzt stehen sie für ein veraltetes Konzept.“
18.04.2008: Der Linke-Fraktionsvorsitzende im Bundestag, Gregor Gysi, in einem Brief an die Berliner, in dem er sie auffordert bei dem Volksentscheid mit Nein zu stimmen.

Mvh/Thomas Å
Thomas Åkerblad
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 27 feb 2008, 13:33

Tempelhof, Tegel och ?

Inläggav Arne M » 20 apr 2008, 16:37

Thomas Åkerblad skrev:Intressant citat:

"Es ist Zeit, Abschied zu nehmen von den drei alten Berliner Flughäfen. Sie sind Kinder der Teilung der Stadt, jetzt stehen sie für ein veraltetes Konzept.“
18.04.2008: Der Linke-Fraktionsvorsitzende im Bundestag, Gregor Gysi, in einem Brief an die Berliner, in dem er sie auffordert bei dem Volksentscheid mit Nein zu stimmen.

Mvh/Thomas Å


I den citerade tyska texten står att det är dags att säga farväl till de tre gamla Berlinflygplatserna. Vilka menar man då? Tempelhof, ja. Tegel, ja. Men vilken är den tredje? Det kan väl inte vara Schönefeld för även om den gamla flygplatsen byggs om och ut och får nytt namn så ligger den fortfarande i den östra delen av Berlin, på i princip samma plats.

Så även med nytt namn (namnändrad till Berlin-Brandenburg) så är det ju ändå en fortsättning på DDR:s gamla paradflygplats. Finns det därför någon tredje flygplats (värd namnet) som kan åsyftas i det ovan återgivna citatet? Eller är det trots allt gamla Schönefeld som Gregor Gysi i tyska Bundestag menar när han manar till farväl till de tre gamla Berlinflygplatserna. Mysteriet tätnar. ;-)
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Inläggav Lars Sundin » 20 apr 2008, 16:43

Att rösta nej innebär att man inte stödjer flygtrafikets bevarande på Tempelhof.

Vidare har jag läst om den tänkta framtida användningen av området ( http://www.stadtentwicklung.berlin.de/planen/staedtebau-projekte/tempelhof/de/zukunft/index.shtml) , och jag ser tyvärr inget i visionerna som tyder på att man kommer att ägna så mycket möda åt något som har anknytning till flyg.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Thomas Åkerblad » 20 apr 2008, 17:07

Förmodligen avser Gysi gamla Schönefeldt. I o f s fanns det ju ytterligare ett flygfält, RAFs Gatow. Tegel låg ju i franska zonen och Tempelhof i den amerikanska.

Wikipeda: "Nachdem 1950 fast der gesamte West-Berliner Flugverkehr nach Tempelhof verlegt wurde, verblieben als einzige nichtmilitärische Nutzung gelegentliche Staatsbesuche von Mitgliedern der königlichen Familie, insbesondere Königin Elizabeth II.

Nach fast fünfzig Jahren verließen am 18. Juni 1994 die Alliierten Berlin. Am 7. September 1994 übernahm die Bundeswehr den Flugplatz. Der Flugbetrieb wurde nur für sehr kurze Zeit aufrechterhalten und 1995 eingestellt.

Heute teilt sich das Gelände, in die General-Steinhoff-Kaserne vertreten durch das Kommando der 3. Luftwaffendivision, das Luftwaffenmuseum der Bundeswehr (Flugplatz Gatow) sowie weitere Dienststellen der Streitkräfte, die Landstadt Gatow und ein sich in der Entwicklungsphase befindendes Neubaugebiet. Zur Kaserne gehört nur noch ein kleiner Teil des Geländes, vor allem ein Hangar der Horchfunker, die alten Unterkünfte, einige Hangars des Museums sowie der Tower. Der größte Teil der ehemaligen Start- und Landebahnen wurde abgerissen."

Så jag förmodar att han inte kan mena Gatow?

Mvh/Thomas Å
Thomas Åkerblad
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 27 feb 2008, 13:33

Inläggav Lars Sundin » 20 apr 2008, 19:31

Nja, jag fattar nog Gysi som att det är dags att lägga ned "(väst)berlinarnas tre gamla flygplatser"; Tempelhof, Gatow och Tegel (och satsa på Schönefeld). Jämför också vad som sägs på http://www.berlin-airport.de/DE/BBI/index.html : "The Berlin-Brandenburg region currently has three airports. Starting in 2011, all air traffic for the region will pass through Schoenefeld Airport, southeast of the city. This will make it possible to close Berlin's inner-city airports, Tegel and Tempelhof". (Gatow är ju stängt redan.)

Se även http://sv.wikipedia.org/wiki/Flughafen_Berlin-Tegel.

En karta över Berlin 1978 där man ser de fyra flygplatserna finns på

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Wberlin_transport_78.jpg)

Tillägg: Man ser att Schönefeld 1978 strängt taget låg utanför Östberlin och antagligen även i dag formellt ligger utanför själva staden Berlin, vilket kan förklara Gysis ordval.

Lars S, som besökte Luftwaffenmuseum på Gatow för 3 år sedan och flygtrafik fanns då där ingen men väl uppställda museiplan utomhus (vi kom tyvärr inte inomhus. Se f ö http://www.luftwaffenmuseum.com/index.php?option=com_content&task=view&id=15&Itemid=29 samt satellitbilden som får mig att minnas våra försök att hitta infarten till museet. Samt alla planen.)
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Jag såg tempelhof från luften nyligen

Inläggav Fredrik Astlid » 21 apr 2008, 15:44

Jag blev förvånad att den låg så nära centrum.

Klart mäktigt att se Berlin från ovan på kvällen och de upplysta byggnaderna och gatorna.

Jag tänkte då att visst vore det kul om Tempelhof blir kvar som en historiskt viktig plats.

Vi startade från Schönefeldt och vi svängde runt stan.
AkktuStakki
Solus Fortis Est
Användarvisningsbild
Fredrik Astlid
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 24 feb 2008, 00:47
Ort: Västerås

Inläggav Fredric Lagerquist » 27 apr 2008, 23:52

Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Endast 21 procent röstade för fortsatt drift på Tempelhof

Inläggav Arne M » 28 apr 2008, 00:09

Fredric Lagerquist skrev:http://www.bt.se/nyheter/tt_utrikes/berlin-sade-nej-till-tempelhof(609361).gm

:cry:


Hej Fredric!

Din länk verkar inte fungera men jag antar att den handlade om att endast 21 procent röstade för fortsatt drift på Tempelhof i söndagens just avslutade folkomröstning i Berlin. Därför kommer enligt uppgift Tempelhof att stängas den 1 november i år. En era i flyghistorien går därmed i graven.
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

För oss som känner litet för det tyska

Inläggav Lars Sundin » 28 apr 2008, 06:13

Sveriges Radios söndagsmorgonprogram "God morgon världen!" hade 23,5 minuter in på sin andra timme ett ca 10 minuter långt luftbro-nostalgiskt inslag om Tempelhof av Per Eurenius. Gå till http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/index.asp?ProgramID=438 och försök ta dig till andra timmen. (Observera att det föregående inslaget är ett satirprogram, "Public service". Nog så svårt att avgöra.) Man lär sig att Tempelhof har reguljär trafik med metropoler som Växjö och Bryssel. Monumentet som så tydligt symboliserar de tre luftbroarna till Berlin kallas i folkmun för "hunger-klorna". http://wikimapia.org/1030817/?bigphoto=41206&uid=27790

Inställningen är nog inte sällan "bevara gärna byggnaderna som symbol men själva flygtrafiken bryr jag mig inte om". Ingen plan finns egentligen för områdets framtid säger den f d "fastighetsskötaren" för den jättestora stationsbyggnaden och rundvandringsguiden Dieter Nickel. Han har nog rätt; det vi läst är nog mest kommunalplaneringspoesi. Medan byggskojarna gnuggar händerna. Så får vi höra en Tempelhof-lobbyist. Tja, de flesta trodde väl kring ca 1980 (?) att Bromma snart skulle vara borta.

SR:s reporter har även ett rakt Eko-inslag om utgången av folkomröstningen på http://www.sr.se/webbradio/?Type=db&Id=1131082. Tidningen Bild ("Bildzeitung", www.bild.de) har idiothårt kört en kampanj för Tempelhofs bevarande, och kommenterar i dag "det gick nästan".

Så fanns ju ett fält som hette Rangsdorf som alla Bücker-fans vet. Se exempelvis http://www.buecker-museum.de/index/presse/maz/maz_text/maz_260108.htm

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Lennart Berns » 28 apr 2008, 09:46

Jag har försökt fånga upp en tidigare tråd om Tempelhof och Ljungbyhed, men inte lyckats. Kanske låg tråden på vårt gamla forum. Vad det alltså handlar om är vilken som blir världens äldsta flygplats i drift efter Tempelhofs nedläggning. På Ljungbyhed började man flyga redan 1910 vilket gör platsen till en stark kandidat. Farnborough har nämnts i sammanhanget, men enligt tillfrågad flyghistorisk expertis skall flygningarna där i början ha ägt rum på ett annat ställe än där det nuvarande flygfältet ligger. Det vore mycket intressant att få denna fråga mera belyst, särskilt mot bakgrund av de jubileumsaktiviteter som planeras på Ljungbyhed 2010.
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Inläggav Lars Sundin » 28 apr 2008, 10:14

Lennart Berns skrev:Jag har försökt fånga upp en tidigare tråd om Tempelhof och Ljungbyhed, men inte lyckats. Kanske låg tråden på vårt gamla forum. Vad det alltså handlar om är vilken som blir världens äldsta flygplats i drift efter Tempelhofs nedläggning. På Ljungbyhed började man flyga redan 1910 vilket gör platsen till en stark kandidat. Farnborough har nämnts i sammanhanget, men enligt tillfrågad flyghistorisk expertis skall flygningarna där i början ha ägt rum på ett annat ställe än där det nuvarande flygfältet ligger. Det vore mycket intressant att få denna fråga mera belyst, särskilt mot bakgrund av de jubileumsaktiviteter som planeras på Ljungbyhed 2010.


Hej Lennart!

Vi hade en diskussion i september, kanske även senare. Om man hämtar hem det gamla forumets innehåll (se anvisning på hemsidan) kan man lätt leta där. Även om jag inte fått den speciella läsprogrammet att funka kan jag lätt bläddra mig fram och tillbaka i tråden. Här nedan har jag kopierat vad man ser om man tar fram inlägg 30082 som jag "lätt" letat mig fram till med hjälp av datorns vanliga interna sökfunktion genom att söka på "Tempelhof" samt bland några tiotal träff (som hänger samman i ett betydligt färre antal trådar) välja just 30082 som jag tycker verkar viktig i detta fall:

Skrivet av / Written by Fredric Lagerquist at 22. Sep 2007 10:33:30:

Som svar till / As an answer to: Angående / Re: Bromma kvar till 2038 / Tempelhof ? skrivet av / written by Lennart Berns at 21. Sep 2007 16:50:31:

>Enl olika uppgifter kommer Tempelhof att läggas ner som flygplats redan nästa år, trots olika räddningsaktioner. När Tempelhof läggs ner, blir Ljungbyhed världens äldsta flygplats i drift.

Fast jag skulle nog sätta mina pengar på Farnborough som världens äldsta flygplats fortfarande i drift - Balloon Corps var först på plats efter sekelskiftet. Första flygplanet startade och landade här redan i oktober 1908! Samuel Cody gjorde de första flygningarna i UK på just Farnborough.

Tror till och med att Farnborogh därmed slår Tempelhof i ålder. Första flygningarna skedde på Tempelhof 1909 (Armand Zipfel). Om jag fattat det rätt så kommer man stänga Tempelhof reda den sista oktober i år.

Men jag hade självklart hellre sett Ljungbyhed som den äldsta...

//Fredric



Svar / Answers:

* Angående / Tempelhof - Bilder Christer Sidelöv 22.9.2007 13:39 (8)
o Tempelhoftankar på kvällskvisten Arne 22.9.2007 23:31 (2)
+ Andra Tempelhoftankar på kvällskvisten Christer Sidelöv 24.9.2007 06:47 (1)
# Angående / Re: Andra Tempelhoftankar på kvällskvisten Eric 24.9.2007 14:14 (0)
o Angående / Re: Angående / Tempelhof - Bilder Fredric Lagerquist 22.9.2007 17:28 (4)
+ Angående / Re: Angående / Tempelhof - Bilder - byggnaderna Lars Sundin 22.9.2007 19:05 (3)
# Angående / Re: Angående / Tempelhof - Bilder - byggnaderna Leif Kvist 24.9.2007 16:59 (2)
* Angående / Re: Angående / Tempelhof - Bilder - byggnaderna Lars Sundin 24.9.2007 18:40 (1)
o Angående / Re: Angående / Tempelhof - bilder - byggnaderna Lars Sundin 24.9.2007 19:08 (0)
* Angående / Re: Bromma kvar till 2038 / Tempelhof ? - Varför inte Croydon? Robert Widmark 22.9.2007 11:57 (1)
o Angående / Re: Bromma kvar till 2038 / Tempelhof ? - Varför inte Croydon? Lars Sundin 22.9.2007 13:16 (0)


Om nu detta ger något.

Lasse S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Lars Sundin » 28 apr 2008, 10:47

Lennart Berns skrev:Jag har försökt fånga upp en tidigare tråd om Tempelhof och Ljungbyhed, men inte lyckats. Kanske låg tråden på vårt gamla forum. Vad det alltså handlar om är vilken som blir världens äldsta flygplats i drift efter Tempelhofs nedläggning. På Ljungbyhed började man flyga redan 1910 vilket gör platsen till en stark kandidat. Farnborough har nämnts i sammanhanget, men enligt tillfrågad flyghistorisk expertis skall flygningarna där i början ha ägt rum på ett annat ställe än där det nuvarande flygfältet ligger. Det vore mycket intressant att få denna fråga mera belyst, särskilt mot bakgrund av de jubileumsaktiviteter som planeras på Ljungbyhed 2010.


Hej Lennart!

Detta blir nog lätt en slamkrypare såsom alla frågar om "först".

Jag roade mig att googla på "world's oldest airport" och jag har bara läst den första träffen: http://www.aps.org/publications/apsnews/200112/airport.cfm

Erinrar mig en forumdiskussion litet senare än den förra där Wright AFB låg bra till tyckte jag, men amerikanerna ser visst inte det själva så.

Man får nog granska varje påstående noga och kontrollera kontinuitet m m. Fixed-wing flyg var ju militärt till att börja med, men i Tyskland förekom reguljär civil luftskeppstrafik redan 1909. Bl a förtöjde man på Tempelhof.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst