Vilket plan ar detta?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Vilket plan ar detta?

Inläggav hlangebro » 20 maj 2008, 19:06

Hej,
hittade denna bild online pa ett ratt intressant kul plan. Har daremot ingen aning om vad det ar for nagot...

Vet nagon vad detta kan vara??

http://www.periheliondesign.com/Planes/bulletplane.jpg

Hakan Langebro
hlangebro
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 20 maj 2008, 15:53
Ort: San Diego, California

Inläggav Lars Sundin » 20 maj 2008, 20:02

O ja, detta plan "Planet Satellite" såg man ju som mycket ung i Teknikens Värld eller vad som då bjöds, och förundrades över att ett engelskt plan kunde se så obrittiskt futuristiskt ut. Om du förstår vad jag menar, för att nu travestera Bertie i Bigglesböckerna. Det var väl denna sällsynta figurs enda replik förresten, litet som Bill och Bulls stereotypa kommentarer i Pelle Svanslös-böckerna. (Detta förstås nog bara av 60-plussare.)

Det var tydligen inte så noga ihopsnickrat som framgår av http://en.wikipedia.org/wiki/Planet_Satellite. Men fräsigt såg det ju onekligen ut.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Mats Averkvist » 22 maj 2008, 13:24

Lars Sundin skrev:Om du förstår vad jag menar, för att nu travestera Bertie i Bigglesböckerna. Det var väl denna sällsynta figurs enda replik förresten, litet som Bill och Bulls stereotypa kommentarer i Pelle Svanslös-böckerna. (Detta förstås nog bara av 60-plussare.)
Lars S


Jag tror kanske att du skall läsa om dina gamla Biggles-böcker Lasse! ...och kanske skaffa de som fattas i samlingen...
86 st engelska titlar är helt eller delvis översatta till svenska. Se SFT 2/2000.
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Inläggav Lars Sundin » 22 maj 2008, 14:47

Jo, kanske jag skulle komplettera de ca 16 böcker jag har. Jag hade förresten anledning öppna "Biggles flyger västerut" helt nyligen (en bok där Bertie inte är med) och slogs av den hur utsökt fin den förhistoria är som Johns fått ihop till våra vänners eget äventyr.

Det kommer i nästa Nätkasse ett tips om en Biggles-webbsajt. Jag ser att din SFT-artikel ligger kvar på webben förresten. Bertie är enligt Wikipedia mer känd för en annan replik än den jag mindes bäst.

En bra ungdomsflygbok är denna är vars ursprung och vars författares identitet gäckade mig länge. Njut av baksidestexten. Vem vet i dag vad hoppstart är? Men det visste alla pojkar då!

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Erik Johansson » 22 maj 2008, 15:03

We have perhaps deviated a small bit from the original subject but talking about Biggles warms my heart. I was, of course, a Biggles fan when I was younger and I think I had just about all the Biggles books that existed. I even created a card system so that I could keep track of all the figures that appeared in one book and then reappeared in another and I still have those cards, a good 50 of them.

This goes back to December, 1954 while I was still at school in Sweden. I was not very well one day and spent it, a very boring day, at home. The thought struck me that I should write a letter to Captain W E Johns, and I did. A few days late I received his reply with a photo personally signed by him carrying the text ‘Good luck, soft landings. W. E. Johns. I still have it and if I knew how to get it on the forum I would scan it and post it for all of you to see.
Erik Johansson
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 19 apr 2008, 14:27
Ort: Sobral, Portugal.


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron