Boeing 717-200 (MD-95)

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Boeing 717-200 (MD-95)

Inläggav Hans O. Sandström » 18 apr 2008, 17:24

Boeing 717-200.

Modellen Boeing 717-200 (MD-95) tillverkades totalt i 156 exemplar.Första leverans 23 sept. 1999 till AirTran som även mottog den sista 25 maj-2006.
87 ex av Boeing 717 gick till det Florida baserade bolaget AirTran Airways som en gång i världen hette ValueJet.

Svenska intressen fanns i MD-95 projektet bl.a deltog SFF medlemmen Ulf Abrahamsson dåvarande VP SAS fleet development. Som alla säkert vet blev MD-95 Boeing 717 när Boeing köpte Mc Donnell Douglas i Long Beach.

Hade förmånen att från en kontakt på AirTran få en modell av denna speciella 717-200 i samband med att AirTran invigde sitt nya XM-Satellite radio system. Man inbjöd Sir Elton John som överlämnades en modell av Air Tran 717-200 (nästan 2 meter lång) och fick dessutom 50.000 USD till AIDS forskningen. Ett par plan målades upp i denna målning med Elton John på flygkroppen.

Mvh,
Hans SFF-Småland
modellen tillverkad av PacMin models Fullerton Kalifornien

Bild
Användarvisningsbild
Hans O. Sandström
 
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Re: Boeing 717-200 (MD-95)

Inläggav Arne M » 18 apr 2008, 22:35

Hans O. Sandström skrev:Boeing 717-200.

Modellen Boeing 717-200 (MD-95) tillverkades totalt i 156 exemplar.Första leverans 23 sept. 1999 till AirTran som även mottog den sista 25 maj-2006.
87 ex av Boeing 717 gick till det Florida baserade bolaget AirTran Airways som en gång i världen hette ValueJet.

Svenska intressen fanns i MD-95 projektet bl.a deltog SFF medlemmen Ulf Abrahamsson dåvarande VP SAS fleet development. Som alla säkert vet blev MD-95 Boeing 717 när Boeing köpte Mc Donnell Douglas i Long Beach.

Hade förmånen att från en kontakt på AirTran få en modell av denna speciella 717-200 i samband med att AirTran invigde sitt nya XM-Satellite radio system. Man inbjöd Sir Elton John som överlämnades en modell av Air Tran 717-200 (nästan 2 meter lång) och fick dessutom 50.000 USD till AIDS forskningen. Ett par plan målades upp i denna målning med Elton John på flygkroppen.

Mvh,
Hans SFF-Småland
modellen tillverkad av PacMin models Fullerton Kalifornien

Bild


Hej Hans!

Jag skrev en fråga till dig häromdagen apropå en tidigare flygplansmodell (B737) som du visade här i forumet. Men du kanske missade mitt inlägg? ;-)

Lätt hänt förstås men här kommer min fråga i repris:

"Hej Hans!

Jag är imponerad av den stora samling flygplansmodeller du tycks ha. Du visar ju ständigt nya exemplar här i forumet. Hur många har du egentligen kan man undra. Och hur stora är dina modeller som den på bilden i detta inlägg? Vilken skala är det?

Fortsätt gärna att visa fler modeller i olika färgscheman. Det är verkligen kul att se dessa modeller. Och slutligen en praktisk fråga - är det här modeller som flygbolagen tillverkat i PR-syfte? Och i så fall hur får man tag på dessa modeller? Eller har du själv gjort modellerna och målat upp dem efter olika original?
"

Så berätta gärna mer om modellerna, skala etc.

Mvh/ Arne
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Ang. modellsamlingen!

Inläggav Hans O. Sandström » 19 apr 2008, 07:08

Arne,

Ursäkta mitt sena svar. Tillbringade kvällen framför TV:n när min hemstads hockeylag HV71 blev Svenska Mästare 2008!!

Beträffande modellsamlingen (kul att du uppskattar den) så började jag samla modellen i mitten på 1970-talet när jag jobbade på Linjeflyg Jönköping (LF/JKG). De flesta modellerna är i skala 1/100 men alla skalor förekommer naturligtvis. Tar man modeller typ SAAB 340 gör de sig bäst i skala 1/50 t.ex.
I samlingen ingår idag flera hundra modeller, hade under en tid en del modeller utställda på Jönköping/Axamo flygplats (se bifogad bild) , men då en del ombyggnader gjordes fick jag flytta bort mina montrar. Var mycket uppskattat av passagerarna och den flygande personalen på nämnda flygplats!

Som du nämner är många modeller s.k. display/PR modeller för flygbolagen. Kvaliteten varierar mycket , tycker personligan att PacMin models (Pacific Miniatures) i Kalifornien gör de bästa.Jag ett stort antal PacMin models i samlingen

Idag är det svårare att få fatt i dessa modeller , själv har jag under mer än 30 år byggt upp ett kontaktnät med flygfolk runt om i världen.

Hoppas att detta var ett litet svar på din vänliga förfrågan!
Vännen Hans
SFF-Småland
Ett par av mina montrar på JKG/Axamo Airport
Bild
Användarvisningsbild
Hans O. Sandström
 
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Inläggav Lars Sundin » 19 apr 2008, 07:25

Hans O är blygsam och nämner inte att han presenterar sig även på en webbplats samt dessutom syns med trevliga skrivna artiklar. Det är bara att googla. Eller kolla Nätkassen... Eller med ett högerklick ta reda på var en bild ligger, backa och kanske så få se "hela härligheten".

Det kan löna sig att kolla hur forumskribenterna presenterar sig i sin profil, även om "vi" är väldigt blyga eller är vana vid att på webben får man vara anonym. Ibland nämner vi att vi publicerar oss på webben på olika sätt, ibland inte. Ens hemsida/blogg kan ju innehålla en del "privata saker" eller annat än flyg, som gör att man inte alltid vill skylta med den i flygsammanhang.

Lasse S(kvaller)
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Ang. modellsamlingen! - Stort tack!

Inläggav Arne M » 19 apr 2008, 15:35

Hans O. Sandström skrev:Arne,

Ursäkta mitt sena svar. Tillbringade kvällen framför TV:n när min hemstads hockeylag HV71 blev Svenska Mästare 2008!!

Beträffande modellsamlingen (kul att du uppskattar den) så började jag samla modellen i mitten på 1970-talet när jag jobbade på Linjeflyg Jönköping (LF/JKG). De flesta modellerna är i skala 1/100 men alla skalor förekommer naturligtvis. Tar man modeller typ SAAB 340 gör de sig bäst i skala 1/50 t.ex.
I samlingen ingår idag flera hundra modeller, hade under en tid en del modeller utställda på Jönköping/Axamo flygplats (se bifogad bild) , men då en del ombyggnader gjordes fick jag flytta bort mina montrar. Var mycket uppskattat av passagerarna och den flygande personalen på nämnda flygplats!

Som du nämner är många modeller s.k. display/PR modeller för flygbolagen. Kvaliteten varierar mycket , tycker personligan att PacMin models (Pacific Miniatures) i Kalifornien gör de bästa.Jag ett stort antal PacMin models i samlingen

Idag är det svårare att få fatt i dessa modeller , själv har jag under mer än 30 år byggt upp ett kontaktnät med flygfolk runt om i världen.

Hoppas att detta var ett litet svar på din vänliga förfrågan!
Vännen Hans
SFF-Småland
Ett par av mina montrar på JKG/Axamo Airport
Bild


Hej Hans!

Stort tack för det utförliga svaret med bilden; det rätade ut mina frågetecken.

Mvh/ Arne, som varit fascinerad av flygplansmodeller alltsedan min morbror visade sina modeller för mig första gången redan på 50-talet. :-)
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst