Avatar 6 kb.

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Avatar 6 kb.

Inläggav Robert Widmark » 26 feb 2008, 01:05

Hej!
Med 6 kb kommer knappast näsan med.
Vad göra?
Hälsningar Robban
Användarvisningsbild
Robert Widmark
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Avatar-framställning

Inläggav Lars Sundin » 26 feb 2008, 01:22

Hej Robban!

Det handlar väl om bildstorlek, pixel och jpg och sådant och att ha något slag av bildbehandlingsprogram. Skicka gärna över ett porträtt skall jag se vad jag kan göra om du inte lyckas jälv.

Jag kommer att tänka på min vän Lars Henriksson i Ljungskile som är en baddare på att snygga till bilder med programmet Photoshop. Jag tror han tar 100 kr för varje 10-tal år en kvinna vill bli föryngrad. Ett exempel syns på en hembygdsföreningsordförande på en av sidorna man kan nå från http://www.avrosys.nu/webbstudio/referenser.htm. Här gällde det ju dock att föryngra med måtta; en ordförande får inte se för ung ut.

Lars H är SFF-medlem och har gjort stora insatser att skanna dokument; åt föreningen och mycket annat så det är inte mer än rätt att puffa litet för honom.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

6 kb

Inläggav Robert Widmark » 26 feb 2008, 11:04

Hej Lasse!
Det gick ju ganska bra att få med den vackraste delen. Men varför det blir ett tjockt svart streck över pannan? Så såg breven ut under kriget när censuren hade varit och kladdat.:lol:'
Robban
Användarvisningsbild
Robert Widmark
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Widmark som Widmark

Inläggav Lars Sundin » 26 feb 2008, 11:32

Hej Robert!

Det kanske är hatten som det hänt något med? För annars har jag - och säkert många andra - föreställt dig mer så här. Med hatten och annat under kontroll:

Bild



Lars S;-)
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Svart streck och elak broder

Inläggav Robert Widmark » 26 feb 2008, 11:54

Jo, jag känner igen Rickard fast det var länge sen.
Och nu är det tjocka strecket över pannan borta - simsalabim!
Användarvisningsbild
Robert Widmark
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Hur lär man sig bildredigering?

Inläggav Lars Sundin » 26 feb 2008, 12:07

Hej Robban! Det tar sig sa' pyromanen.

Kanske någon IT-kunnig kan tipsa om var man lär sig bildredigering, alltså att ändra storlek (pixelantal) , beskära, fiffla med färg och kontrast, lägga in text o s v. Jag ägnade minst en halvtimme i morse åt att försöka hitta något på webben om detta för att sända till en vän som frågat hur man gör för att få ned bilder i storlek. Men ganska förgäves.

Någon som har ett bra tips? Har den mjukvara som följer med ens digitalkamera något? Måste ju finnas enklare saker än Photoshop. Själv kör jag med gratisvaran Irfanview men vissa saker där har jag inte förstått mig på utan får gå till MS Paint eller Photoshop när det skall till verkligt svåra manipulationer.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Enklast är bäst

Inläggav Per Björkqvist » 26 feb 2008, 12:52

Premiärar här då i det nya!
Jo öppna bilden i MS Paint....ändra storlek på bilden i % tills bilden godkänns.
Storleksmässigt ska den se ut i Paint ungefär som avataren ska i verkligheten, när den visas..
Så gjorde jag och det funkade...tror jag men det syns väl nu;)
Användarvisningsbild
Per Björkqvist
 
Inlägg: 375
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
Ort: Linköping

MS Paint

Inläggav Lars Sundin » 26 feb 2008, 13:10

Hej Per!

Kul att se hur du ser ut. Jo, MS Paint var ett program jag tipsade min vän (som bor i din riktning men ännu längre bort, across the border), men jag gick inte in på detaljerna.

Jag trodde MS Paint var föråldrat...

Lars S

P S. Jag lägger till en del av de bildredigeringstips jag skrev ihop i morse. Som vanligt mest lästps. Tänka får man göra själv. Som Sir Martin sa' I can 't design a woman but I can design a bed.:


Det finns bildredigeringsprogram där du kan minska bildernas storlek, alltså antalet bildelement (pixel), beskära bilder m m. Säkert har du ett sådant i din dator om du tittar i startmenyn eller i bruksanvisningen för din dator. Kanske Microsoft Paint, antagligen uråldrigt, som jag har i min PC. Tyvärr vet jag inte vad som förekommer i dag. För de flesta ändringar och redigering av bilder använder jag ett gratisprogram http://www.irfanview.com/ som jag hämtat hem men jag behärskar inte alla saker man kan göra med det. Men ändring av bildstorlek, beskärning, justering av kontrast och färger gör jag. Jag kan även skriva in text. (Sedan använder jag Paint för en del annat manipulerande.)

En sida med en del grundläggande information om bildbehandling är http://wwwse.kodak.com/global/sv/servic ... er07.jhtml

http://daniel.nordling.nu/bildredigeringsskolan/ är en bra gedigen "skola" men jag tror han förutsätter "nästan proffs-program" typ Adobe Photoshop som jag har men som jag aldrig orkat lära mig. Kanske kan http://sv.wikipedia.org/wiki/Adobe_Photoshop ge dig vägledning.

Följer det inte med programvara till den digital-kamera man köper? Jag har själv aldrig orkat mig lära alla konstigheter/möjligheter.

Kanske du kan fråga någon datorkunnig person du känner. Det bästa sättet att lära sig något är att ha "läraren" stående bredvid.

.................
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst