Leif Fredin skrev:Hej!
Vad gäller tillbudet med nödlandningen vid sjön Ången så stämmer det att det var J 29A nr 29243, märkning 20-röd H.
Eftersom datum för nödlandningen inte stämde överens med mina gamla anteckningar kollade jag upp på Krigsarkivet, men blev egentligen inte mycket klokare. Enligt artikeln av Axel Carleson startade kadetten Roland Helgée från F 16 den 16 januari 1958.
Enligt utredningsrapporten, vilken omfattar totalt 9 sidor, så skedde tillbudet den 15 januari 1958.
Enligt ”Journalkort över kasserade fpl” som Ragnar Fredrik Bengtson välvilligt lånade ut till kopiering under senare delen av 70-talet så står det för fpl 29243: ”Fv (flottiljverkstad) havrep, påbörjad 14/1-58, klar 24/1-58”.
Så, när skedde nödlandningen?..........
Leif Fredin
Ja något
"rörigt" verkar det vara!
Söderhamns-Kuriren nämner torsdag 16/1-58 att:
onsdag
15/1 nödlandar en J29:a på isen sjö nära Anga 15km öst Nyköping, ff oskadd.
(har här inte tagit någon kopia, bara avskrift)
DOCK återkommer Söderhamns-K torsdag 23/1-58 med följande
bla (har här kopia)::
...Nödlandade planet startades från isen
CF11 H. Nordström o andra bevittnade på onsdagseftermiddagen (22/1)starten från isen för överflygning till F11.
Sen kommer något
underligt:>>Det gällde nämligen att ta upp den J29-a som förra Torsdag ((måste vara
fel här, stod i egna tidningen på torsdagen , men hände under onsdagen.))
nödlandade på Ångens is , sedan kadett R Helgee från F20 pga bränslebrist varit tvungen att gå ned på isen>>
Axel Carleson, som skrev F11 inslaget överst, har alltså enbart läst någon artikel om starten o litat på datum angivelsen , eller?
Sen det om isens tjocklek o "den sista köldknäppen" är ungefär som i artikeln, enl.
Sen har Leif en intressant notering::
29243: ”Fv (flottiljverkstad) havrep, påbörjad 14/1-58, klar 24/1-58”.
Vad säger man om det?
Test/provflygning 15/1 med islandning som följd?
samt efter landning F11 över till F16/20 för koll.?
Beträffande:
>>nödlandade J 29A nr 29219, märkning 20-röd K, på Långsjöns is (c:a 25 km norr Uppsala) efter motorstopp den 13 mars 1958 >>
Har inte sett nåt än.
Skall snarast kolla vad tex. GD eller Arb. ev. hade att berätta
Återkommer
mvh Bengt
::