Sökfunktion och textfärger i SFF Forum

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Sökfunktion och textfärger i SFF Forum

Inläggav Jan Holmqvist » 27 feb 2008, 13:21

Går det att lägga denna länk som "sticky" då knappen för sökning ej verkar finnas med?

Sökning i SFF Forum

Går det även att göra en ändring av textfärgerna då kontrasten mellan blå text och blågrön bakgrundsfärg inte är den bästa.

Enda valet nu finns under Preferences som Board Style: SubSilver

mvh, Janne
Quintus 72 - SFF Blekinge
Användarvisningsbild
Jan Holmqvist
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:13

Sökfunktionen

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 27 feb 2008, 19:07

Sökfunktionen finns tills vidare under rubrik Forum i vänstermarginalen på http://www.sff.n.se

Jag hoppas få in den i överst i själva forumet så snart jag hinner.
Betr. andra funktioner, t.ex. underavdelningar, så är det något som säkert kommer, men först vill vi fundera på lämpliga rubriker. Det kommer inte bli allt för många. Men ha tålamod.

/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9832
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Inläggav Rolf Broberg » 27 feb 2008, 23:22

Jag tycker att det är bra med bara ett fåtal underavdelningar. Ett ganska spontant och ogenomtänkt förslag från mig är Militärt, Civilt, Forumfrågor och Övrigt. Det finns alltid problem med gränsdragningar och de blir större om man har många kategorier. Vissa trådar kommer dessutom att glida mellan ämnena, men det får vi väl acceptera. Om ett särskilt intressant ämne har glidit, kan kanske någon hågad skriva en liten hänvisning i den underavdelning som tråden kommit att snudda vid. En övrigt-kategori behövs nog alltid. Endast Allah vet i förväg vad våra bidragsgivare kan vilja skriva om.

Forumindex förbryllade mig när jag såg sidan första gången. Jag trodde det var en sida med trådar men hittade inga trådar. Om vi får mer än en underavdelning blir forumindex mer självförklarande.
/Roffe
Användarvisningsbild
Rolf Broberg
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 feb 2008, 12:04
Ort: Göteborg

Inläggav Håkan Olsson » 27 feb 2008, 23:39

Jag har tänkt över mitt förslag från det gamla forumet och med en dåres envishet hävdar jag att jag har rätt ! :-)

Följande underavdelningar är mitt förslag:
-Allmän flyghistoria
-Svensk civil flyghistoria
-Svensk militär flyghistoria
-"Snackbaren", eller "Övrigt" där frågor som inte riktigt passar in i de ovanstående kategorierna avhandlas.

Sedan måste jag tillstå att Rolfs förslag om "Forumfrågor" är perfekt. där kan man ta upp olika supportfrågor om hur man hanterar forumet i sig självt.

En annan önskan är att storleken på avataren kunde tillåtas att bli större, jag tror att 20 kb maxstorlek istället för 6 kb skulle lösa problemen för de flesta.
Håkan Olsson
 

Inläggav Lars Sundin » 27 feb 2008, 23:41

Precis Roffe!

Vad jag förstår måste man i i ett phpBB-system använda söksystemet flitigt om man vill gå tillbaka i tiden, och jag har i och för sig inte fått klart för mig hur man kan få en bättre översikt med flera forum. (G-kraft har jag upplevt som väldigt jobbigt att söka i. Jag öppnar underforum efter underforum, kikar på rubrikerna och försöker minnas, suckar efter två tre vändor och går sedan till söksystemet och försöker komma på vad kan vara ett bra sökord. Får ibland testa några olika innan jag får något bra napp. En intellektuell utmaning; man håller hjärnan ung!)

Annat än om man har en underindelning som stämmer med de flestas huvudintresseriktningar, och det du förelår verkar ganska vettigt. Vi ser ju förresten hur forumtekniska frågor just nu är utspridda på flera olika "ämnen" och ibland som kommentarer i förbifarten under icke-forumtekniska ämnen.

Vad beträffar "indexsidan" tog det också mig ett tag att förstå varför den heter så. Vi var förbryllade på samma sätt tror jag.

Hälsningar/Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Lars Sundin » 28 feb 2008, 01:28

Jag hade tänkt ändra litet (komplettera i mitt inlägg ovan men hittar ingen ändringsknapp. En sådan har jag sett och även använt. Strövar omkring på jakt efter knappen och ser då tecken på wtt webmaster jobbat, en del ser annorlunda ut än förut.

Lycka till Sven-Erik!

(Jag har nu lyckats hitta ändringsknappen och ändrat ett stavfel. Jag kunde ju ha flyttat över all text dit jag ville ha den samt strukit hela detta inlägg men det får bli så här. Tänk vilken röra det kan bli - om man vill)

Jo, apropå avatar-storlek så kan ju man även ändra avatar och denna ändring påverkar (förstås) även äldre inlägg.

Jag har också hört berättas att en forumskribent lyckats ändra sitt användarnamn, vilket har fått litet lustiga konsekvenser för kommentarerna till hans inlägg!

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Jan Holmqvist » 28 feb 2008, 09:27

Min favorit Flugzeugforum
har en bra uppdelning på underrubriker. Kanske kan ge några tips.

Baserat på vBulletin men har nog ingen betydelse.

En del syns endast när man är inloggad och avhandlar t.ex inlägg om forumfunktioner samt ett testforum för de som vill prova på att lägga in länkar och bilder.
Detta test-underforum raderas en gång i veckan.

Angående Textstorlek i Firefox.

Ctrl + och Ctrl - ökar och minskar storleken.
Alternativt använd Ctrl samt scrollhjulet på musen
Ctrl 0 återställer till "normalsmått"
Quintus 72 - SFF Blekinge
Användarvisningsbild
Jan Holmqvist
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:13

Inläggav Lars Sundin » 28 feb 2008, 10:05

Tack Jan!

Det gäller väl att hitta en balans, ibland styrs storleken si, ibland så, och bra att slippa hålla på att ändra storleken så ofta, även om det ju är mycket lätt att göra som du säger (även IE Explorer har motsvarande funktion) . Och det finns ju ytterligare möjligheter i Firefox.

Jag har helt enkelt inte tänkt igenom saken när jag för några månader sedan gick från en uttröttad CRT-skärm ställd för 1024 pixels bredd till denna flatskärm som kan ge 1680 X 1050 vilket råkar vara den enda inställningen mitt grafikkort kan ge med korrekt höjd/bredd-återgivning.

Sedan har det ju med det visuella intrycket att göra, "den grafiska profilen" så att säga. Jag är van vid att exempelvis DN ser ut på ett visst sätt. Åtminstone för mina ögon ändras intrycket väsentligt när man ändrar teckenstorleken.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst