Christer Sidelöv skrev:...
...
...att Vne kanske inte är den intressantaste fartuppgiften såvida inte max marschfart, dvs fullt skaft rakt fram, är angivet först. Vne står som sagt för "Never Exeed Speed", dvs samma som "Red Line Speed" och finns bara angivet (per definition) på kolvmotorflygplan.
Tänkte det kanske kan intressera några hur man kommer fram till en dylik fart. När flygplan konstrueras kommer man fram till en "Design Diving Speed", "Vd", som är den max fart i dykning som flygplanet i fråga ska klara utan att få roderfladder, omvänd roderverkan, buffeting eller liknande otrevligheter.
...
...
Tjena Christer och alla glada!
Jo det finns många farter att hålla reda på. Segelflygare har det enklare och alla motorflygare har min högaktning som kan skilja på TAS och IAS m m. Hade inte Hitler förlorat kriget hade vi väl haft andra normer (he he!)
men sluppit dras med måttsystem som utgår från att det går fyra tumknogar på en tvärhand. Eller liknande pittoreska referenser.
Antagligen innehar vi samma kompendium "From power ON to Power OFF" av Örtlund och Åkerlind, där det talas om hastigheter, men där Vne faktiskt aldrig nämns. (Se
http://www.flightproc.com/)
För segelflygare fanns det fartgränser beroende på om det var lugn luft eller inte. Vilka kriterierna var visste jag inte men å andra sidan var det ju ändå svårt att bedöma vilka förhållanden som skulle anses råda för tillfället.
Men kort sagt, luften är inte så stilla och lugn som det ofta sägs i propagandan. Segelflygets tysthet - pyttsan. Det skramlar och har sig. Det kan vara som att köra bil i ett stenröse som någon sa' en gång.
Ett
utdrag ur Pilot's Notes för Tempest V illustrerar hur hastighetsbegränsningarna vid dykning beskrevs en gång i tiden. Indikerad fart är en sak, sann fart en annan. Notera förbehållet "this aircraft
is designed for the following speed".
Jovisst, men är den testad? Vad skulle en amerikansk skadeståndsadvokat inte kunnat göra av en så "förbehållsam" formulering! Man hade ju problem med Typhoon som ju inte tålde den fart man konstruerat för. Ibland. 540 mph som nämns som
konstruktionskriterium låter betryggande mycket - men man skall ju ha marginal. Dessutom visste konstuktörerna på tidigt 40-tal inte riktigt vad man kunde räkna med för påfrestningar vid denna fart.
Hur man hanterar gaspådraget m fl kranar vid olika situationer verkar komplicerat. Men motorflygare kan...Jag vet inte vad som gick per automatik och vad som var val/reglerbart men gissar på gaspådrag, propellerpitch, kompressorläge.
Lars S, som lagt in vagnreturer som förhoppningsvis gör texten lättare läsbar och inte tvärtom. Hojta till om det ser knasigt ut, tack!