Sida 1 av 1

Let's Fly - Max Conrad

InläggPostat: 27 feb 2008, 13:29
av Fredric Lagerquist
Kul länk: http://www.maxconrad.com/index.html



Bild

Max Conrad var på 40-60-talet en rätt välkänd privatpilot som gjorde en hel del rekord-/ferryflygningar. I den här på forumet innan nämnda boken "Torslanda - Flygplatsen på framsidan" finns Max Conrad med på sidan 138. Han var på Torslanda i juni 1953 med sin Piper Pacer (N7330K) - var han i Sverige fler gånger?

Det finns f ö en bild på Conrad i SFF fotoarkiv, den är från 1964. Dock troligen inte tagen i Sverige.

Max Conrads besök 1952

InläggPostat: 27 feb 2008, 15:05
av Lars Sundin
Hej Fredric!

Nils-Olof Andersson som arbetat med Torslanda-boken har sänt mig två göteborgska tidningsklippp om Conrads besök, och det framgår att året var 1952, så det har tydligen råkat bli fel i boken.

Detta framgår också i krönikan för 1952 "Ett år i luften" för 1953, men korrekt datum är nog 20 juni och ej den 21:a som sägs där.

Nils-Olof tipsade om en webbsajt om den lätt specielle, ja kanske excentriske, Max Conrad på http://www.maxconrad.com.

Jag plåtade helt hastigt av en bild ur Ett år i luften i denna veva, den finns nu på http://larssundin.ownit.nu/Max_Conrad_Torslanda.jpg. Jag antar den är tagen på Torslanda.

Han sysslade de kommande åren med ferry-flygningar över Atlanten men om någon gick till Sverige vet jag inte.

Lars S, som nu fick lära sig att http:// måste vara med i en URL och att det inte får finnas något mellanrum URL och styrtecknen

InläggPostat: 27 feb 2008, 15:27
av Fredric Lagerquist
Hej Lasse,

Tack! Kände igen den "tipsade länken" - den sitter också överst i mitt inlägg ;-)

Kände på mig det, att 1953 antagligen var fel. Hursom, Conrad lär i samma veva "samma sommar" varit på Bromma. Inget som gav återklang i pressen? Någon som har tillgång till exvis Looping från detta år?

Conrads rutt 1952

InläggPostat: 27 feb 2008, 16:01
av Lars Sundin
I ett av de klipp Nils-Olof Andersson sänt mig (HT 12/6-52) sägs att Conrad skall besöka Stavanger, Oslo, Köpenhamn, Ålborg, Göteborg och Stockholm. Jag hittar inget om ett Bromma-besök i Ett år i luften, ej heller i Sanz Bromma-bok (vid bara en hastig titt).

Lars S

InläggPostat: 27 feb 2008, 19:36
av Fredric Lagerquist
Max Conrad var på Bromma med Piper Pacer N7330K den 24 juni 1952 enligt Teknikens Värld.

Bild

Men ursprungsfrågan kvarstår - fler Sverige-besök?

Max Conrad - Göteborgska tidningsklipp

InläggPostat: 27 feb 2008, 21:20
av Lars Sundin
Hej Fredric (och alla)!

Jag har lagut de två tidningsklipp fråca 13/6 1952 som Nils-Olof Andersson sänt mig eller om det är SFF. Det är reducerad storlek på bilden av de två klippen på http://larssundin.ownit.nu/Conrad_1952.jpg men drygt 1600 pixel gör texten fullt läsbar. Man kan nog se vem gubben är som Max hälsar på.

Man ser på den bild jag tidigare lade ut att planet hade ställbar snurra; det var väl en sådan som klickade för Björkvall en gång.

Nils-Olof har även skickat oss en Torslanda flygdagsaffisch från 1958 (35-årsfirande) som Sven-Erik lagt ut på flygdagslistan.

Lars S

Re: Max Conrad - Göteborgska tidningsklipp

InläggPostat: 27 feb 2008, 21:57
av Fredric Lagerquist
Lars Sundin skrev:Man ser på den bild jag tidigare lade ut att planet hade ställbar snurra; det var väl en sådan som klickade för Björkvall en gång.


Piper PA-20 Pacer 135 hade omställbar metallprop (antingen en Kypers Aeromatic - hade väl ett halvbra rykte om sig, om jag fattat rätt - eller en Sensenich) - Pacer 125 hade en fast träsnurra. Motor var en Lycoming O-290-D på 125 hk i båda fallen. 1952 satte Piper in Lycoming O-290-D2 i Pacer och ökade motorstyrkan med tio kusar, planet kallades då PA-20-135. Pacer tillverkades 1950-54 i totalt 1 120 exemplar.

Max Conrads Pacer 135 reg N7330K (20-231) var tillverkad 1950. Samma år flög han Minneapolis - Rom t o r och 1952 gjorde han alltså en liknande bedrift. N7330K är fortfarande registrerad och ägs av en Michael C Finke med en adress i Illinois.


Jag tror inte att Björkwall flög någon Piper Pacer någongång ;-)

Re: Max Conrad - Göteborgska tidningsklipp

InläggPostat: 27 feb 2008, 22:14
av Lars Sundin
Fredric Lagerquist skrev:
Lars Sundin skrev:Man ser på den bild jag tidigare lade ut att planet hade ställbar snurra; det var väl en sådan som klickade för Björkvall en gång.


------
--------
Piper PA-20 Pacer 135 hade omställbar metallprop (antingen en
Jag tror inte att Björkwall flög någon Piper Pacer någongång ;-)



Nej, men en propeller hade han i alla fall...

Litet läsning om detta event i oktober 1936 fast här belyses kanske mest sådana detaljer som Stig Kernell är bra på att berätta. Kvinnor är intressantare än frågor kring c/n och liknande. Tycker en del.

http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,756794,00.html
http://www.lidaker.se/ankdammen/?m=200510(själva "krönikan" för 1936 i "Dagens dikt#14")

Se även SFF Kronologi.

Lars S

Re: Max Conrad

InläggPostat: 27 feb 2008, 22:24
av Fredric Lagerquist
Lars Sundin skrev:
Fredric Lagerquist skrev:
Lars Sundin skrev:Man ser på den bild jag tidigare lade ut att planet hade ställbar snurra; det var väl en sådan som klickade för Björkvall en gång.


------
--------
Piper PA-20 Pacer 135 hade omställbar metallprop (antingen en
Jag tror inte att Björkwall flög någon Piper Pacer någongång ;-)



Nej, men en propeller hade han i alla fall...

Litet läsning om detta event i oktober 1936 fast här belyses kanske mest sådana detaljer som Stig Kernell är bra på att berätta. Kvinnor är intressantare än frågor kring c/n och liknande. Tycker en del.

http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,756794,00.html
http://www.lidaker.se/ankdammen/?m=200510(själva "krönikan" för 1936 i "Dagens dikt#14")

Se även SFF Kronologi.

Lars S


Hmm .... om vi kunde hålla oss till ämnet? Hur många flygplantyper har inte omställbar propeller? :roll:

Vad har Kurt Björkwall med detta att göra? Han hade varit död i 12 år 1952. C/n eller ej - jag förklarade en del runt om Conrads flygplan, helt klart relevant till bilder/artiklar. Dessa uppskattar jag, Lasse...men försök "hålla linjen", tack :-)

Men ursprungsfrågan kvarstår - fler Sverige-besök?