Frågan är delvis akademisk men frågan om flygplans mått nog så viktig om man skall rulla in dem i en hangar eller frakta och hantera dem, mer eller mindre söndertagna. En aerodynamiker/stabilitets-knutte vill veta ytor, t ex propellerns projektion sedd rakt från sidan m m.
Jag ansluter mig till vad Mats och Erik sagt. Hur exakta uppgifterna är, beror väl på underlaget man har.
Jag tog fram Torstein Landströms J 22 ritning i FR om J 22 och linjalen och såg att han och "typograferna" hamnat mindre än 1 % fel (jag utgick från den nominella spännvidden. Om längden skulle man möjligen kunna säga att 7,8 meter hänför sig till planet utan spinner men så noga går det inte att avgöra.
Jag har roat mig med att lägga ut litet data om B-17 "Felix" där man ser hur många olika mått det kan handla om. Se
http://larssundin.ownit.nu/Felix_MACH27_s11.JPG . Här har vi ju det höjd-definitionsproblem Lennart A funderat på; jo, man har tänkt på det.
(Och hur hög och hur lång blir förresten en J 22 om propellern står så ogynnsamt som möjligt i respektive fall?)
Om man vill se fler måttangivelser kan man ta sig till mitt album på
http://community.webshots.com/user/lassesundin där de två ritningar av de två DC-4 som Lars E Lundin en gång bad mig visa ligger kvar. Här ser man exempel på olika referenslinjer, att man får ta hänsyn till hur hoptryckt landningsstället är, diverse vinklar o s v.
Notera DC-4E:s glatt pekande motorer.
Eftertanke: Det är svårt att vara entydig. Skribenten och läsaren får använda omdömet. J 22 är väl en slamkrypare; spinnern var ju ingen väsentlig/vanlig del som den var på Bf 109, Spitfire och Fw 190 (får man väl säga?) Sticker det ut "spröt" (HS Nimrod exvis; se
http://www.airliners.net/photo/UK---Air/BAE-Systems-Nimrod/1299902/M/ ) kan man påpeka att man exkluderar/inkluderar dem om man är osäker på hur läsaren ser på saken.
Lars S, förnumstig