T-28 Trojan på väg till Sverige

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Hur ofta går Du in på SFF hemsida för att se vad som är nytt?

Varje dag
21
55%
Var och annan dag
9
24%
Minst en gång i veckan
3
8%
Ca var och annan vecka
0
Inga röster
Någon gång då och då
5
13%
Aldrig
0
Inga röster
 
Antal röster : 38

T-28 Trojan på väg till Sverige

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 11 maj 2008, 19:46

En T-28 Trojan är på väg till Sverige. Vårtecken på Vallentuna - Åke Janssons DC-3 har varit i luften och en ny flygbok har kommit ut. Allt detta finns att läsa på Aktuellt och Senaste Nytt på SFF hemsida. Ni missar väl inte att läsa denna sida regelbundet.
Hur ofta går Du in på SFF hemsida för att se vad som är nytt? Omröstning enligt ovan, Du måste dock vara inloggad för att kunna rösta.

/Sven-Erik Jönsson
http://www.sff.n.se
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9858
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: T-28 Trojan på väg till Sverige

Inläggav Arne M » 11 maj 2008, 23:44

Sven-Erik Jönsson skrev:En T-28 Trojan är på väg till Sverige. Vårtecken på Vallentuna - Åke Janssons DC-3 har varit i luften och en ny flygbok har kommit ut. Allt detta finns att läsa på Aktuellt och Senaste Nytt på SFF hemsida. Ni missar väl inte att läsa denna sida regelbundet.
Hur ofta går Du in på SFF hemsida för att se vad som är nytt? Omröstning enligt ovan, Du måste dock vara inloggad för att kunna rösta.

/Sven-Erik Jönsson
http://www.sff.n.se


Hur ska man tolka ett par av alternativen i omröstningsfrågan?

Så här står det:

Hur ofta går Du in på SFF hemsida för att se vad som är nytt?
Varje dag
Var och annan dag
Minst en gång i veckan
Ca var och annan vecka
Någon gång då och då
Aldrig


och jag undrar då om Var och annan dag respektive Ca var och annan vecka ska betyda varannan dag alternativt varannan vecka? Det kanske är självklart - och jag som är dum - men jag har aldrig hört uttrycken var och annan förut. Men det är kanske normalt att tolka dem som varannan dag respektive vecka. Samtidigt kan man ju fråga sig varför man inte frågar om var tredje dag/vecka eller något annat lämpligt intervall? ;-)

Jag skulle hellre ha frågat följande alternativ: Varje dag, En gång i veckan, Varannan vecka, En gång i månaden, Någon gång då och då samt Aldrig :-)
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Inläggav eralehm » 12 maj 2008, 10:47

T-28:an på bilderna verkar vara lite av en hybrid. Den typen av kulsprutegondoler som är monterade fanns bara på sena T-28D, eftersom de kräver att ammunitionen finns inne i själva vingen. På T-28B fanns inte den möjligheten.

Hälsningar,

/Leif Hellström
eralehm
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
Ort: Tullinge

Inläggav Jan Forsgren » 12 maj 2008, 12:11

Hej!

Hittar ingenting om att just denna T-28B skall ha modifierats till T-28D-10 standard (bl a med förstärkta vingar och vapenbalkar). Intressant nog, åtminstone för mig, så levererades den påföljande T-28B:n, Bu 137697, till Royal Lao Air Force.

M V H

Jan Forsgren
Jan Forsgren
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 25 feb 2008, 09:59

Inläggav Lars Sundin » 12 maj 2008, 12:33

Det kan ju vara så att vad gäller de egenskaper som är väsentliga för själva flygandet (och certifiering] så är det en T-28B, men att den sedan på utsidan ser ut som en T-28D genom att man hängt på några atrapper. Ungefär.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst