Lycka är siffran 8!! (Airbus A319-133)

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Lycka är siffran 8!! (Airbus A319-133)

Inläggav Hans O. Sandström » 19 apr 2008, 20:53

Inför Olympiaden i Beijing 8/8-2008!!

Nyligen lyckades den kinesiska flygbolaget Sichuan Airlines att skaffa ett eftertraktat telefon nummer nämligen 86-28-88888888.

Då siffran åtta har en lyckobringande effekt i den kinesiska folktron måste detta nummer vara höjden av lycka. Man fick dock betala en rejäl slant för att få åtnjuta nämnda nummer!

Jag hade förmånen att till samlingen av modeller få införliva en modell av Sichuan Airlines Airbus A319-133.Hemmabas är staden Chengdu i den mycket folkrika provinsen Sichuan. Ett bolag som startade sin historia 1988. Si står för fyra och chuan för floder på kinesiska.
Så på svenska blir det "De fyra flodernas flygbolag" vilket låter lite poetiskt i mina öron! Man har även en mås på fenan , en symbol för ambition och skönhet.

Feichang gan xie ni,
Hans SFF-Småland

Modell av Sichuan Airlines Airbus A319-133 skala 1/72
Bild
Användarvisningsbild
Hans O. Sandström
 
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Re: Lycka är siffran 8!! - Invigningen av OS

Inläggav Arne M » 20 apr 2008, 02:26

Hans O. Sandström skrev:Inför Olympiaden i Beijing 8/8-2008!!

Nyligen lyckades den kinesiska flygbolaget Sichuan Airlines att skaffa ett eftertraktat telefon nummer nämligen 86-28-88888888.

Då siffran åtta har en lyckobringande effekt i den kinesiska folktron måste detta nummer vara höjden av lycka. Man fick dock betala en rejäl slant för att få åtnjuta nämnda nummer!

Jag hade förmånen att till samlingen av modeller få införliva en modell av Sichuan Airlines Airbus A319-133.Hemmabas är staden Chengdu i den mycket folkrika provinsen Sichuan. Ett bolag som startade sin historia 1988. Si står för fyra och chuan för floder på kinesiska.
Så på svenska blir det "De fyra flodernas flygbolag" vilket låter lite poetiskt i mina öron! Man har även en mås på fenan , en symbol för ambition och skönhet.

Feichang gan xie ni,
Hans SFF-Småland

Modell av Sichuan Airlines Airbus A319-133 skala 1/72
Bild


Apropå detta lyckotal i bl.a. Kina kan kanske också noteras att årets OS i Beijing invigs klockan 08:08:08 på kvällen den 8 augusti 2008 (det är alltså ingen tillfällighet att OS äger rum i den åttonde månaden, sic!). Det är svårt att tänka sig mer åttor i sammanhanget. Men kanske kineserna har velat helgardera sig för att få en lycklig start på Olympiska spelen. ;-)
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst