29440 F22 vG

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

29440 F22 vG

Inläggav Bengt Ekbladh » 26 feb 2008, 22:18

Hej!
Söker information om haveriet med J29B F22—vG 29440
Kamina Kongo
Hände tydligen nattetid då ”belysningen”inte tändes i tid?

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Kenneth Göransson » 26 feb 2008, 22:32

Med vänlig hälsning
Kenneth


aeronavium
Användarvisningsbild
Kenneth Göransson
Moderator
 
Inlägg: 441
Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
Ort: Jämshög

Inläggav Bengt Ekbladh » 26 feb 2008, 22:50

Hej! Ja jag har sett det men:

>>"F22 hade förlorat en J29 genom general Peyrons haveri på Kaminabasen i mars 1962 i samband med landning i dåligt väder. General Peyron undkom relativt oskadd tack vare flyghjälmen">>

>>29440 Struck off charge due to crash (Peyron) at Kamina 63-03-16>>
måste vara datumfel Haveriet var 1962 0316

>>generalmajor Peyron, inspekterade de svenska flygförbanden i Kongo 14- 21 mars 1962. I sin rapport efter besöket tog han upp bl a följande saker; brister i flygsäkerheten och bristfällig stabstjänst. De allvarligaste bristerna som C E 3 tog upp var bristen på brand/räddningsfordon och ambulanser. Vidare anmärktes på kraftförsörjningen som påverkade flygfältsbelysningen. C E 3 gick till och med så långt i sin bedömning att han inte höll det för otroligt att ett haveri med en J 29 B, med nummer 29940, den 16 mars hade kunnat undvikas om belysningen hade tänts i tid.>>
Obs Fel serienummer skall vara 29440

Lite mer om omständigheterna?

Bengt
Bengt Ekbladh
 

stulen?!

Inläggav Bengt Ekbladh » 26 feb 2008, 23:02

Ja vad tror ni om nedanstående påstående
Som var på soldf. År 2002 o 2005

>>Blev en J-29 'stulen' eller nedskjuten i Kongo och händelsen nedtystad?>>

http://forum.soldf.com/lofiversion/index.php/t1204.html

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: stulen?!

Inläggav UrbanFredriksson » 27 feb 2008, 07:45

[quote="Bengt Ekbladh"]Ja vad tror ni om nedanstående påstående[/quote]
Vilket av dem?
Fougaägarens Fouga lämnade Kongo innan nån Tunna kom dit, så det avgör ju den saken i alla fall.
Användarvisningsbild
UrbanFredriksson
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:31

Inläggav Fredric Lagerquist » 27 feb 2008, 09:41

Bild

Årets flygbok 2004 - rekomenderas!
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1702
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: stulen?!

Inläggav Erik » 28 feb 2008, 23:23

UrbanFredriksson skrev:Fougaägarens Fouga lämnade Kongo innan nån Tunna kom dit, så det avgör ju den saken i alla fall.

Inte enligt denna sida. Enligt den sidan levererades 3 av 8 beställda flygplan till Katanga. Ett havererade och ett erövrades av FN tidigare 1961. Det tredje var enligt den sidan kvar även efter att J29 anlände och har antagligen havererat 22 december 1961.
Enligt Fredsflygarna (se inlägg ovan) fanns den sista Fougan kvar i Kongo så sent som 1963, dock utan att flygas, för att senare smugglas till Angola landvägen.

Har du någon bättre källa?

Att någon J29 blev nerskjuten av Fougan, kan vi nog glömma.
Erik
 
Inlägg: 255
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:02

Re: stulen?!

Inläggav UrbanFredriksson » 29 feb 2008, 07:58

Erik skrev:Har du någon bättre källa?
Ägarens egen uppgift. Den är alltså inte nån av de omnämnda katangesiska.
Användarvisningsbild
UrbanFredriksson
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:31

Re: stulen?!

Inläggav Erik » 29 feb 2008, 15:12

UrbanFredriksson skrev:
Erik skrev:Har du någon bättre källa?
Ägarens egen uppgift. Den är alltså inte nån av de omnämnda katangesiska.

Menar du att det förutom de tre katangesiska även fanns en privatägd Fouga? Det hade jag missat.
Erik
 
Inlägg: 255
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:02

Re: stulen?!

Inläggav UrbanFredriksson » 29 feb 2008, 18:46

Erik skrev:Menar du att det förutom de tre katangesiska även fanns en privatägd Fouga?

Nej.
Men belgiska flygvapnet hade en flygskola i Kamina, med 20 st Fouga Magister. De hann inte användas för utbildning, men några användes i strid _mot_ rebellsidan.
Användarvisningsbild
UrbanFredriksson
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:31

Inläggav eralehm » 03 mar 2008, 02:03

Hej,
Flygplanet avskrevs efter skador vid landning.
Vad som hände var i korthet att Peyron gjorde en flygtur i rote tillsammans med Lampell och råkade ut för dåligt väder. Vid landningen fick de marksikt väldigt sent och upptäckte då att de låg fel i förhållande till banan och behövde gå runt.
Peyron tog då av misstag in klaffen i stället för landstället och sjönk igenom, och landade hårt utanför banan. Planet fick omfattande skador men var i stort sett i ett stycke. Vraket användes senare för kamouflagemålningsprov.
Hälsningar,
/Leif
eralehm
 
Inlägg: 399
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
Ort: Tullinge

Inläggav Sten Johnson » 03 mar 2008, 10:54

Här kommer en bild på "Vit Gustav" efter den blivit kamouflagemålad och utlagd som bombmål för fienden. Bilden är tagen i dec 62 på Kaminabasen strax innan nyårsstressen och anfallet mot Kaminaville

Bild

Hälsningar från Sten i Malmö (tjänstgjorde på FNbat XVIII K 62-63)
Användarvisningsbild
Sten Johnson
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:36


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron