Lockheed L-188 Electra.

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Lockheed L-188 Electra.

Inläggav Hans O. Sandström » 25 feb 2008, 22:48

På 80-talet hade jag förmånen flyga Lockheed L-188C(F) Electra några gånger. De tillhörde Falcon Cargo. Det fanns tidigare i den svenska flottan också Lockheed L-188 Electra (Falconair).
Min fråga:
Hur många Lockheed Electra har funnits totalt registrerade i Sverige?
Tacksam för svar.
/Hans
:?:
Användarvisningsbild
Hans O. Sandström
 
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Inläggav JanneM » 25 feb 2008, 23:01

Falconair hade 3. En av dem gick till Sterling.
Falcon Cargo hade 4, så totalt 7 i Sverige.
/JM
JanneM
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 23 feb 2008, 20:38
Ort: Göteborg

Angående Falconairs Electra

Inläggav Bernt Olsson » 02 mar 2008, 14:59

Hej Hans och andra Electra-fans, jag har en dvd-kopia av Matheo Yamalakis film för Posten:
"Sista natten med Elektra, en film om ett postflygplan" 48 min. Individ och årtal har jag inte kunnat notera från filmen. Men svar på dessa frågetecken kanske kommer här via detta förträffliga forum..
Vackert och stämningsfullt filmat bl a från fjällvärlden, SK 60 från F21 där bl a Peter Liander var rådgivare.
Kapten ombord var Bengt (Frasse) Franzén, styrman Fredrik Sjöholm och mekaniker Matti Corein.
Jag fick filmen via Postmuseum (jag är posttjänsteman fortfarande...) men har inte kollat upphovsrätten ännu för visning för våra medlemmar.
Som sagt en film med en fin känsla för flygplanet samt även brevets betydelse, klart sevärd, innehåller även lite av Postens flyghistoria.

Hälsar
Bernt Olsson
SFF Stockholm
Bernt Olsson
 
Inlägg: 209
Blev medlem: 23 feb 2008, 13:46
Ort: Hässelby/Stockholm

Inläggav Hans O. Sandström » 02 mar 2008, 15:43

Bernt,

Tack för tipset och info om Falcon Cargo L-188 Electra. Tyvärr ingen modell av denna.

Får väl bjuda på en liten bild av denna "Post 737" som ingår i min modellsamling.
Boeing 737-33A(QC) . Modellen i skala 1/72 tillverkad av Executive Display Models Heathrow England.

Mvh/Hans SFF-Småland

Bild
Användarvisningsbild
Hans O. Sandström
 
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron