Varför olika innehåll i de olika utgåvorna av Torslanda bok?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Varför olika innehåll i de olika utgåvorna av Torslanda bok?

Inläggav Fredrik Astlid » 25 feb 2008, 17:18

Jag fann en annan bok om torslanda än den man fick som årsbok med SFF och den är mycket bättre och har finare bilder.

Har dessa båda böcker släktskap med varandra för det verkar som SFF boken är en nerbantad version av den andra vid en snabb överblick.

Om så är fallet varför har SFF boken delar som är borttagna om man jämför med den andra boken och vad för slags redigering är det frågan om då?

Inbunden. Trafik-Nostalgiska Förlaget 2007.
ISBN: 9185305480 / 91-85305-48-0
EAN: 9789185305483


http://www.stenvalls.com/shop/?artnr=978-918530548-3
AkktuStakki
Solus Fortis Est
Användarvisningsbild
Fredrik Astlid
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 24 feb 2008, 00:47
Ort: Västerås

Inläggav Lennart Berns » 25 feb 2008, 19:01

Av princip besvarar jag inte inlägg av personer som döljer sig bakom olika signaturer, men jag skall göra ett undantag eftersom frågan varit uppe tidigare utan att få ett klart svar. Skillnaden ligger i bilder tagna av en person som uttryckligen förbjudit SFF att använda hans bilder i något som helst SFF-sammanhang. Självklart respekterar vi detta. Den stora skillnaden mellan böckerna består annars i att SFF:s bok var gratis till våra medlemmar medan TNF:s bok kostar en slant att förvärva.
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Torslandaboken - komplettering

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 25 feb 2008, 19:07

Instämmer med Lennart - svarar normalt aldrig anonyma frågeställare.
Innehållet i böckerna är exakt lika, enda skillnaden är att det finns tryck med några foton på insidan av pärmarna på TNF:s bok. I SFF:s upplaga är dessa vita, såsom insidan av pärmar bör vara.
/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9832
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Konflikten

Inläggav Lars Sundin » 26 feb 2008, 10:38

Det finns som jag tror de flesta vet, även signaturen Akktu Stakki, en långvarig konflikt mellan SFF och denne man som enligt min uppfattning har skrivit och rapporterat bättre om livet i efterkrigstidens flygvapen än vad de flesta andra gjort - med SFF-support eller utan. Bortsett då från andras enstaka kortare berättelser. Även annat han skrivit om sitt flygarliv har fått beröm. Jag tycker därför att det är sorgligt att denna konflikt skall tillåtas fortsätta att skapa så mycket lidande på båda sidor och hämma nedtecknandet av svensk flyghistoria.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Är nog en generationsfråga.

Inläggav Fredrik Astlid » 26 feb 2008, 22:26

Jag vet att personer som ifrågasätter och som säger till om de känner sig illa behandlade inte alltid passar sig i vissa sammanslutningar.

Men ärligt talat: Är det så svårt för alla att göra om och göra rätt?

Hur hårt inne kan ett litet "förlåt" sitta?

Jag går inte in i sakfrågor efterosm jag inte vill såra eller göra illa mer än vad som gjorts i detta fall.

Jag ser det som en markering från SFFs sida att man tagit bort de 6 sidor som innehåller utmärkta bilder som Roy Fröjdh har bidragit med i Trafik Nostalgiska Förlagets utgåva av denna bok.

Synd och skam säger jag, för er som inte vet så är det bilder i färg på landningsbanorna från olika riktningar och kartor som jag anser har ett synnerligen intressant innehåll ur ett rent flyghistoriskt hänséende.

Jag kände mig tvungen att köpa denna bok och fick den i bredlådan igår tillsammand med Arbetsplats Cockpit del1 som getts ut av Roy Fröjdh själv och helt finansierats ur egen ficka vilket är en ren förlustaffär.

Detta visar vilken otroligt underbar människa och flyghistoriker det handlar om som verkligen bjuder på sig själ och vågar ge sin personliga syn på sin del i det hela.

Sålänge ingen annan med dessa erfarenheter kommer upp i samma nivå så stöttar iallefall jag hans otroligt fina insats som jag ser som något synnerligen unikt.

Med tiden så ordnar nog denna konflikt upp sig om inte annat så på naturligt sätt, jag är glad att Roy fortsätter att skriva så länge vi har nöjet och mäjligheten att dela glädjen till flyghistoria med honom och vi ger honom den uppskattning som han så väl förtjänar!
Senast redigerad av Fredrik Astlid 26 feb 2008, 23:09, redigerad totalt 1 gång.
AkktuStakki
Solus Fortis Est
Användarvisningsbild
Fredrik Astlid
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 24 feb 2008, 00:47
Ort: Västerås

Inläggav Bengt Ekbladh » 26 feb 2008, 22:40

Hej!

Måste tydl. skaffa denna

>>är glad att Roy fortsätter att skriva så länge vi har nöjet och möjligheten att dela glädjen till flyghistoria med honom och vi ger honom den uppskattning som han så väl förtjänar!>>

Naturligtvis!

>>bilder i färg på landningsbanorna från olika riktningar och kartor som jag anser har ett synnerligen intressant innehåll ur ett rent flyghistoriskt hänséende.>>

Naturligtvis!
Hoppas han fortsätter länge

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Är nog en generationsfråga.

Inläggav Fredric Lagerquist » 26 feb 2008, 23:04

Fredrik Astlid skrev:Jag ser det som en markering från SFFs sida att man tagit bort de 6 sidor som innehåller utmärkta bilder som Roy Fröjdh har bidragit med i SFFs utgåva av denna bok.


Nu hänger jag inte med - du menar väl tvärtom? :?
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1702
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Felskrivning, tack för påpekandet Fredric!

Inläggav Fredrik Astlid » 26 feb 2008, 23:10

Trafik Nostalgiska Förlagets utgåva av denna bok.
AkktuStakki
Solus Fortis Est
Användarvisningsbild
Fredrik Astlid
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 24 feb 2008, 00:47
Ort: Västerås

Tack Lars!

Inläggav Nicklas Lennartsson » 27 feb 2008, 01:39

Tack Lars för ditt fina inflik! Håller helt med dig. Roy är en klippa och utan hans bidrag skulle flygbokhyllan vara mycket fattigare. Tycker det är otroligt synd att inte SFF som en ärofull och fin förening kan ta första steget i att lösa konflikten.

Upptäckte till min fasa att mitt svarsmail till dig för några veckor sedan inte gått fram. Ledsen för det men jag hade bara positivt tongångar att ge..

Sedan även till Sven Erik Jönsson mfl:
Tack för ett kanon fint nytt forum!

Hälsningar
Nicklas
Nicklas Lennartsson
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:50
Ort: Norrköping

Re: Tack Lars!

Inläggav Lars Sundin » 27 feb 2008, 02:05

Nicklas Lennartsson skrev:Tack Lars för ditt fina inflik! Håller helt med dig. Roy är en klippa och utan hans bidrag skulle flygbokhyllan vara mycket fattigare. Tycker det är otroligt synd att inte SFF som en ärofull och fin förening kan ta första steget i att lösa konflikten.

Upptäckte till min fasa att mitt svarsmail till dig för några veckor sedan inte gått fram. Ledsen för det men jag hade bara positivt tongångar att ge..

Sedan även till Sven Erik Jönsson mfl:
Tack för ett kanon fint nytt forum!

Hälsningar
Nicklas


Hej Nicklas!

Jag hade genom mitt inlägg inte alls för avsikt att skapa "någon uppståndelse" och jag förstår att Lennart Berns valde att skriva som han gjorde. Om det sedan var ett klokt val är ju svårt att säga; det var ju ganska dunkelt om man så säger. Vilket störde mig. "Var alltid ärlig och öppen" sade min goda moder; en attityd man därefter uppfostrades i i vårt moderna svenska demokratiska samhälle där man inte skulle låta maktspråk eller flum härska.

Vad ditt mail som inte kom fram kan ha handlat om minns jag inte just nu, men jag kommer osökt (hö hö!) att tänka på att när jag häromdagen fick påpekandet att min brevlåda var smockfull fann jag till min häpnad att där hade 6 GB av mail-kopior sparats. Hade glömt att jag begärt denna funktion. Nå, dessutom fann jag att det fanns ett "skräpfilter" som stoppat tre mail som inte alls var särsklit skräpiga (ett var från det hedervärda Flygtorget). Ditt mail kan ha stoppats och så slängts efter en månad såsom detta filter säger sig ha för sed.

Ett annat skräpstoppat mail var från en viss person, ett helt OK mail det också. Gissa från vem... Makterna talade Strindberg om.

Lars S, som hivar iväg detta innan han ångrar sig. Tärningen är kastad, sa väl Caesar - kanske
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Nicklas Lennartsson » 28 feb 2008, 00:59

Hej igen!
Oavsett din avsikt tyckte jag det var mycket bra!

Ja du, mail boxar de är ett teknikens under de :)!

Hälsningar
Nicklas
Nicklas Lennartsson
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:50
Ort: Norrköping


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst