SE-AZA - vad hände?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

SE-AZA - vad hände?

Inläggav Fredric Lagerquist » 28 nov 2010, 10:57

Rolf von Bahr ägde ett halvdussin autogyro, hälften av dem hamnade på olika muséer. SE-AZB finns t ex idag utställd på Hendon, men vad hände med systerkärran SE-AZA? Luftvärdigheten utgick 1952 och denna Cierva C.30A ströks ur civilregstret 58-02-21 som "Ej luftvärdigt sedan mer än tre år".
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1710
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: SE-AZA - vad hände?

Inläggav Lars Larsson » 29 nov 2010, 17:14

Hej!

Det kommer jag ihåg från en artikel i ett gammalt nummer av Flyghistoriskt månadsblad/Flyghistorisk Tidskrift !
Tydligen så sparades den ett tag någonstans för att sedan byggas om till isjakt. Vid en av turerna på sjöisen kom en åskådare fram och tittade in i cockpit, tappade en cigarett, och så var det kört för SE-AZA :-(
Kommer inte ihåg om det stod i artikeln när och var det skedde. Tror inte att det gjorde det.
Har inte mina gamla Flyghistoriskt månadsblad tillgängliga just nu, men skulle tro att det var ett nummer från mitten eller slutet av 90-talet ?


/Lars L
Lars Larsson
 
Inlägg: 3377
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: SE-AZA - vad hände?

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 29 nov 2010, 17:38

Söker man på SE-AZA i vår databas för Publikationer, så får man två träffar, dels 1/2003 med rubrik "Autogiron i Sverige!", dels 1/1990 rubrik "Autogiron SE-AZA:s tragiska slut".
Det måsta vara den sista som Lars Larsson avser, jag har ännu inte själv haft möjlighet att kontrollera.
Databasen når man via vår hemsida http://www.flyghistoria.org rubriken Publikationer - sök artiklar.
Vid inloggning till fotoarkivet, så kan man även komma åt våra tidskrifter i pdf-format. Än så länge är ett 25-tal årgångar inlagda och kan läsas där, med tiden hoppas jag att alla skall finnas där.

/Sven-Erik Jönsson
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9856
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: SE-AZA - vad hände?

Inläggav Fredric Lagerquist » 30 nov 2010, 08:47

Lars och Sven-Erik - tack för svar och vägledning :-)
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1710
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst